صفحات خانگی دانشگاه فردوسی مشهد

طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس یکی از دروس بسیار مهم گرایش به شمار می آید که بنا دارد اطلاعات نظری دانشجویان را ضمن مروری اجمالی به صورت مهارت های عملی آموزش ارتقا بخشد.
2 هدف کلی - جمع بندی از مطالب نظری درباره مهارت ها و چهارچوب های آموزش زبان و ادبیات - ایجاد مهارت های عملی در آموزش بخش های مختلف زبان و ادبیات فارسی - نقد و تحلیل متون آموزش زبان و ادبیات فارسی
3 شایستگی های پایه - آشنایی با نظریه های آموزش زبان و ادبیات و اصول روش تدریس - آشنایی با دستور زبان فارسی - توانش خوانش و درک متون ادب فارسی
4 اهداف یادگیری - کاربست اطلاعات و دانش دانشجویان در مهارت های مختلف زبانی در حیطه عمل - توانش نقد وارزیابی متون آموزشی و تولید متن آموزشی استاندارد - آشنایی با نرم افزارها و برنامه های هوش مصنوعی
5 روش تدریس یک سوم زمان کلاس به ارائه مباحث نظری اختصاص دارد و مابقی زمان کلاس به تدریس آزمایشی دانشجویان و ارائه تکالیف و گزارش مشاهدات میدانی ایشان.
6 وظایف دانشجو انجام تکالیف زیر: 1- تدریس آزمایشی مهارت های 4 گانه زبان و روش های آموزش واژه و دستور 2- تدریس آزمایشی متن ادبی 3- تحلیل و نقد متن آموزشی منتخب بر اساس روش آموزش زبان و ادبیات 4- تحلیل و نقد متن آموزشی منتخب بر اساس آموزش تفکر انتقادی 5- تحلیل و نقد متن آموزشی منتخب بر اساس سطوح یادگیری بلوم 6- بهره گیری از هوش مصنوعی در آموزش زبان و ادبیات
7 منبع - زبان چگونه کار می کند؟ دیوید کریستال - طبقه بندی هدف های پرورشی، بنجامین بلوم و همکاران - رویکردهای آموزش زبان فارسی بر پایه ادبیات فارسی؛هدی حسین پور، احسان قبول، مهبد غفاری - مقاله‌ی بررسی میزان رشد تفکر انتقادی دانشجویان رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی (مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد، احسان قبول، محمدجعفر یاحقی، اشرف محمدیاری - مجموعه کتاب های آموزش نوین زبان فارسی؛ احسان قبول
8 مواد و امکانات آموزشی - بهره مندی از فضای آموزشی ادوبی کانکت و فضای مجازی کلاس - حضور در کلاس های آموزش مجازی زبان و ادبیات فارسی مراکز آزفا و مدارس - منابع آموزش زبان و ادبیات فارسی
9 نحوه ارزشیابی - 60 درصد تکالیف و فعالیت های طول دوره - 20 درصد تدریس آزمایشی پایان دوره - 20 درصد آزمون پایان دوره