| 1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
رس عمومی و در کنار درس زبان عمومی در بخش بستة زبانی دروس عمومی یا فرادانشکده ای قرار گرفته است. اهمیت درس در برنامه درسی از چند منظر است: الف- تقویت دانش زبانی دانشجویان از طریق ممارست در خوانش متون ادبی؛ ب- تقویت قدرت نوشتاری دانشجویان با تمرکز بر نوشتار علمی با تلااش در مسیر کسب مهارت های مرتبط با نگارش و ویرایش و اشکال نوشته و ساختار و انسجام و صحت آن؛ 3- اهمیت زبان فارسی به عنوان زبان رسمی ایران و مهم ترین عامل در تحکیم وحدت ملی به عنوان شاهراه ارتباط اقوانم و جوامع زبانی ایران |
| 2 |
هدف کلی |
1- تقویت عناصر هویت ملی و فرهنگی.
2- آشنایی دانشجویان با آثار بزرگ متون ادب پارسی از گذشته تا عصر حاضر.
3- تقویت مهارتهای عمومی خواندن و درک مطلب
4- آموزش مهارتهای نگارشی. |
| 3 |
شایستگی های پایه |
تسلط بر زبان فارسی در کسب حد دیپلم متوسطه در ایران. |
| 4 |
اهداف یادگیری |
1-درک کلی از موقعیت تاریخی و فرهنگی زبان و ادبیات فارسی و نقش آن در تکوین هویت ایرانی- اسلامی.
2-درک مفهوم ادبیات و تمایز زبان ادبی با زبان عادی.
3- قدرت بهره گیری از مفاهیم ارزشمند متون ادبی.
4- تقویت گنجینه واژگانی دانشجویان.
5- آشنایی با زبان و نگارش و دستور خط فارسی و توان به کارگیری آن در پژوهشهای علمی و ویرایش عمومی نوشتار علمی. |
| 5 |
روش تدریس |
خواندن و شناخت و تفسیر (تجزیه و تحلیل) متون برجستة ادبیات توسط استاد.
2- واگذاری بخشهایی از متن به دانشجو پس از معرفی منابع و به یاری منابع و ابزارهای کمکآموزشی و رفع اشکال دانشجویان در جلسات بعددی.
3- مهارتهای نوشتاری: انجام بیان اصول کلّی درستنویسی/ بیان ویژگیهای انواع نوشتار و آموزش مهارت نوشتن نامه، گزارش، مقاله، و خلاصهنویسی |
| 6 |
وظایف دانشجو |
1- خوانش متون انتخابی استاد و توضیح بخشی از متون برای هر هفته که از هفته پیش توسط استاد انتخاب شده و در کلاس بخشی از آنها توسط دانشجویان و استاد خوانده میشوند و اشکالات در مورد بقیه متون هفته بعدد برطرف میشوند . دانشجو در این زمینه باید روش استفاده از فرهنگهای لغات، شناخت منبع فرعی برای خوانش متن یا استفاده از ابزار کمکدرسی و فایل صوتی برای خواندن صحیح متن را با راهنمایی استاد تجربه کند.
2- یک سوم زمان کلاس به صورت نیمهکارگاهی به کار در مباحث مهارتی و نگارش اختصاص دارد که تکالیف دانشجویی مرتبط با آن خواهد بود.
3- شرکت در آزمونک های هفته ای و آزمون میان ترم و پایان ترم و انجام تکالیف و حضور منظم در کلاس و پاسخ به پرسش های علمی استاد. |
| 7 |
منبع |
درس نامه فارسی- تالیف فرزاد قائمی - مشهد: آهنگ قلم- چاپ چهارم: 1394.
محتوای صفحه درس در سامانه مجازی ویو. |
| 8 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس – درس نامه درس – محتوای مجازی برای تقویت سهولت یادگیری محتوای درس نامه- پاورپوینت امکانات نمایش ان در کلاس – سایت مجازی – سالن امتحانات |
| 9 |
نحوه ارزشیابی |
در طول هفته های دوره: برگزاری آزمونک هفته ای مرتبط با درس هفته پیش به طور مجازی و جزوه باز.
درطول دوره: برگزاری پرسش کلاسی و فعالیتهای کلاسی و ارائه کنفرانس و بررسی تکالیف و تمرینهای مرتبط با مهارتها.
وسط دوره: امتحان میان ترم.
پایان دوره: امتحان پایان ترم. |
| 10 |
فایل |
Pdf File |
| 11 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
رس عمومی و در کنار درس زبان عمومی در بخش بستة زبانی دروس عمومی یا فرادانشکده ای قرار گرفته است. اهمیت درس در برنامه درسی از چند منظر است: الف- تقویت دانش زبانی دانشجویان از طریق ممارست در خوانش متون ادبی؛ ب- تقویت قدرت نوشتاری دانشجویان با تمرکز بر نوشتار علمی با تلااش در مسیر کسب مهارت های مرتبط با نگارش و ویرایش و اشکال نوشته و ساختار و انسجام و صحت آن؛ 3- اهمیت زبان فارسی به عنوان زبان رسمی ایران و مهم ترین عامل در تحکیم وحدت ملی به عنوان شاهراه ارتباط اقوانم و جوامع زبانی ایران |
| 12 |
هدف کلی |
1- تقویت عناصر هویت ملی و فرهنگی.
2- آشنایی دانشجویان با آثار بزرگ متون ادب پارسی از گذشته تا عصر حاضر.
3- تقویت مهارتهای عمومی خواندن و درک مطلب
4- آموزش مهارتهای نگارشی. |
| 13 |
شایستگی های پایه |
تسلط بر زبان فارسی در کسب حد دیپلم متوسطه در ایران. |
| 14 |
اهداف یادگیری |
1-درک کلی از موقعیت تاریخی و فرهنگی زبان و ادبیات فارسی و نقش آن در تکوین هویت ایرانی- اسلامی.
2-درک مفهوم ادبیات و تمایز زبان ادبی با زبان عادی.
3- قدرت بهره گیری از مفاهیم ارزشمند متون ادبی.
4- تقویت گنجینه واژگانی دانشجویان.
5- آشنایی با زبان و نگارش و دستور خط فارسی و توان به کارگیری آن در پژوهشهای علمی و ویرایش عمومی نوشتار علمی. |
| 15 |
روش تدریس |
خواندن و شناخت و تفسیر (تجزیه و تحلیل) متون برجستة ادبیات توسط استاد.
2- واگذاری بخشهایی از متن به دانشجو پس از معرفی منابع و به یاری منابع و ابزارهای کمکآموزشی و رفع اشکال دانشجویان در جلسات بعددی.
3- مهارتهای نوشتاری: انجام بیان اصول کلّی درستنویسی/ بیان ویژگیهای انواع نوشتار و آموزش مهارت نوشتن نامه، گزارش، مقاله، و خلاصهنویسی |
| 16 |
منبع |
درس نامه فارسی- تالیف فرزاد قائمی - مشهد: آهنگ قلم- چاپ چهارم: 1394. |
| 17 |
وظایف دانشجو |
1- خوانش متون انتخابی استاد و توضیح بخشی از متون برای هر هفته که از هفته پیش توسط استاد انتخاب شده و در کلاس بخشی از آنها توسط دانشجویان و استاد خوانده میشوند و اشکالات در مورد بقیه متون هفته بعدد برطرف میشوند . دانشجو در این زمینه باید روش استفاده از فرهنگهای لغات، شناخت منبع فرعی برای خوانش متن یا استفاده از ابزار کمکدرسی و فایل صوتی برای خواندن صحیح متن را با راهنمایی استاد تجربه کند.
2- یک سوم زمان کلاس به صورت نیمهکارگاهی به کار در مباحث مهارتی و نگارش اختصاص دارد که تکالیف دانشجویی مرتبط با آن خواهد بود.
3- شرکت در آزمونک های هفته ای و آزمون میان ترم و پایان ترم و انجام تکالیف و حضور منظم در کلاس و پاسخ به پرسش های علمی استاد. |
| 18 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس – درس نامه درس – محتوای مجازی برای تقویت سهولت یادگیری محتوای درس نامه- پاورپوینت امکانات نمایش ان در کلاس – سایت مجازی – سالن امتحانات |
| 19 |
نحوه ارزشیابی |
در طول هفته های دوره: برگزاری آزمونک هفته ای مرتبط با درس هفته پیش به طور مجازی و جزوه باز.
درطول دوره: برگزاری پرسش کلاسی و فعالیتهای کلاسی و ارائه کنفرانس و بررسی تکالیف و تمرینهای مرتبط با مهارتها.
وسط دوره: امتحان میان ترم.
پایان دوره: امتحان پایان ترم. |