1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
در درس فیزیولوژی جانوری مقایسه ای، تنوع ساختاری و عملکردی سامانه های مختلف بدن جانوران با یکدیگر مقایسه می شود و دانشجویان انعکاس سازگاری های تکاملی با محیط زیست هر یک از این جانوران را متناسب با سطح پیچیدگی جانوران مختلف از ساده ترین آنها مثل اشکال تک سلولی بی مهرگان تا پیچیده جانوران پر سلولی مهره دار همچون پستانداران و انسان در سطح دستگاه ها و اجزاء سامانه های مختلف، خواهند یافت. بدیهی است مفاهیم این درس منجر به درک عمیقتر ساختارهای حیاتی و تنوع زیستی از دید فیزیولوژیکی در جانوران خواهد شد. |
2 |
هدف کلی |
بررسی مقایسه ای تنوع ساختاری و عملکردی سامانه های مختلف بدن جانوران |
3 |
شایستگی های پایه |
دانشجویان خوب است دروس سلولی ملکولی و بافت شناسی و دروس فیزیولوژی سلول، فیزیولوژی جانوری 1 و فیزیولوژی جانوری 2 و آزمایشگاه های فیزیولوژی جانوری 1 و 2 را گذرانده باشند. |
4 |
اهداف یادگیری |
لازم است دانشجویان کارشناسی زیست شناسی و جانوری، یک آشنایی با مقایسه های تنوع ساختاری و عملکردی سامانه های مختلف بدن جانوران پیدا نمایند تا ضمن درک بهتر تنوع مقایسه ای عملکرد های زیستی جانوری و سازگاری های زیستی هر یک از دستگاه ها تحت تاثیر تکامل، در مراحل ادامه تحصیل خود از توانایی های لازم برای درک مفاهیم پیشرفته تر فیزیولوژی جانوری و ابراز خلاقیت های بیشتر برخوردار باشند. |
5 |
روش تدریس |
تدریس استاد در کلاس درس با استفاده از تکنیکهای آموزشی سمعی بصری پاور پوینت و مولتی مدیا و به صورت غیر حضوری در شرایط خاص با استفاده از نرم افزار های آموزش الکترونیک و مجازی و با نر افزارهای صوتی و تصویری ویژه. |
6 |
وظایف دانشجو |
مطالعه برای درک عمیق مباحث تدریس شده درس در هر جلسه و جستجوی برخی مطالب در اینترنت واستفاده از آنها در برنامه فعالیت کلاسی و گروهی برنامه ریزی شده برای آنها |
7 |
منبع |
1) جانورشناسی هیکمن، 1397، گروه مترجمان، نشر خانه زیست شناسی ایران
2) مبانی فیزیولوژی جانوری جلد اول و دوم، گروه مترجمین به سرپرستی آمنه رضایوف
3) Principles of animal physiology, second edition-Pearson Education Limited (2014)
4) ECKERT Animal physiology, D. Randall et al, 1997, freeman, New York, USA
5) و بسته به نیاز استفاده از وب پیج ها و تصاویر و یا ویدئوهای بروز و مرتبط |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس و تابلو آموزشی، اینترنت و کامپیوتر و ویدئو پروژکتور و استفاده از بستر آموزشهای الکترونیکی و مجازی دانشگاه و نرم افزار های آموزش مجازی. |
9 |
نحوه ارزشیابی |
در طول ترم برخی جلسات کوییز های احتمالی کوچک به صورت رندوم انجام حواهد شد و ممکن است تا 20 درصد در نمره نهایی اثر گذار باشد. یک آزمون میانی و یک آزمون پایان ترم نیز وجود خواهد داشت که سهم هر یک در نمرات برابر می باشد. |
10 |
فایل |
Pdf File |