طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره رس عمومی و در کنار درس زبان عمومی در بخش بستة زبانی دروس عمومی یا فرادانشکده ای قرار گرفته است. اهمیت درس در برنامه درسی از چند منظر است: الف- تقویت دانش زبانی دانشجویان از طریق ممارست در خوانش متون ادبی؛ ب- تقویت قدرت نوشتاری دانشجویان با تمرکز بر نوشتار علمی با تلااش در مسیر کسب مهارت های مرتبط با نگارش و ویرایش و اشکال نوشته و ساختار و انسجام و صحت آن؛ 3- اهمیت زبان فارسی به عنوان زبان رسمی ایران و مهم ترین عامل در تحکیم وحدت ملی به عنوان شاهراه ارتباط اقوانم و جوامع زبانی ایران
2 هدف کلی 1- تقویت عناصر هویت ملی و فرهنگی. 2- آشنایی دانشجویان با آثار بزرگ متون ادب پارسی از گذشته تا عصر حاضر. 3- تقویت مهارتهای عمومی خواندن و درک مطلب 4- آموزش مهارتهای نگارشی.
3 شایستگی های پایه تسلط بر زبان فارسی در کسب حد دیپلم متوسطه در ایران.
4 اهداف یادگیری 1-درک کلی از موقعیت تاریخی و فرهنگی زبان و ادبیات فارسی و نقش آن در تکوین هویت ایرانی- اسلامی. 2-درک مفهوم ادبیات و تمایز زبان ادبی با زبان عادی. 3- قدرت بهره گیری از مفاهیم ارزشمند متون ادبی. 4- تقویت گنجینه واژگانی دانشجویان. 5- آشنایی با زبان و نگارش و دستور خط فارسی و توان به کارگیری آن در پژوهشهای علمی و ویرایش عمومی نوشتار علمی.
5 روش تدریس خواندن و شناخت و تفسیر (تجزیه و تحلیل) متون برجستة ادبیات توسط استاد. 2- واگذاری بخشهایی از متن به دانشجو پس از معرفی منابع و به یاری منابع و ابزارهای کمک‌آموزشی و رفع اشکال دانشجویان در جلسات بعددی. 3- مهارتهای نوشتاری: انجام بیان اصول کلّی درست‌نویسی/ بیان ویژگیهای انواع نوشتار و آموزش مهارت نوشتن نامه، گزارش، مقاله، و خلاصه‌نویسی
6 وظایف دانشجو 1- خوانش متون انتخابی استاد و توضیح بخشی از متون برای هر هفته که از هفته پیش توسط استاد انتخاب شده و در کلاس بخشی از آنها توسط دانشجویان و استاد خوانده می‌شوند و اشکالات در مورد بقیه متون هفته بعدد برطرف می‌شوند . دانشجو در این زمینه باید روش استفاده از فرهنگهای لغات، شناخت منبع فرعی برای خوانش متن یا استفاده از ابزار کمک‌درسی و فایل صوتی برای خواندن صحیح متن را با راهنمایی استاد تجربه کند. 2- یک سوم زمان کلاس به صورت نیمه‌کارگاهی به کار در مباحث مهارتی و نگارش اختصاص دارد که تکالیف دانشجویی مرتبط با آن خواهد بود. 3- شرکت در آزمونک های هفته ای و آزمون میان ترم و پایان ترم و انجام تکالیف و حضور منظم در کلاس و پاسخ به پرسش های علمی استاد.
7 منبع درس نامه فارسی- تالیف فرزاد قائمی - مشهد: آهنگ قلم- چاپ چهارم: 1394. محتوای صفحه درس در سامانه مجازی ویو.
8 مواد و امکانات آموزشی کلاس – درس نامه درس – محتوای مجازی برای تقویت سهولت یادگیری محتوای درس نامه- پاورپوینت امکانات نمایش ان در کلاس – سایت مجازی – سالن امتحانات
9 نحوه ارزشیابی در طول هفته های دوره: برگزاری آزمونک هفته ای مرتبط با درس هفته پیش به طور مجازی و جزوه باز. درطول دوره: برگزاری پرسش کلاسی و فعالیتهای کلاسی و ارائه کنفرانس و بررسی تکالیف و تمرینهای مرتبط با مهارتها. وسط دوره: امتحان میان ترم. پایان دوره: امتحان پایان ترم.
10 فایل Pdf File
11 جایگاه درس در برنامه درسی دوره رس عمومی و در کنار درس زبان عمومی در بخش بستة زبانی دروس عمومی یا فرادانشکده ای قرار گرفته است. اهمیت درس در برنامه درسی از چند منظر است: الف- تقویت دانش زبانی دانشجویان از طریق ممارست در خوانش متون ادبی؛ ب- تقویت قدرت نوشتاری دانشجویان با تمرکز بر نوشتار علمی با تلااش در مسیر کسب مهارت های مرتبط با نگارش و ویرایش و اشکال نوشته و ساختار و انسجام و صحت آن؛ 3- اهمیت زبان فارسی به عنوان زبان رسمی ایران و مهم ترین عامل در تحکیم وحدت ملی به عنوان شاهراه ارتباط اقوانم و جوامع زبانی ایران
12 هدف کلی 1- تقویت عناصر هویت ملی و فرهنگی. 2- آشنایی دانشجویان با آثار بزرگ متون ادب پارسی از گذشته تا عصر حاضر. 3- تقویت مهارتهای عمومی خواندن و درک مطلب 4- آموزش مهارتهای نگارشی.
13 شایستگی های پایه تسلط بر زبان فارسی در کسب حد دیپلم متوسطه در ایران.
14 اهداف یادگیری 1-درک کلی از موقعیت تاریخی و فرهنگی زبان و ادبیات فارسی و نقش آن در تکوین هویت ایرانی- اسلامی. 2-درک مفهوم ادبیات و تمایز زبان ادبی با زبان عادی. 3- قدرت بهره گیری از مفاهیم ارزشمند متون ادبی. 4- تقویت گنجینه واژگانی دانشجویان. 5- آشنایی با زبان و نگارش و دستور خط فارسی و توان به کارگیری آن در پژوهشهای علمی و ویرایش عمومی نوشتار علمی.
15 روش تدریس خواندن و شناخت و تفسیر (تجزیه و تحلیل) متون برجستة ادبیات توسط استاد. 2- واگذاری بخشهایی از متن به دانشجو پس از معرفی منابع و به یاری منابع و ابزارهای کمک‌آموزشی و رفع اشکال دانشجویان در جلسات بعددی. 3- مهارتهای نوشتاری: انجام بیان اصول کلّی درست‌نویسی/ بیان ویژگیهای انواع نوشتار و آموزش مهارت نوشتن نامه، گزارش، مقاله، و خلاصه‌نویسی
16 منبع درس نامه فارسی- تالیف فرزاد قائمی - مشهد: آهنگ قلم- چاپ چهارم: 1394.
17 وظایف دانشجو 1- خوانش متون انتخابی استاد و توضیح بخشی از متون برای هر هفته که از هفته پیش توسط استاد انتخاب شده و در کلاس بخشی از آنها توسط دانشجویان و استاد خوانده می‌شوند و اشکالات در مورد بقیه متون هفته بعدد برطرف می‌شوند . دانشجو در این زمینه باید روش استفاده از فرهنگهای لغات، شناخت منبع فرعی برای خوانش متن یا استفاده از ابزار کمک‌درسی و فایل صوتی برای خواندن صحیح متن را با راهنمایی استاد تجربه کند. 2- یک سوم زمان کلاس به صورت نیمه‌کارگاهی به کار در مباحث مهارتی و نگارش اختصاص دارد که تکالیف دانشجویی مرتبط با آن خواهد بود. 3- شرکت در آزمونک های هفته ای و آزمون میان ترم و پایان ترم و انجام تکالیف و حضور منظم در کلاس و پاسخ به پرسش های علمی استاد.
18 مواد و امکانات آموزشی کلاس – درس نامه درس – محتوای مجازی برای تقویت سهولت یادگیری محتوای درس نامه- پاورپوینت امکانات نمایش ان در کلاس – سایت مجازی – سالن امتحانات
19 نحوه ارزشیابی در طول هفته های دوره: برگزاری آزمونک هفته ای مرتبط با درس هفته پیش به طور مجازی و جزوه باز. درطول دوره: برگزاری پرسش کلاسی و فعالیتهای کلاسی و ارائه کنفرانس و بررسی تکالیف و تمرینهای مرتبط با مهارتها. وسط دوره: امتحان میان ترم. پایان دوره: امتحان پایان ترم.