1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
ین درس به بررسی ریشه، ها مکاتب فکری و پیامدهای سیاست خارجی امریکا از 1898 می پردازد. این درس به چهار بخش تقسیم می شود. بخش نخست به بررسی مکاتب فکری و بنیان های مفهومی سیاست خارجی اختصاص دارد. بخش دوم، به الگوها و روندهای تاریخی و وقایع و نقاط عطف تاریخی اثرگذار بر سیاست خارجی امریکا بررسی می شود. بخش سوم به نهادها و فرایندهای سیاست خارجی امریکا می پردازد. افراد و شخصیت های کلیدی اثر گذار بر سیاست گذاری خارجی امریکا و نهادها و اندیشکده های مهم اثرگذار. در نهایت به بررسی راهبردها و سیاست های سیاست خارجی امریکا نسبت به برخی رخدادها و بحران های مهم در مناطق استراتژیک پرداخته می شود. |
2 |
هدف کلی |
هدف اولیه این درس ارائه ابزارهای مفهومی و انتقادی به دانشجو برای فهم و تحلیل محیط بین المللی، راهبردها و نتایج سیاست خارجی امریکا و چالش های پیش روی آن در قرن بیست و یکم است و اینکه که چگونه در امتداد و امتزاج هم به سیاست خارجی امریکا شکل دادند. |
3 |
شایستگی های پایه |
نیاز به شایستگی خاص نیست |
4 |
اهداف یادگیری |
توانایی درک مفهومی و انتقادی از تحولات بین المللی و تغییر و تداوم در سیاست خارجی امریکا |
5 |
روش تدریس |
بر پایه مشارکت فعال استاد- دانشجو است، بخشی از مبحث توسط استاد تدریس می شود سپس دانشجویان باید به مشارکت فعال در فرایند های تحلیلی و ارائه کنفرانس بپردازند |
6 |
وظایف دانشجو |
مطالعه منابع قبل از شروع هر جلسه ارائه کنفرانس و خلاصه کتاببراساس منابع معرفی شده توسط استاد یا با هماهنگی با استاد آماده کردن تکالیف یا آزمون های مستمری که در طول ترم ارائه می شود |
7 |
منبع |
سیاست خارجی امریکا قرن 18-21 و سیاست خارجی امریکا در تئوری و عمل از حسین دهشیری (1400)، بنیاد حقوقی میزان |
8 |
نحوه ارزشیابی |
لطفا به فایل پی دی اف مراجعه شود |
9 |
فایل |
Pdf File |