طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس در ادامة متون حماسی 1 و 2 می کوشد دانشجو را با سیر حماسه در ایران و جهان در صورت شفاهی آن و روند تطور آن تا متن حماسی مکتوب بازبجوید و به دانش مقدماتی برای کار در رئوس پژوهشی ذیل دست یابد: 1- شناخت ویژگی‌های حماسة شفاهی و نظریات موجود در این رابطه 2- مطالعه دربارة پیشینة ادب حماسی شفاهی در ایران 3- شناخت ویژگی‌های طومارهای نقالان 4- شناخت داستان‌های عامیانه قهرمانی و تفاوت آن‌ها با متون حماسی 5- بررسی ویژگی‌های همزمان رزمی، بزمی، عیاری و عشقی، صحنه‌پردازی، لحن و ویژگی‌های متون حماسی شفاهی فارسی. 6- بررسی زبان حماسه‌های عامیانة منثور و تطبیق و مقایسة آن‌ها با شاهنامه‌های منثور
2 هدف کلی شناخت انواع متون حماسی عامیانه و توانایی کاربرد نظریات جهانی موجود در تحلیل این متون، شناخت منابع حماسه‌های شفاهی و انواع راویان و خالقان آن‌ها و پیشینة پژوهش دربارة این متون و شناخت نسخ و تصحیح‌ها و تحقیقات مرتبط با حماسة شفاهی فارسی و شناخت عمومی نسبت به حماسه‌سرایی و حماسة شفاهی در انواع خانوادة زبان‌های ایرانی و خرده‌فرهنگ‌های موجود در جغرافیای ایران.
3 شایستگی های پایه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی
4 اهداف یادگیری شناخت انواع متون حماسی عامیانه و توانایی کاربرد نظریات جهانی موجود در تحلیل این متون، شناخت منابع حماسه‌های شفاهی و انواع راویان و خالقان آن‌ها و پیشینة پژوهش دربارة این متون و شناخت نسخ و تصحیح‌ها و تحقیقات مرتبط با حماسة شفاهی فارسی و شناخت عمومی نسبت به حماسه‌سرایی و حماسة شفاهی در انواع خانوادة زبان‌های ایرانی و خرده‌فرهنگ‌های موجود در جغرافیای ایران.
5 روش تدریس ادغام روش ها نوین و سنتی، بهترین الگوی آموزش برای تدریس این درس می باشد. 1. روش شاگــــرد ـ استــــادی 2. روش حل مسئلــــه 3. شیــــــوه سخنــــــرانی
6 وظایف دانشجو 1- طرح موضوع در هر مرحله از کلاس و مطالعة متناسب با موضوع اعلامی توسط استاد در جلسه بعد و بحث در این باره با مشارکت دیگر دانشجویان. 2- آموختن روش جستجوی منابع تحقیق تطبیقی در مورد هر کدام از اساطیر ایران و شیوة الویت‌بندی منابع اساطیر جهان در ارتباط آنها با اساطیر ایران. 3- شرکت فعال در مباحث کلاس و انجام تکالیف پژوهشی و حضور منظم در کلاس و بحث و نقد به مباحث علمی طرح شده توسط استاد. 4- انجام تحقیق عملی در یکی از زمینه‌های پژوهشی مرتبط با ادبیات عامیانه ایران.
7 منبع 1- آیدنلو، سجاد. (1387). رستم¬نامه: داستان مسلمان شدن رستم داستان به دست امام علی (ع)... تهران: میراث مکتوب. 2- افشاری، مهران. و مداینی، مهدی. (1377). هفت لشکر (طومار جامع نقالان)؛ از کیومرث تا بهمن. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. 3- انجوی شیرازی، ابوالقاسم. (1363). فردوسی نامه (مردم و قهرمانان شاهنامه) (چاپ دوم). تهران: ‌علمی. 4- انجوی شیرازی، سید ابوالقاسم. (1369). فردوسی¬نامه (چاپ سوم). تهران: علمی. 5- ب‍ی‍ض‍ای‍ی‌، ب‍ه‍رام‌. (۱۳۷5). س‍ی‍اوش‌خ‍وان‍ی‌ [ف‍ی‍ل‍م‍ن‍ام‍ه‌] و ن‍ی‍ز ب‍رای‌ اج‍رای‌ زن‍ده‌ در ت‍وس‌ ف‍ردوس‍ی‌ و م‍ی‍دان‌ه‍ای‌ ب‍زرگ‌ ه‍م‍ه‌ی‌ روس‍ت‍اه‍ا و پ‍ه‍ن‍ه‌ی‌ م‍ی‍ان‌ چ‍ادره‍ای‌ ه‍م‍ه‌ی‌ ای‍ل‌ه‍ا. ت‍ه‍ران‌: روش‍ن‍گ‍ران‌ و م‍طال‍ع‍ات‌ زن‍ان‌‏‫.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ 6- بی نام. (بی¬تا). کلیات رستم¬نامة ترکی. تبریز: کتابخانة فردوسی. 7- حکیم، منوچهرخان. (۱۳۸۴). اسکندرنامه نقالی. مصحح: علیرضا ذکاوتی قراگزلو. تهران: مرکز نشر میراث مکتوب. 8- خالقی مطلق، جلال (1386): حماسه: پدیده‌شناسی تطبیقی شعر پهلوانی، تهران، مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی. 9- روحانی، مهشید. پارسای جاوید، جواد. (1354). شاهنامه در موزه‬ها. تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و هنر ادارة کل موزه‬ها. 10- مرشد عباس زریری. (1369). رستم و سهراب (طومارهای نقالی). به کوشش: جلیل دوستخواه. تهران: توس. 11- مرشد عباس زریری. (1369). شاهنامة نقالان، 5 ج به همراه سی‌دی. به کوشش: جلیل دوستخواه. تهران: ققنوس. 12- شریف زاده، ‌عبد المجید. (1370). ‌نامورنامه. تهران: ادارة‌ کل موزه‬های تهران. 13- طرسوسی، محمد بن حسن موسی. (بی‌تا). ابومسلم‌نامه: حماسة ابومسلم خراسانی. تصحیح: اقبال یغمایی. تهران: گوتنبرگ. 14- طرسوسی، محمد بن حسن موسی. (1396). حماسه قران حبشی به روایت ابوطاهر طرسوسی. تصحیح، مقدمه و تعلیقات میلاد جعفرپور. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. 15- طرسوسی، محمد بن حسن موسی. (1344). داراب‌نامه. تصحیح: ذبیح الله صفا. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب. 16- طومار کهن شاهنامه. (1374). به کوشش جمشید صداقت نژاد. تهران: دنیای کتاب. 17- طومار نقّالی شاهنامه. (1391). مقدّمه، تصحیح و تعلیقات: سجّاد آیدنلو. تهران: به نگار. 18- ک‍ی‍ا، خ‍ج‍س‍ت‍ه‌. (۱۳۷۵). ق‍ه‍رم‍ان‍ان‌ ب‍ادپ‍ا در ق‍ص‍ه‌ه‍ا و ن‍م‍ای‍ش‍ه‍ای‌ ای‍ران‍ی‌: ب‍ررس‍ی‌ ع‍ن‍اص‍ر ن‍م‍ای‍ش‍ی‌ در اوس‍ت‍ا، ی‍ادگ‍ار زری‍ران‌، ش‍اه‍ن‍ام‍ه‌، ح‍م‍زه‌ن‍ام‍ه‌، اب‍وم‍س‍ل‍م‌ن‍ام‍ه‌، اس‍ک‍ن‍درن‍ام‍ه‌، س‍م‍ک‌ ع‍ی‍ار. ت‍ه‍ران: ن‍ش‍ر م‍رک‍ز. 19- قائمی، فرزاد (1396). طومار جامع نقالی شاهنامه؛ به قلم محمدشریف نایگلی؛ دومین طومار مورّخ جامع فارسی، مشهد: به‌نشر. 20- قونی، محبوب. (۱۳۸۸). پی‌کاوی نشانه‌های عروسک و نمایش عروسکی در شاهنامة فردوسی. پروژه عملی نمایشنامه تلخند. تهران: آزمون نوین‏‫.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ 21- بی‌نام (بی تا). کلیّات رستم نامه. تهران: مطبوعاتی حسینی. چاپ دوم. 22- کلیّات رستم نامه. (بی تا). تهران: مطبوعاتی حسینی. چاپ دوم. 23- ک‍ی‍ا، خ‍ج‍س‍ت‍ه‌. (۱۳۷۵). ق‍ه‍رم‍ان‍ان‌ ب‍ادپ‍ا در ق‍ص‍ه‌ه‍ا و ن‍م‍ای‍ش‍ه‍ای‌ ای‍ران‍ی‌: ب‍ررس‍ی‌ ع‍ن‍اص‍ر ن‍م‍ای‍ش‍ی‌ در اوس‍ت‍ا، ی‍ادگ‍ار زری‍ران‌، ش‍اه‍ن‍ام‍ه‌، ح‍م‍زه‌ن‍ام‍ه‌، اب‍وم‍س‍ل‍م‌ن‍ام‍ه‌، اس‍ک‍ن‍درن‍ام‍ه‌، س‍م‍ک‌ ع‍ی‍ار. ت‍ه‍ران: ن‍ش‍ر م‍رک‍ز. 24- محجوب، محمد جعفر. (1382). ادبیات عامیانة ایران(جلد اول و دوم)، به کوشش حسن ذوالفقاری. تهران: نشر چشمه. 25- مشکین، حسین‌بابا. (۱۳۸۶). مشکین‌نامه (طومار نقالی) (ویرایش دوم). به اهتمام داود فتحعلی‌بیگی. تهران: نمایش (انجمن نمایش). 26- موحد دیلمقانی، خلیل. (بی تا). جنبه‌های ن‍م‍ای‍ش‍ی‌ در ش‍اه‍ن‍ام‍ه‌. هفت هنر، س 1، ش 4، 64-73.
8 مواد و امکانات آموزشی کلاس – کامپیوتر- در اختیار داشتن ذخیره دیجیتال منابع ادبیات عامیانه به زبان اصلی؛ قابل نمایش در کلاس–گزیده مقالات و کتب مرتبط-فهرست اجمالی و تفصیلی منابع- ویدیوپروژکتور و امکانات نمایش پاورپوینت منابع در کلاس – سایت مجازی – سالن امتحانات .
9 نحوه ارزشیابی در طول دوره: شرکت فعال در مباحث و کارهای علمی. درطول دوره: ارائه پژوهشی در حد مهارتهای مرتبط با سرفصل ها و فعالیت های پژوهشی منتخب در پایان دوره. پایان دوره: امتحان پایان ترم.
10 فایل Pdf File