1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس از جمله دروس تخصصی مقطع دکتری گرایش آموزش زبان فارسی است. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با ابعاد مختلف نظری و کاربردی ادبیات در آموزش زبان فارسی |
3 |
شایستگی های پایه |
کاربست عملی متون ادبی فارسی در آموزش زبان فارسی بر اساس نظریه ها و رویکردهای جدید |
4 |
اهداف یادگیری |
تبیین نقش و وظیفه ادبیات در آموزش زبان/ آشنایی با رویکردهای آموزش زبان بر بنیان ادبیات فارسی/ آشنایی با کارکردهای ادبیات فارسی در آموزش زبان فارسی/ آشنایی با معیارهای گزینش متن ادبی برای آموزش زبان/ نقد و ارزیابی و تحلیل وضعیت موجود منابع آموزشی در کاربرد ادبیات برای آموزش زبان فارسی و ارائه راهکارهای عملی برای نیل به وضعیت مطلوب |
5 |
روش تدریس |
تدریس تعاملی با مشارکت فردی و گروهی دانشجویان که 50 درصد به صورت نظری و 50 درصد به صورت عملی خواهد بود. |
6 |
وظایف دانشجو |
حضور و مشارکت فعالانه در کلاس/ انجام تکالیف و تمرین های عملی/ نگارش مقاله علمی- پژوهشی |
7 |
منبع |
رساله دکتری «کارکردهای ادبیات فارسی در آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان» هدی حسین پور/ مقاله «رویکردهای آموزش زبان بر پایه ادبیات فارسی» هدی حسین پور، احسان قبول/ مقاله «ارزیابی متون ادبی مجموعه های منتخب آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان بر پایه رویکرد تلفیقی» هدی حسین پور، احسان قبول/ مقاله گذری بر شعر «هـ. ا. سایه» در آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان (مورد مطالعه: زبان نگاه)، احسان قبول / کتاب آشنایی با زبانشناسی در مطالعات ادب فارسی از کوروش صفوی/ کتاب ادبیات و آموزش زبان از گیلیان لازار، ترجمه محمد غضنفری/ کتاب یادگیری ادبی از شری لی لینکن، ترجمه فواد مولوی
Carroli, P. (2008). Literature in second language education. London: Continuum International Publishing Group.
Hall, G. (2005). Literature in language education. New York: Palgrave Macmillan. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه/ پاورپوینت های آموزشی/ مقالات علمی- پژوهشی مرتبط/ گروه های اجتماعی در فضای مجازی |
9 |
نحوه ارزشیابی |
40درصد آزمون کتبی پایان دوره/ 30 درصد تمرین ها و تکالیف عملی کلاسی/ 30 درصد مقاله علمی- پژوهشی |