طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره درس تخصصی
2 هدف کلی 1- به کارگیری اصول طراحی با گیاهان با توجه به خواص آنها 2- طراحی کاشت با انواع درختان، درختچه ها، گلهای دایمی و فصلی، گیاهان پوششی و پیچهای زینتی 3- چگونگی بهره‎گیری از گیاهان ذکر شده در طرحهای منظر و فضای سبز
3 شایستگی های پایه دانشجویان باید قبل از گذراندن این درس با اصول باغبانی و گلکاری و نیز درس طراحی درختان و درختچه های زینتی و چمن و گیاهان پوششی آشنایی کافی داشته باشند. دانشجویان در طی گذراندن این درس با چگونگی تفکر خلاق، سیستمی و آینده نگر در طراحی کاشت با گیاهان زینتی آشنا می‎شوند. همچنین ایشان خواهند آموخت چگونه در طراحی کاشت گیاهی به عنوان یکی از مهمترین مباحث طراحی فضای سبز به صورت تیمی وگروهی فعالیت موثر داشته باشند. دانشجویانی که این درس را گذرانده اند دید نقد و انتقادی نسبت به طراحی های کاشت سایر افراد در دیدگاههای تخصصی اکولوژیکی، کاربردی و زیبایی‎شناسی خواهند داشت.
4 اهداف یادگیری 1- شناخت ویژگیهای بصری و زیبایی‎شناسی گونه‎های گیاهی مورد استفاده در طراحی کاشت و منظر 2- شناخت و به کار گیری اصول استفاده از گیاهان زینتی و فضای سبز در طراحی‎های منظر 3- استفاده عملی از گیاهان در طراحی فضاهای سبز
5 روش تدریس جهت دستیابی به دانش پایه در زمینه طراحی کاشت گیاهان زینتی، مدرس ابتدا مباحث نظری در زمینه طراحی کاشت را با پاورپوینت ارایه می دهند و در جلسات بعدی، به تدریج با بحث روی نمونه های موردی، وارد مبحث عملی طراحی می شود. پس از آن، جلسات مبتنی بر انجام پروژه های طراحی کاشت توسط دانشجویان خواهد بود که به صورت فردی یا گروهی انجام می‎شود و طی این جلسات دانشجویان گام به گام با مراحل طراحی کاشت و اجرای آن آشنا شده و استاد درس طی این جلسات نظریات اصلاحی بر روی طراحی‎های دانشجویان ارایه می‎دهد تا طرحها به تدریج اصلاح شده و به حد تخصصی نزدیک شوند.
6 وظایف دانشجو حضور مستمر دانشجو در کلاس، انجام دقیق و به موقع تکالیف و ارایه طراحی ها به صورت هفتگی
7 نحوه ارزشیابی ارزشیابی این درس به صورت کاملا مستمر در طی ترم به صورت تکالیف هفتگی و انجام اصلاحات روی تکالیف طراحی توسط دانشجو بر اساس نظرات استاد در جلسات پیشین کلاس خواهد بود. لذا حضور کامل دانشجویان و فعالیت مستمر کلاسی و انجام به موقع تکالیف حداقل نیمی از ارزشیابی ترم را به خود اختصاص می‎دهد. نمره پایان ترم نیز بر اساس کیفیت شیتها و فایلهای طراحی نهایی تحویلی توسط دانشجویان محترم در کارهای فردی و یا گروهی تعیین می‎گردد.
8 منبع مهمترین منبع مورد استفاده: کاظمی، فاطمه و نعمت اللهی، فاطمه ( مترجمین) (1398) راهنمای طراحی کاشت گیاهان، انتشارات آموزش و ترویج کشاورزی این کتاب که توسط مدرس و همکار ترجمه شده است ترجمه کتاب ذیل است: Robinson, Nick, 2011, The planting design handbook, Ashgate publishing. Austin, R. L. 2002. Elements of planting design, New York, Wiley. Clouston, B. (ed.) 1994. Landscape design with plants, Oxford: Butterworth Architecture. Nelson, W. R. 2004. Planting design : a manual of theory and practice, Champaign, Stipes Pub. Co. Walker, T. D. 2005. Planting design, New York, John Willy and Sons
9 مواد و امکانات آموزشی فیلمهای ویدیویی ضبط شده برای اصلاح طراحی های دانشجویان، ویدیو پروژکتور، وسایل طراحی نظیر خط کش تی و خط کش معمولی، مداد طراحی و پاک کن و تراش، کاغذ طراحی برای جلسات ابتدایی و کامپیوتر و نرم افزار اتوکد برای جلسات بعدتر
10 فایل Pdf File