1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
اسن درس به دلیل ارتباط مندرجات اغلب متون حماسی بهویژه شاهنامه با ادبیات پیش از اسلام از درسهای بنیادی و ضروری به شمار میآید. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجویان با منابع تحقیق در ادبیات حماسی که عمدتاً به زبانهای پیش از اسلام و ترجمههای اغلب آنها به فارسی متکی است |
3 |
شایستگی های پایه |
این درس برای این گرایش اساساً پایهای و بنیادی است |
4 |
اهداف یادگیری |
پیگیری ینیادهای ادبیات حماسی در دورههای ناریخی و پیداکردن آگاهی از بنیادهای سنن و فرهنگ قومی و دیرینگی زبان و ادب فارسی |
5 |
روش تدریس |
گفتوگو با دعوت از استادان متخصص در هر زمینه در این درس پیشبینی شده است که از متخصصان دورههای مختلف برای حضور در کلاس و گفتوگو با دانشجویان دعوت میشود.
استادان متخصص مهمان:
1- دکتر چنگیز پهلوان (دانشگاه تبریز) 2- دکتر پدرام جم(دانشگاه فردوسی) 3- دکتر زهره زرشناس (پژوهشگاه علوم انسانی تهران)4- دکترابوالقاسم اسماعیل پور(دانشگاه شهید بهشتی) 5- دکتر زاگرس زند. 6- دکتر حمیدرضا اردستانی- 7-دکتر احمد رضا قائم مقامی 8- فاطمه جهان پور |
6 |
وظایف دانشجو |
مشارکت در بحثهای کلاسی، پرسش از استادان مدعو و متخصص، تهیۀ و ارائۀ یک تکلیف کلاسی در پایان ترم، شرکت در جلسۀ پایانی بهمنظور ارزیابی آموختههای طول نیمسال |
7 |
منبع |
فهرست منابع:
1- متن اصلی: تاریخ ادبیات پیش ازاسلام : احمد تفضلی
2- متون دیگر
- راهنمای زبان فارسی باستان: چنگیز مولایی
- ادبیات ساسانی : احمد سمیعی
- شاهنامه و پایان ساسانیان : زاگرس زند.
- مینوی خرد: ترجمه تفضلی
- دینکرد هفتم: راشد محصل
- سرودهای روشنایی: اسماعیل پور |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
کتاب و اینترنت و گفتگوهای کلاسی |
9 |
نحوه ارزشیابی |
آزمون بهصورت کلاسی و مشارکت در مباحث کلاس و گفتوگوهای جلسۀ پایانی خواهد بود (15 نمره) بهاضافۀ یک تکلیف بیرون از کلاس (5 نمره) |
10 |
فایل |
Pdf File |