1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
دانشجویان در این درس با مراحل و فرایند انجام پژوهش های زبان و ادبیات فارسی آشنا می شوند و مهارت نگارش پیشنهاده، مقاله و پایان نامه در ایشان ارتقا می یابد. |
2 |
هدف کلی |
افزایش مهارت دانشجویان در انجام پژوهش در ساختارهای پیشنهاده، مقاله و پایان نامه و آشنایی با روش های پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی |
3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی با روش ها و رویکردهای آموزش زبان فارسی
آشنایی با روش ها و رویکردهای آموزش ادبیات فارسی |
4 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با منابع و ماخذ تخصصی آموزش زبان و ادبیات فارسی
آشنایی با مراحل عمومی روش تحقیق
آشنایی با شیوه پیشنهاده نویسی
آشنایی با روش های تحقیق در آموزش زبان و ادبیات فارسی
آشنایی با شیوه نگارش مقالات علمی و پایان نامه نویسی
آشنایی با جایگاه هوش مصنوعی در پژوهش |
5 |
روش تدریس |
در این درس با روش نظری و عملی و به صورت کارگاهی مطالب مرتبط با روش های تحقیق ارائه می شود و در هر جلسه از دانشجویان خواسته می شود مطالب مطرح شده را طبق الگوها درباره مساله مورد نظر خود بنویسند و پیش ببرند. |
6 |
وظایف دانشجو |
انجام تکالیف هفتگی
بررسی انتقادی پیشنهاده ها، مقالات و پایان نامه های مشخص شده
نگارش پیشنهاده پایان نامه
نگارش مقاله علمی |
7 |
منبع |
روش شناسی پژوهش های ادبی، احسان قبول
اصول و روش تحقیق در آموزش زبان، حسین فرهادی
روش های تحقیق در علوم انسانی، علی اکبر فرهنگی، حسین صفرزاده |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه و ویدیوپروژکتور، مجموعه کتابهای زبان و ادبیات فارسی مدارس و آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، مجموعه مقالات و پایان نامه های مرتبط به آموزش زبان و ادبیات فارسی |
9 |
نحوه ارزشیابی |
60 درصد نمره پایانی به انجام تکالیف هفتگی، حضور فعال در کلاس، پیشنهاده پایان نامه و مقاله علمی دانشجویان اختصاص خواهد داشت و 40 درصد آزمون کتبی پایانی. |