صفحات خانگی دانشگاه فردوسی مشهد

طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره در این درس نخست مجموعه دانش پیشین دانشجو در حوزه های مختلف آموزش زبان و ادبیات فارسی جمع بندی می شود و سپس در فضای کلاس های آموزشی بعد علمی و مهارتی پیدا خواهد کرد.
2 هدف کلی کسب دانش و مهارت عملی آموزش زبان و ادبیات فارسی به دو گروه مخاطب غیر فارسی زبانان و فارسی زبانان دانشگاهی
3 شایستگی های پایه آشنایی کامل و جامع با رویکردها و روش های آموزش زبان و ادبیات فارسی
4 اهداف یادگیری جمع بندی دانش مرتبط با آموزش مهارت های زبان و ادبیات فارسی، عملیاتی سازی و مهارت ورزی دانش مرتبط به آموزش زبان و ادبیات فارسی
5 روش تدریس تدریس در 2 سطح صورت می پذیرد در یک سطح مباحث نظری مرتبط با مهارت های آموزش زبان و ادبیات فارسی با همکاری دانشجویان جمع بندی می شود و در سطح بعدی هر یک از دانشجویان در کلاس های پیش بینی شده حضور می یابند و برای زبان آموزان و دانشجویان مطالب مطرح شده را با حضور استاد این درس تدریس می کنند. در جلسات کلاس درباره روش تدریس دانشجویان گفت و گو خواهد شد.
6 وظایف دانشجو - جمع بندی مطالب آموزش مهارت های چهارگانه زبان فارسی و رویکردهای آموزش ادبیات فارسی - مشاهده کلاسی - تدریس عملی هر یک از مهارت های آموزش زبان و ادبیات فارسی در کلاس های پیش بینی شده
7 منبع - مجموعه منابع معرفی شده در دروس گذشته مرتبط با مهارت های آموزش زبان فارسی از جمله زبان چگونه کار می کند از دیوید کریستال - مجموعه منابع مرتبط با آموزش ادبیات فارسی و همچنین کتابهای مرتبط با آموزش در دانشگاه از جمله راهنمای تدریس در دانشگاه ها میلر - کتابهای آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان و ادبیات فارسی مورد نظر برای تدریس
8 مواد و امکانات آموزشی - بهره مندی کلاس از ابزارهای شنیداری و تصویری - بهره مندی از کلاس های مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان و کلاس های ادبیات فارسی عمومی و تخصصی - بسترهای مجازی مناسب برای آموزش زبان و ادبیات فارسی
9 نحوه ارزشیابی - 70 درصد ارزشیابی به دانش و روش آموزش عملی هر یک از مهارت های آموزش زبان و ادبیات فارسی اختصاص می یابد. - 30 درصد ارزشیابی به مشاهدات و گزارش های کلاسی اختصاص خواهد یافت.