طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره درس گیرنده های سلولی، مباحث پیشرفته و روزآمد فیزیولوژی سیستم عصبی از دیدگاه عملکرد ملکولی گیرنده های سلولی بویژه بر روی سلولهای عصبی یا سلولهای گلیال را با دید پرسشگرانه علمی و پژوهشی بسیار عمیقتر و پیشرفته برای دانشجویان مقطع دکتری فیزیولوژی جانوری فراهم میکند که برای داشتن فلسفه ی علمی و چگونگی نگاه به پدیده های سیستم عصبی و طرح سوال علمی و ایجاد فرضیه های پژوهشی و نهایتا طراحی ایده پژوهشی و اجرای آن ایده ها از ضروریات لازم برای یک متخصص دکتری فیزیولوژی به نظر می رسد.
2 هدف کلی آشنایی با مباحث و ایده های پیشرفته و به روز در زمینه سازوکار های ملکولی عملکرد گیرنده های مختلف موجود بر سلولهای سیستم عصبی و کسب توان ایده پردازی خلاقانه پژوهشی در ضمن دانش افزایی در این درس.
3 شایستگی های پایه دانشجویان می بایست حتما مدرک کارشناسی ارشد در زیست شناسی (فیزیولوژی جانوری) یا رشته های معادل با این رشته را داشته به نحوی که کلیه دروس مربوط به سیستم عصبی شامل نوروآناتومی، فیزیولوژی اعصاب مرکزی، فیزیولوژی حواس و درس فیزیولوژی غشاء سلولی خود را با موفقیت گذرانده باشند و به علاوه خوب است درس نوروفیزیولوژی ملکولی مقطع دکتری شان را نیز با موفقیت طی کرده باشند.
4 اهداف یادگیری لازم است دانشجویان دکتری فیزیولوژی، مباحث پیشرفته و روزآمد را در ارتباط با گیرنده های سلولهای سیستم عصبی از دیدگاه ملکولی با دید پرسشگرانه علمی و پژوهشی بسیار عمیقتر و پیشرفته مطالعه نموده و درک کنند تا برای کسب و فهم روش فلسفه علمی و چگونگی نگاه به پدیده های سیستم عصبی و طرح سوال علمی و ایجاد فرضیه های پژوهشی و نهایتا طراحی مستقل ایده پژوهشی و اجرای آن ایده ها آمادگی بیابند.
5 روش تدریس تدریس استاد و نیز مشارکت دادن جستجو گرانه دانشجویان در فهم و پردازش مفاهیم پیشرفته و طرح مسئله و ایده پردازی در کلاس درس با استفاده از روشهای مطالعه متون و منابع آموزشی و تحقیقاتی و آموزشی سمعی بصری پاور پوینت و مولتی مدیا
6 وظایف دانشجو مطالعه منابع جدید آموزشی و تحقیقاتی برای درک عمیق مباحث تدریس شده درس در هر جلسه و جستجوی برخی مطالب در اینترنت واستفاده از آنها در برنامه فعالیت کلاسی و گروهی برنامه ریزی شده برای آنها
7 منبع 1) BASIC NEUROCHEMISTRY (PRINCIPLES OF MOLECULAR, CELLULAR AND MEDICAL NEUROBIOLOGY) Scott T. Brady, George J. Siegel., 2012, 8th EDITION 2) Principals of neural science. Kandel et al., 2013 3) NEUROSCIENCE. DALE PURVES et al., Third Edition,. 2004 4) NEUROSCIENCE, EXPLORING THE BRAIN. MARK F. BEAR,. 2016 5) وب پیج ها و تصاویر و ویدئوهای مرتبط به فیزیولوژی ملکولی سیستم عصبی و به روز
8 مواد و امکانات آموزشی کلاس و تابلو آموزشی، اینترنت و کامپیوتر و ویدئو پروژکتور و امکانات نرم افزاری و سخت افزاری آموزش الکترونیکی و مجازی
9 نحوه ارزشیابی فعالیت کلاسی تا 50 درصد و فعالیت های علمی پژوهشی کلاسی تا 50 درصد بسته به وضعیت دانشجویان
10 فایل Pdf File