طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره درس اختیاری است؛ اما با توجه به جذابیت و قابلیت پژوهش این حوزه وسیع ادبی و زمینه ارتباط آن با مخاطب بدنه یکی از حوزه‌های مستعد پیشرفت در آینده رشته زبان و ادبیات فارسی را تشکیل می‌دهد؛ بنابراین این درس، به ویژه از حیث پژوهشی است تاثیر زیادی در رشد و شکوفایی علمی دانشجو به ویژه در حوزه هایی مثل ادبیات کودک، ادب حماسی و اسطوره شناسی خواهد داشت.
2 هدف کلی کسب دانش جامع نسبت به ویژگی‌ها، مضامین و شناخت کلیات و ژانرهای ادب عامیانه و سیر تکوین متون عامیانه فارسی و اشراف به منابع مطالعه و بسترهای شکل¬گیری این آثار و مطالعه در نقاط اشتراک و افتراق و رویکردشناسی این آثار و اشراف به ارزشهای ادبی هر یک در تعامل با ژانرهای ادب کلاسیک فارسی.
3 اهداف یادگیری شناخت منابع و خاستگاه‌های انواع ادبیات عامیانه در جهان و ایران و تعاریف مرتبط با فولکلور و تفاوت فرهنگ و ادب عامیانه در سه گونه اصلی شعر عامیانه- داستان عامیانه و زبان عامیانه و پیشینة تحقیقات در مورد آنها، شناخت انتشارات و تصحیح‌های این متون، شناخت کیفیتهای مختلف، شخصیتها و داستانهای هر متن و تحلیل‌های مختلف طرح‌شده در مورد آنها و کسب توان تحلیل متون و کسب قدرت درک تحلیل آنها و استفاده از ظرفیت متون برای جلب مخاطب بدنه.
4 روش تدریس ادغام روش ها نوین و سنتی، بهترین الگوی آموزش برای تدریس این درس می باشد. 1. روش شاگــــرد ـ استــــادی 2. شیـــــوه پــــرسش و پاســـــخ 3. الـگــــوی تدریس غیـــــر مستقیم
5 وظایف دانشجو 1- طرح موضوع در هر مرحله از کلاس برای شناخت ادب عامیانه و مطالعة متناسب با موضوع اعلامی توسط استاد در جلسه بعد و بحث در این باره با مشارکت دیگر دانشجویان. بخشی از کلاس به تحلیل متون هر بخش از جانب دانشجویان اختصاص خواهد یافت 2- با توجه به عدم وجود منابع چاپ شده یا حتی مکتوب در برخی موضوعات این درس، آموختن روش جستجوی میدانی در مورد هر کدام از ژانرهای ادب گفتاری و شیوة دسترسی به آنها. 3- با توجه به اهمیت نسخ در این درس و وجود بخشی از منابع درس و تحقیق در شکل نسخه، تمرین خوانش و مقابله نسخ خطی داستان عامیانه یا طومارها. 4- شرکت فعال در مباحث کلاس و انجام تکالیف پژوهشی و حضور منظم در کلاس و بحث و نقد به مباحث علمی طرح شده توسط استاد. 5- انجام تحقیق عملی در یکی از زمینه‌های پژوهشی مرتبط با آثار عامیانه فارسی.
6 مواد و امکانات آموزشی کلاس – کامپیوتر- نسخ خطی شاهنامه و متون حماسی – تهیه منابع برای مباحث درس- گزیده مقالات و کتب مرتبط-فهرست اجمالی و تفصیلی منابع- ویدیوپروژکتور و امکانات نمایش پاورپوینت در کلاس – سایت مجازی – سالن امتحانات .
7 نحوه ارزشیابی در طول هفته های دوره: انجام تکالیف هفتگی و بررسی و نقد آنها به طور مستمر و اختصاص نیم نمره درس به کارهای عملی و کیفیت انها.
8 فایل Pdf File
9 منبع 1. ذوالفقاری، حسن (1392). ادبیات مکتبخانه ای و داستان عامیانه(جلد اول، دوم و سوم). تهران: رشدآوران. 2. شاملو، احمد. (1397). کتاب کوچه (چهارده جلد). تهران: مازیار. 3. قائمی، فرزاد. (1397). طومار جامع نقالی( چاپ دوم). مشهد: به‌نشر. 4. محجوب، جعفر. (1397). ادبیات عامیانه ایران. جلد اول و دوم. تهران: چشمه. 5. هدایت، صادق. (1395). فرهنگ عامیانه. تهران: چشمه. و گزیده ای از مقالات مرتبط با سرفصل های درس