1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
انتخابی |
2 |
هدف کلی |
افزایش توانمندی دانشجویان در بهرهگیری از آنها در طراحی فضاهای سبز در اقلیمهای خشک |
3 |
شایستگی های پایه |
گذراندن دروس تخصصی مرتبط از جمله طراحی کاشت گیاهان زینتی، دانشجویان را در گذراندن موفق این درس یاری می نماید. |
4 |
اهداف یادگیری |
1. آشنایی با ویژگیهای اساسی مناطق خشک و میزان منابع آب موجود برای توسعه فضاهای سبز در این مناطق
2. شناخت مفاهیم مرتبط با صرفهجویی در مصرف آب در سطح دنیا
3. بررسی تاریخی و مفهومی روش خشک منظرسازی
4. ارائه هفت اصل اساسی و مبانی عمده خشک منظر سازی
5. شناسایی گیاهان وارداتی سازگار و بومی مقاوم به خشکی برای استفاده در طرحها
6. ارائه یک پلان طراحی فضا با رعایت اصول طراحی در مناطق خشک به خصوص مفهوم خشک منظرسازی در بخش عملی درس |
5 |
روش تدریس |
معرفی منابع، ارائه سرفصل با استفاده از امکانات سمعی و بصری به صورت پاورپوینت و ارایه مقالات مربوط و بحث در خصوص مطالب و سرفصلها
در بخش عملی درس از روشهای تدریس متعدد از جمله بازدید، انجام طراحی بخشی از محوطه دانشکده کشاورزی در جلسات عملی و بحث و تبادل نظر و ارائه نظریات اصلاحی روی طرح تا دستیابی به یک طرح تخصصی |
6 |
وظایف دانشجو |
حضور مستمر و فعال در جلسات کلاس، فراگیری تدریجی مطالب درسی همگام با جلسات تدریس در کلاس، شرکت در امتحان پایان ترم، انجام تکالیف درخواستی توسط استاد در طی ترم
در بخش عملی نیز حضور دانشجویان در کلاس و ارائه تکالیف بر روی شیتهای طراحی یا موارد درخواستی دیگر در طی ترم ضروری است و بخش عمده ای از نمره درسی را به خود اختصاص می دهد. |
7 |
منبع |
کاظمی، فاطمه ( 1392) استفاده از طراحی شهری حساس به آب برای مدیریت آبهای شهری، نشریه آب و توسعه پایدار، سال اول، شماره 1، اسفند ماه، 29-34.
کاظمی، ف. و س. بیچهام. 1386. استراتژیهایی برای طراحی منظر پایدار در مناطق خشک، نگرشی به برخی تجارب کشور استرالیا. مجموعه مقالات سومین همایش ملی فضایسبز و منظر شهری، 24، 434-421.
کاظمی، ف. و س. بیچهام. 1385. برنامه ریزی و مدیریت کارآمد در مصرف آب در مناطق خشک، مطالعه موردی استرالیای جنوبی، اولین کنفرانس ملی برنامه ریزی و مدیریت شهری، شهرداری و دانشگاه فردوسی مشهد، ایران.
Kazemi, F., Beecham, S. and Myers, B. (2013), Water quality effects of a water sensitive urban design retrofit in an urban streetscape in Adelaide, Australia, Acta Horticulturae 999, ISHS, 321-327.
Nouri, H., Beecham, S., Kazemi, F., Hassanli, A.M. (2013) A review of ET measurement techniques for estimating the water requirements of urban landscape vegetation, Urban Water Journal, 10(4) 247-259.
Hassanli, A., Kazemi, F. (2012) An investigation into the tolerance and sensitivity of the Adelaide parklands’ landscape plants to the Glenelg recycled water, University of South Australia, ISBN: 978-1922046-00-0. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
درس در بخش نظری به صورت نظری و با استفاده از کامپیوتر و امکانات سمعی و بصری ارائه می شود.
بخش عملی در آتلیه فضای سبز و با انجام طراحی بر روی یک سایت مرتبط انجام خواهد شد. همچنین تلاش خواهد گردید بازدیدهای مرتبطی برای پربارتر نمودن دوره برنامه ریزی گردد. |
9 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر در طی ترم با شرکت در مباحث کلاس، شرکت در امتحان پایان ترم و انجام تکالیف کلاسی در هر دو بخش نظری و عملی |