1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
در این درس تاریخچه پیدایش مکتب های ادبیات تطبیقی معرفی می شود بنابرین رویکرد آموزشی درس از نوع تاریخی است. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجویان با تاریخچه مکاتب ادبیات تطبیقی در جهان |
3 |
شایستگی های پایه |
آگاهی از مبانی نظریه های ادبیات تطبیقی و حوزه های پژوهشی ادبیات تطبیقی |
4 |
اهداف یادگیری |
دانشجویان از رهگذر این درس خواهند توانست با زمینه های تاریخی پیدایش مکاتب ادبیات تطبیقی آشنا شوند و به تفاوت ها و شباهت های این مکاتب پی ببرند و با کارکرد آن در مطالعات ادبیات تطبیقی فارسی آگاه شوند.همچنین به درکی عمومی از جایگاه ادبیات تطبیقی در کشورهای صاحب سبک در این قلمرو خواهند رسید و جایگاه ایران را در این میان می توانند بسنجند. |
5 |
روش تدریس |
روش تدریس به صورت توصیف تاریخی مکاتب ادبیات تطبیقی و گفت و گو درباره مسائل مطرح شده برای هر جلسه می باشد. |
6 |
وظایف دانشجو |
- مطالعه منابع معرفی شده
- انجام تحقیق های تعیین شده
- ارائه تحقیق به صورت سخنرانی |
7 |
منبع |
- ادبیات تطبیقی (مفاهیم، مکاتب، انواع و پیکره ها)، بهمن نامور مطلق
- ادبیات تطبیقی در جهان معاصر؛ ناصر محسنی نیا
- آفاق الادب المقارن عربیا و عالمیا؛ حسام خطیب
- از ادبیات تطبیقی تا نقد ادبی؛ طهمورث ساجدی
- روش شناسی شرح تطبیقی؛ احسان قبول، عبدالله رادمرد
- حوزه های پژوهش تطبیقی در مثنوی مولوی، احسان قبول
- نسبتسنجی پژوهشهای قرآن و حدیث با ادبیات فارسی از منظر ادبیات تطبیقی، عبدالله رادمرد، احسان قبول |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
- بهره مندی از امکانات سمعی و بصری کلاس |
9 |
نحوه ارزشیابی |
- 40 درصد به تحقیق، ارائه سخنرانی، آزمون میان ترم و حضور فعال در کلاس دانشجویان اختصاص خواهد داشت و 60 درصد به آزمون پایان دوره |