1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
تبیین جایگاه آیات قرآن کریم به عنوان مهم ترین منبع احکام و شیوه استنباط آیات |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با تفاسیر فقهی و چگونگی احکام از قرآن کریم |
3 |
شایستگی های پایه |
توانمند سازی دانشجویان در فراگیری تفسیر فقهی آیات قرآن در موضوعاتی مانند دین، وصیت، غصب و اططعمه واشربه و نحوه استنباط احکام از آیات |
4 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با تفسیر فقهی آیات منتخبی از قرآن کریم در برخی موضوعات |
5 |
روش تدریس |
ایجاد فضای مناسب برای دانشجویان جهت مشارکت مفید در مباحث درسی؛ ارزشیابی از آموخته های دانشجویان با استفاده از روش پرسش و پاسخ؛ ارائه تحقیقات کوتاه مرتبط با موضوعات درسی در برخی از جلسات؛ ارائه گزارش درس در ابتدای هر جلسه توسط دانشجویان؛ تشویق دانشجویان به ارائه کنفرانس؛ تمرکز بر روی مباحث استدلالی و تقویت قدرت استنباط و تحلیل دانشجو توسط استاد؛ هدایت دانشجویان به مشورت و هم اندیشی با استفاده از روش بحث گروهی؛ هدایت دانشجویان به تفکر دقیق و علاقه مندی به کاوشگری؛ استفاده از روش حل مسئله برای توصیف و تبیین مسائل تحلیلی جهت توانمندسازی دانشجویان برای استنباط و ارائه نظر و تحلیل درست مباحث. |
6 |
وظایف دانشجو |
حضور فعال در کلاس درس با پاسخ به پرسش های مطرح شده و ارائه تکالیف، تحقیق و ارائه کنفرانس |
7 |
منبع |
منبع اصلی: فاضل مقداد، کنزالعرفان فی فقه القرآن منابع فرعی: فاضل جواد، مسالک الافهام الی شرح آیات الاحکام مقدس اردبیلی، زبده البیان مدیر شانه چی، ایات الاحکام |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
فضای کلاس، نرم افزارهای کمک آموزشی، ویدیو پروژکتور |
9 |
نحوه ارزشیابی |
3 نمره، گزارش کلاسی: 2 نمره، امتحان میانترم: 3 نمره، آزمون پایانترم: 12 نمره |
10 |
فایل |
Pdf File |