1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس عصب عضله مباحث پیشرفته تری با دید بسیار عمیقتر سلولی و ملکولی برای دانشجویان کارشناسی ارشد فیزیولوژی در جهت فهم ساختار ملکولی و عملکردی سیستم اعصاب مرکزی و محیطی و ساختار های عضلانی مختلف شامل عضله ی مخطط اسکلتی، عضله ی صاف و عضله ی قلبی فراهم می کند که برای درک مفاهیم اساسی عملکرد فیزیولوژیک سیستم عصبی عضلانی بسیار ضروری می باشد و بنیاد بقیه دروس مرتبط در مقطع ارشد فیزیولوی جانوری و دکتری فیزیولوژی بویژه در گرایش علوم اعصاب و دکتری علوم شناختی گرایش مغز و شناخت را فراهم می آورد. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با مفاهیم ساختاری و عملکردی سلولهای عصبی و سلولهای گلیال و ریز محیطهای سلولی مربوطه و سلولهای عضلات مخطط اسکلتی، عضله صاف و عضله قلبی از دیدگاه سلولی و ملکولی برای درک مباحث عمیق فیزیولوژی سیستم عصبی و عضلانی. |
3 |
شایستگی های پایه |
دانشجویان می بایست حتما مدرک کارشناسی در زیست شناسی عمومی یا علوم جانوری داشته و کلیه دروس سلولی ملکولی کارشناسی و با تاکید، درس فیزیولوژی غشاء کارشناسی ارشد فیزیولوژی را با موفقیت گذرانده باشند. |
4 |
اهداف یادگیری |
لازم است دانشجویان کارشناسی ارشد فیزیولوژی، یک آشنایی عمیق و در سطح سلولی و ملکولی با ساختارها و عملکرد های سلولهای عصبی و سلولهای گلیال و ریز محیطهای سلولی مربوطه و سلولهای عضلات مخطط اسکلتی، عضله صاف و عضله قلبی از دیدگاه سلولی و ملکولی داشته تا در مراحل ادامه تحصیلات تکمیلی خود از توانایی های لازم برای درک مفاهیم عملکردی سامانه ی عصبی عضلانی برخوردار باشند. |
5 |
روش تدریس |
تدریس استاد در کلاس درس با استفاده از تکنیکهای آموزشی سمعی بصری پاور پوینت و مولتی مدیا. |
6 |
وظایف دانشجو |
حضور مستمر و فعال در جلسات درس و مطالعه برای درک عمیق مباحث تدریس شده درس در هر جلسه و جستجوی برخی مطالب در اینترنت واستفاده از آنها در برنامه فعالیت کلاسی و گروهی برنامه ریزی شده برای آنها |
7 |
منبع |
منابع:
1) Medical Physiology, THIRD EDITION (INTERNATIONAL EDITION), WALTER F. BORON and EMILE L. BOULPAEP, 2017, Elsevier
2) NEUROSCIENCE, Sixth Edition, Dale Purves et al., 2018, Oxford University Press
3) PINCIPALS OF NEURAL SCIENCE. Sixth Edition, Eric R. Kandel et al., 2021, McGraw Hill
4) NEUROSCIENCE, EXPLORING THE BRAIN, Fourth Edition, Mark F. Bear et al., 2016, Wolters Kluwer
5) وب پیج ها و تصاویر و ویدئوهای به روز و مرتبط به سیناپس و ساختار و عملکرد های سلولی و ملکولی آن |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس و تابلو آموزشی، اینترنت و کامپیوتر و ویدئو پروژکتور و روشهای الکترونیکی استفاده از کتابخانه ها و منابع اینترنتی و دیجیتال |
9 |
نحوه ارزشیابی |
آزمون پایان ترم تا 75 درصد و فعالیت کلاسی تا 25 درصد |
10 |
فایل |
Pdf File |