صفحات خانگی دانشگاه فردوسی مشهد

طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره در این درس تاریخچه پیدایش مکتب های ادبیات تطبیقی معرفی می شود بنابرین رویکرد آموزشی درس از نوع تاریخی است.
2 هدف کلی آشنایی دانشجویان با تاریخچه مکاتب ادبیات تطبیقی در جهان
3 شایستگی های پایه آگاهی از مبانی نظریه های ادبیات تطبیقی و حوزه های پژوهشی ادبیات تطبیقی
4 اهداف یادگیری دانشجویان از رهگذر این درس خواهند توانست با زمینه های تاریخی پیدایش مکاتب ادبیات تطبیقی آشنا شوند و به تفاوت ها و شباهت های این مکاتب پی ببرند و با کارکرد آن در مطالعات ادبیات تطبیقی فارسی آگاه شوند.همچنین به درکی عمومی از جایگاه ادبیات تطبیقی در کشورهای صاحب سبک در این قلمرو خواهند رسید و جایگاه ایران را در این میان می توانند بسنجند.
5 روش تدریس روش تدریس به صورت توصیف تاریخی مکاتب ادبیات تطبیقی و گفت و گو درباره مسائل مطرح شده برای هر جلسه می باشد.
6 وظایف دانشجو - مطالعه منابع معرفی شده - انجام تحقیق های تعیین شده - ارائه تحقیق به صورت سخنرانی
7 منبع - ادبیات تطبیقی (مفاهیم، مکاتب، انواع و پیکره ها)، بهمن نامور مطلق - ادبیات تطبیقی در جهان معاصر؛ ناصر محسنی نیا - آفاق الادب المقارن عربیا و عالمیا؛ حسام خطیب - از ادبیات تطبیقی تا نقد ادبی؛ طهمورث ساجدی - روش شناسی شرح تطبیقی؛ احسان قبول، عبدالله رادمرد - حوزه های پژوهش تطبیقی در مثنوی مولوی، احسان قبول - نسبت‌سنجی پژوهش‌های قرآن و حدیث با ادبیات فارسی از منظر ادبیات تطبیقی، عبدالله رادمرد، احسان قبول
8 مواد و امکانات آموزشی - بهره مندی از امکانات سمعی و بصری کلاس
9 نحوه ارزشیابی - 40 درصد به تحقیق، ارائه سخنرانی، آزمون میان ترم و حضور فعال در کلاس دانشجویان اختصاص خواهد داشت و 60 درصد به آزمون پایان دوره