1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس زیست شناسی پرتویی مباحث پایه ای را برای اشنایی با منشا پرتوهای رادیاکتیو و چگونگی اثرات آنها فراهم میکند و علاوه بر فهم مبانی محافظت در برابر پرتوها بینش جدیدی از جهانی که جانداران در آن زندگی میکنند در تلفیق با فیزیک مدرن ایجاد می کند که برای درک بهتر اثزات منفی و گاه مفید و کاربردی پزشکی و تحقیقاتی پرتوها ضروری میباشد |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با مباحث اصولی زیست شناسی پرتویی برای درک بهتر اثرات منفی و برخی موارد مفید پرتو ها بر موجودات زنده |
3 |
شایستگی های پایه |
دانشجویان بهتر است دروس سلولولی ملکولی و ژنتیک و دروس عمومی فیزیک و شیمی خود را با موفقیت گذرانده باشند |
4 |
اهداف یادگیری |
اهداف یاد گیری:
لازم است دانشجویان کارشناسی زیست شناسی، یک آشنایی نسبی با مبانی فیزیکی و زیستی پرتو ها داشته باشند تا نه فقط در مشاغل متناسب با رشته خود بعد از فارغ التحصیلی بلکه در مراحل ادامه تحصیل خود از توانایی های لازم برای درک کار کردی و کاربردی اثرات پرتو های یون ساز و غیر یونیزان داشته باشند |
5 |
روش تدریس |
تدریس استاد در کلاس درس با استفاده از تکنیکهای آموزشی سمعی بصری پاور پوینت و مولتی مدیاو در شرایط تدریس مجازی با استفاده از نرم افزار ها و سخت افزار های مربوطه |
6 |
وظایف دانشجو |
حضور فعال در جلسات و مطالعه برای درک عمیق مباحث تدریس شده درس در هر جلسه و جستجوی برخی مطالب به عنوان تکلیف درسی در اینترنت و حل تمرینات برنامه ریزی شده برای آنها |
7 |
منبع |
) زیست شناسی پرتوی تالیف فریدون دیده ور، 1367، مرکز نشر دانشگاهی
2) زیست شناسی پرتوی، دکترفتح اله بوذرجمهری، 1391، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
3) زیست شناسی پرتوی تالیف آلیسن پ کاسارت ترجمه فریدون دیده ور و محبوبه راعی، 1367، مرکز نشر دانشگاهی
3) Eric J. Hall, Radiobiology for the Radiologist, 2018, Wolters Kluwer Health
4) وب پیج ها و تصاویر و ویدئوهای مرتبط و به روز |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس و تابلو آموزشی، اینترنت و کامپیوتر و ویدئو پروژکتور، نرم افزار ها و سخت افزار های آموزش مجازی |
9 |
نحوه ارزشیابی |
بسته به وضعیت و شرایط، ارزیابی احتمالی شفاهی کوییز تا 25 درصد و ارزیابی نهایی بسته به شرایط تا 75 الی 100 درصد از کل نمره |
10 |
فایل |
Pdf File |