1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس رابطه دو حوزه زبان و ادیبات را تبیین می کند و روش های آموزش ادبیات و کاربرد ادبیات در آموزش زبان و نیز کاربرد زبان فارسی در آموزش ادبیات را روشن می کند. |
2 |
هدف کلی |
تبیین کارکردهای زبان در آموزش ادبیات و ادبیات در آموزش زبان و روش های آموزش ادبیات و تولید محتوای ادبی آموزشی |
3 |
شایستگی های پایه |
شنایی با چیستی و ماهیت زبان و ادبیات و روش های آموزش آن ها |
4 |
اهداف یادگیری |
- آموزش زبان بر بنیان ادبیات - آموزش ادبیات بر بنیان زبان - نقد منابع آموزشی - تولید محتوای آموزش زبان بر بنیان محتوای ادبی |
5 |
روش تدریس |
تدریس تعاملی با مشارکت فردی و گروهی دانشجویان که نیمی از هر جلسه به طرح مباحث نظری و نیمی دیگر به فعالیت های علمی و ارائه تکالیف دانشجویان اختصاص دارد. |
6 |
وظایف دانشجو |
حضور فعال در کلاس - مطالعه منابع معرفی شده - انجام تکالیف و تحقیق های تعیین شده - ارائه سخنرانی در کلاس |
7 |
منبع |
- آشنایی با زبان شناسی در مطالعات ادب فارسی از کوروش صفوی - ادبیات و آموزش زبان از گلیان لازار، ترجمه محمد غضنفری - رساله دکتری «کارکردهای ادبیات فارسی در آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان» هدی حسین پور- مقاله «ارزیابی متون ادبی مجموعه های منتخب آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان بر پایه رویکرد تلفیقی» هدی حسین پور و احسان قبول - مقاله «روش شناسی شرح تطبیقی» احسان قبول و عبدالله رادمرد، مجموعه کتاب های آموزش نوین زبان فارسی از احسان قبول |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه- پاور پوینت های آموزشی- مقالات علمی- پژوهشی مرتبط- گروه های اجتماعی در شبکه مجازی |
9 |
نحوه ارزشیابی |
50 درصد دوره به تکالیف و سخنرانی دانشجویان در طول دوره اختصاص دارد و 50 درصد دیگر به آزمون پایان دوره |