1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
در این درس نخست مجموعه دانش پیشین دانشجو در حوزه های مختلف آموزش زبان و ادبیات فارسی جمع بندی می شود و سپس در فضای کلاس های آموزشی بعد علمی و مهارتی پیدا خواهد کرد. |
2 |
هدف کلی |
کسب دانش و مهارت عملی آموزش زبان و ادبیات فارسی به دو گروه مخاطب غیر فارسی زبانان و فارسی زبانان دانشگاهی |
3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی کامل و جامع با رویکردها و روش های آموزش زبان و ادبیات فارسی |
4 |
اهداف یادگیری |
جمع بندی دانش مرتبط با آموزش مهارت های زبان و ادبیات فارسی، عملیاتی سازی و مهارت ورزی دانش مرتبط به آموزش زبان و ادبیات فارسی |
5 |
روش تدریس |
تدریس در 2 سطح صورت می پذیرد در یک سطح مباحث نظری مرتبط با مهارت های آموزش زبان و ادبیات فارسی با همکاری دانشجویان جمع بندی می شود و در سطح بعدی هر یک از دانشجویان در کلاس های پیش بینی شده حضور می یابند و برای زبان آموزان و دانشجویان مطالب مطرح شده را با حضور استاد این درس تدریس می کنند. در جلسات کلاس درباره روش تدریس دانشجویان گفت و گو خواهد شد. |
6 |
وظایف دانشجو |
- جمع بندی مطالب آموزش مهارت های چهارگانه زبان فارسی و رویکردهای آموزش ادبیات فارسی - مشاهده کلاسی - تدریس عملی هر یک از مهارت های آموزش زبان و ادبیات فارسی در کلاس های پیش بینی شده |
7 |
منبع |
- مجموعه منابع معرفی شده در دروس گذشته مرتبط با مهارت های آموزش زبان فارسی از جمله زبان چگونه کار می کند از دیوید کریستال - مجموعه منابع مرتبط با آموزش ادبیات فارسی و همچنین کتابهای مرتبط با آموزش در دانشگاه از جمله راهنمای تدریس در دانشگاه ها میلر - کتابهای آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان و ادبیات فارسی مورد نظر برای تدریس |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
- بهره مندی کلاس از ابزارهای شنیداری و تصویری - بهره مندی از کلاس های مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان و کلاس های ادبیات فارسی عمومی و تخصصی - بسترهای مجازی مناسب برای آموزش زبان و ادبیات فارسی |
9 |
نحوه ارزشیابی |
- 70 درصد ارزشیابی به دانش و روش آموزش عملی هر یک از مهارت های آموزش زبان و ادبیات فارسی اختصاص می یابد. - 30 درصد ارزشیابی به مشاهدات و گزارش های کلاسی اختصاص خواهد یافت. |