1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس در ادامة متون حماسی 1 و 2 می کوشد دانشجو را با سیر حماسه در ایران
و جهان در صورت شفاهی آن و روند تطور آن تا متن حماسی مکتوب بازبجوید و
به دانش مقدماتی برای کار در رئوس پژوهشی ذیل دست یابد:
1- شناخت ویژگیهای حماسة شفاهی و نظریات موجود در این رابطه
2- مطالعه دربارة پیشینة ادب حماسی شفاهی در ایران
3- شناخت ویژگیهای طومارهای نقالان
4- شناخت داستانهای عامیانه قهرمانی و تفاوت آنها با متون حماسی
5- بررسی ویژگیهای همزمان رزمی، بزمی، عیاری و عشقی، صحنهپردازی، لحن و
ویژگیهای متون حماسی شفاهی فارسی.
6- بررسی زبان حماسههای عامیانة منثور و تطبیق و مقایسة آنها با
شاهنامههای منثور |
2 |
هدف کلی |
شناخت انواع متون حماسی عامیانه و توانایی کاربرد نظریات جهانی موجود در تحلیل این متون، شناخت منابع حماسههای شفاهی و انواع راویان و خالقان آنها و پیشینة پژوهش دربارة این متون و شناخت نسخ و تصحیحها و تحقیقات مرتبط با حماسة شفاهی فارسی و شناخت عمومی نسبت به حماسهسرایی و حماسة شفاهی در انواع خانوادة زبانهای ایرانی و خردهفرهنگهای موجود در جغرافیای ایران. |
3 |
شایستگی های پایه |
کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی |
4 |
اهداف یادگیری |
شناخت انواع متون حماسی عامیانه و توانایی کاربرد نظریات جهانی موجود در تحلیل این متون، شناخت منابع حماسههای شفاهی و انواع راویان و خالقان آنها و پیشینة پژوهش دربارة این متون و شناخت نسخ و تصحیحها و تحقیقات مرتبط با حماسة شفاهی فارسی و شناخت عمومی نسبت به حماسهسرایی و حماسة شفاهی در انواع خانوادة زبانهای ایرانی و خردهفرهنگهای موجود در جغرافیای ایران. |
5 |
روش تدریس |
ادغام روش ها نوین و سنتی، بهترین الگوی آموزش برای تدریس این درس می باشد.
1. روش شاگــــرد ـ استــــادی
2. روش حل مسئلــــه
3. شیــــــوه سخنــــــرانی |
6 |
وظایف دانشجو |
1- طرح موضوع در هر مرحله از کلاس و مطالعة متناسب با موضوع اعلامی توسط استاد در جلسه بعد و بحث در این باره با مشارکت دیگر دانشجویان.
2- آموختن روش جستجوی منابع تحقیق تطبیقی در مورد هر کدام از اساطیر ایران و شیوة الویتبندی منابع اساطیر جهان در ارتباط آنها با اساطیر ایران.
3- شرکت فعال در مباحث کلاس و انجام تکالیف پژوهشی و حضور منظم در کلاس و بحث و نقد به مباحث علمی طرح شده توسط استاد.
4- انجام تحقیق عملی در یکی از زمینههای پژوهشی مرتبط با ادبیات عامیانه ایران. |
7 |
منبع |
1- آیدنلو، سجاد. (1387). رستم¬نامه: داستان مسلمان شدن رستم داستان به دست امام علی (ع)... تهران: میراث مکتوب.
2- افشاری، مهران. و مداینی، مهدی. (1377). هفت لشکر (طومار جامع نقالان)؛ از کیومرث تا بهمن. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
3- انجوی شیرازی، ابوالقاسم. (1363). فردوسی نامه (مردم و قهرمانان شاهنامه) (چاپ دوم). تهران: علمی.
4- انجوی شیرازی، سید ابوالقاسم. (1369). فردوسی¬نامه (چاپ سوم). تهران: علمی.
5- بیضایی، بهرام. (۱۳۷5). سیاوشخوانی [فیلمنامه] و نیز برای اجرای زنده در توس فردوسی و میدانهای بزرگ همهی روستاها و پهنهی میان چادرهای همهی ایلها. تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
6- بی نام. (بی¬تا). کلیات رستم¬نامة ترکی. تبریز: کتابخانة فردوسی.
7- حکیم، منوچهرخان. (۱۳۸۴). اسکندرنامه نقالی. مصحح: علیرضا ذکاوتی قراگزلو. تهران: مرکز نشر میراث مکتوب.
8- خالقی مطلق، جلال (1386): حماسه: پدیدهشناسی تطبیقی شعر پهلوانی، تهران، مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی.
9- روحانی، مهشید. پارسای جاوید، جواد. (1354). شاهنامه در موزهها. تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و هنر ادارة کل موزهها.
10- مرشد عباس زریری. (1369). رستم و سهراب (طومارهای نقالی). به کوشش: جلیل دوستخواه. تهران: توس.
11- مرشد عباس زریری. (1369). شاهنامة نقالان، 5 ج به همراه سیدی. به کوشش: جلیل دوستخواه. تهران: ققنوس.
12- شریف زاده، عبد المجید. (1370). نامورنامه. تهران: ادارة کل موزههای تهران.
13- طرسوسی، محمد بن حسن موسی. (بیتا). ابومسلمنامه: حماسة ابومسلم خراسانی. تصحیح: اقبال یغمایی. تهران: گوتنبرگ.
14- طرسوسی، محمد بن حسن موسی. (1396). حماسه قران حبشی به روایت ابوطاهر طرسوسی. تصحیح، مقدمه و تعلیقات میلاد جعفرپور. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
15- طرسوسی، محمد بن حسن موسی. (1344). دارابنامه. تصحیح: ذبیح الله صفا. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
16- طومار کهن شاهنامه. (1374). به کوشش جمشید صداقت نژاد. تهران: دنیای کتاب.
17- طومار نقّالی شاهنامه. (1391). مقدّمه، تصحیح و تعلیقات: سجّاد آیدنلو. تهران: به نگار.
18- کیا، خجسته. (۱۳۷۵). قهرمانان بادپا در قصهها و نمایشهای ایرانی: بررسی عناصر نمایشی در اوستا، یادگار زریران، شاهنامه، حمزهنامه، ابومسلمنامه، اسکندرنامه، سمک عیار. تهران: نشر مرکز.
19- قائمی، فرزاد (1396). طومار جامع نقالی شاهنامه؛ به قلم محمدشریف نایگلی؛ دومین طومار مورّخ جامع فارسی، مشهد: بهنشر.
20- قونی، محبوب. (۱۳۸۸). پیکاوی نشانههای عروسک و نمایش عروسکی در شاهنامة فردوسی. پروژه عملی نمایشنامه تلخند. تهران: آزمون نوین.
21- بینام (بی تا). کلیّات رستم نامه. تهران: مطبوعاتی حسینی. چاپ دوم.
22- کلیّات رستم نامه. (بی تا). تهران: مطبوعاتی حسینی. چاپ دوم.
23- کیا، خجسته. (۱۳۷۵). قهرمانان بادپا در قصهها و نمایشهای ایرانی: بررسی عناصر نمایشی در اوستا، یادگار زریران، شاهنامه، حمزهنامه، ابومسلمنامه، اسکندرنامه، سمک عیار. تهران: نشر مرکز.
24- محجوب، محمد جعفر. (1382). ادبیات عامیانة ایران(جلد اول و دوم)، به کوشش حسن ذوالفقاری. تهران: نشر چشمه.
25- مشکین، حسینبابا. (۱۳۸۶). مشکیننامه (طومار نقالی) (ویرایش دوم). به اهتمام داود فتحعلیبیگی. تهران: نمایش (انجمن نمایش).
26- موحد دیلمقانی، خلیل. (بی تا). جنبههای نمایشی در شاهنامه. هفت هنر، س 1، ش 4، 64-73. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس – کامپیوتر- در اختیار داشتن ذخیره دیجیتال منابع ادبیات عامیانه به زبان اصلی؛ قابل نمایش در کلاس–گزیده مقالات و کتب مرتبط-فهرست اجمالی و تفصیلی منابع- ویدیوپروژکتور و امکانات نمایش پاورپوینت منابع در کلاس – سایت مجازی – سالن امتحانات . |
9 |
نحوه ارزشیابی |
در طول دوره: شرکت فعال در مباحث و کارهای علمی.
درطول دوره: ارائه پژوهشی در حد مهارتهای مرتبط با سرفصل ها و فعالیت های پژوهشی منتخب در پایان دوره.
پایان دوره: امتحان پایان ترم. |
10 |
فایل |
Pdf File |