صفحات خانگی دانشگاه فردوسی مشهد

طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس از جمله دروس تخصصی مقطع دکتری گرایش آموزش زبان فارسی است.
2 هدف کلی آشنایی با ابعاد مختلف نظری و کاربردی ادبیات در آموزش زبان فارسی
3 شایستگی های پایه کاربست عملی متون ادبی فارسی در آموزش زبان فارسی بر اساس نظریه ها و رویکردهای جدید
4 اهداف یادگیری تبیین نقش و وظیفه ادبیات در آموزش زبان/ آشنایی با رویکردهای آموزش زبان بر بنیان ادبیات فارسی/ آشنایی با کارکردهای ادبیات فارسی در آموزش زبان فارسی/ آشنایی با معیارهای گزینش متن ادبی برای آموزش زبان/ نقد و ارزیابی و تحلیل وضعیت موجود منابع آموزشی در کاربرد ادبیات برای آموزش زبان فارسی و ارائه راهکارهای عملی برای نیل به وضعیت مطلوب
5 روش تدریس تدریس تعاملی با مشارکت فردی و گروهی دانشجویان که 50 درصد به صورت نظری و 50 درصد به صورت عملی خواهد بود.
6 وظایف دانشجو حضور و مشارکت فعالانه در کلاس/ انجام تکالیف و تمرین های عملی/ نگارش مقاله علمی- پژوهشی
7 منبع رساله دکتری «کارکردهای ادبیات فارسی در آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان» هدی حسین پور/ مقاله «رویکردهای آموزش زبان بر پایه ادبیات فارسی» هدی حسین پور، احسان قبول/ مقاله «ارزیابی متون ادبی مجموعه های منتخب آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان بر پایه رویکرد تلفیقی» هدی حسین پور، احسان قبول/ مقاله گذری بر شعر «هـ. ا. سایه» در آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان (مورد مطالعه: زبان نگاه)، احسان قبول / کتاب آشنایی با زبانشناسی در مطالعات ادب فارسی از کوروش صفوی/ کتاب ادبیات و آموزش زبان از گیلیان لازار، ترجمه محمد غضنفری/ کتاب یادگیری ادبی از شری لی لینکن، ترجمه فواد مولوی Carroli, P. (2008). Literature in second language education. London: Continuum International Publishing Group. Hall, G. (2005). Literature in language education. New York: Palgrave Macmillan.
8 مواد و امکانات آموزشی رایانه/ پاورپوینت های آموزشی/ مقالات علمی- پژوهشی مرتبط/ گروه های اجتماعی در فضای مجازی
9 نحوه ارزشیابی 40درصد آزمون کتبی پایان دوره/ 30 درصد تمرین ها و تکالیف عملی کلاسی/ 30 درصد مقاله علمی- پژوهشی