1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
تبیین نقش و جایگاه آیات فقهی قرآن کریم به عنوان مهم ترین منبع استنباط احکام و چگونگی استنباط احکام از آیات |
2 |
هدف کلی |
آشنا ساختن دانشجویان با تفسیر فقهی و چگونگی استنباط احکام از قرآن کریم |
3 |
شایستگی های پایه |
توانمند سازی دانشجویان در آشنایی با مهمترین آیات فقهی، کتب آیات الاحکام و ایجاد انسجام ذهنی در دانشجویان از طریق روش کشف احکام از آیات قرآن کریم |
4 |
اهداف یادگیری |
تقویت قدرت استنباط و تحلیل دانشجو توسط استاد، هدایت دانشجویان به مشورت و هم اندیشی از روش بحث گروهی، هدایت دانشجویان به تفکر دقیق، تدبر در آیات قرآن کریم و حل مسائل و شبهات به وسیله آیات قرآن کریم |
5 |
روش تدریس |
ایجاد فضای مناسب برای دانشجویان جهت مشارکت مفید در مباحث درسی، ارزشیابی از آموخته های دانشجویان با استفاده از روش پرسش و پاسخ، ارائه تحقیقات کوتاه مرتبط با موضوعات درسی در برخی جلسات، ارائه گزارش درس در ابتدای هر جلسه توسط دانشجویان، تشویق دانشجویان به ارائه کنفرانس، تمرکز بر روی مباحث استدلالی |
6 |
وظایف دانشجو |
حضور فعال در کلاس درس با پاسخ به پرسش های مطرح شده و ارائه تکالیف، تحقیق، ارائه کنفرانس |
7 |
منبع |
گزیده ای از منابع ذیل:
کنزالعرفان فی فقه القرآن، فاضل مقداد سیوری
زبده البیان فی احکام القرآن، محقق اردبیلی
مسالک الافهام، محمد جواد عاملی
آیات الاحکام، مدیر شانه چی |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
نرم افزارهای کمک آموزشی، پاور پوینت، تخته وایت بورد/ هوشمند، ویدئو پروژکتور |
9 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر: 10 %
آزمون نهایی: کتبی 90% |