1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
در این درس ضمن آشنایی اولیه با اصول ترجمه و گفت و گوی به زبان عربی با کاربرد لایه های مختلف زبان عربی در آموزش زبان فارسی به فارسی زبانان و غیر فارسی زبانان آشنا می شویم. |
2 |
هدف کلی |
- آشنایی با اصول صرف و نحو و متون مهم عربی
- کاربرد قواعد و متون عربی در زبان فارسی
- آشنایی با اصول ترجمه دو سویه عربی و فارسی
- آشنایی با گفت و گو به زبان عربی |
3 |
شایستگی های پایه |
- آشنایی دانشجویان با قواعد صرفی و نحوی زبان عربی
- آشنایی دانشجویان با واژه های عربی دخیل در فارسی
- آشنایی دانشجویان با عربیات متون نثر و شعر فارسی |
4 |
اهداف یادگیری |
-آشنایی با قواعد دخیل زبان عربی در زبان فارسی
-آشنایی با واژه¬های دخیل عربی در زبان فارسی
-آشنایی با روش¬های آموزش عربیات دخیل در فارسی
- آشنایی دانشجویان با گفت و گوی عربی |
5 |
روش تدریس |
تلفیقی از سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث کلاسی، مشارکت فردی و گروهی دانشجویان در بحث¬های کلاسی |
6 |
وظایف دانشجو |
- نگارش تکالیف تعیین شده در کلاس
- انجام فعالیت های تعیین شده به صورت فردی و گروهی
- یادگیری گفت و گوی عربی به واسطه هوش های مصنوعی معرفی شده |
7 |
منبع |
1. ماهیار، عباس (1396). صرف و نحو عربی (1،2). تهران: انتشارات سمت.
2. وفایی، عباسعلی (1391). دستور تطبیقی فارسی و عربی. تهران: انتشارات سخن
3. صالح بک، مجید (1394). روش نوین در آموزش زبان عربی. تهران: انتشارات اندیشه مولانا
4. معروف، یحیی (1396). فن ترجمه (اصول نظری و عملی ترجمه از عربی به فارسی و فارسی به عربی). تهران: انتشارات سمت.
5. عربیات دخیل در متون مهم فارسی
6. مجموعه کتاب های آموزش نوین زبان فارسی، احسان قبول |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه و ویدیوپروژکتور، مجموعه کتاب¬های زبان و ادبیات فارسی مدارس و آموزش زبان فارسی به غیر فارسی¬زبانان |
9 |
نحوه ارزشیابی |
فعالیتهای کلاسی در طول نیمسال 50 درصد
آزمون پایان نیمسال 50 درصد |