1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس اختیاری است؛ اما با توجه به جذابیت و قابلیت پژوهش این حوزه وسیع ادبی و زمینه ارتباط آن با مخاطب بدنه یکی از حوزههای مستعد پیشرفت در آینده رشته زبان و ادبیات فارسی را تشکیل میدهد؛ بنابراین این درس، به ویژه از حیث پژوهشی است تاثیر زیادی در رشد و شکوفایی علمی دانشجو به ویژه در حوزه هایی مثل ادبیات کودک، ادب حماسی و اسطوره شناسی خواهد داشت. |
2 |
هدف کلی |
کسب دانش جامع نسبت به ویژگیها، مضامین و شناخت کلیات و ژانرهای ادب عامیانه و سیر تکوین متون عامیانه فارسی و اشراف به منابع مطالعه و بسترهای شکل¬گیری این آثار و مطالعه در نقاط اشتراک و افتراق و رویکردشناسی این آثار و اشراف به ارزشهای ادبی هر یک در تعامل با ژانرهای ادب کلاسیک فارسی. |
3 |
اهداف یادگیری |
شناخت منابع و خاستگاههای انواع ادبیات عامیانه در جهان و ایران و تعاریف مرتبط با فولکلور و تفاوت فرهنگ و ادب عامیانه در سه گونه اصلی شعر عامیانه- داستان عامیانه و زبان عامیانه و پیشینة تحقیقات در مورد آنها، شناخت انتشارات و تصحیحهای این متون، شناخت کیفیتهای مختلف، شخصیتها و داستانهای هر متن و تحلیلهای مختلف طرحشده در مورد آنها و کسب توان تحلیل متون و کسب قدرت درک تحلیل آنها و استفاده از ظرفیت متون برای جلب مخاطب بدنه. |
4 |
روش تدریس |
ادغام روش ها نوین و سنتی، بهترین الگوی آموزش برای تدریس این درس می باشد.
1. روش شاگــــرد ـ استــــادی
2. شیـــــوه پــــرسش و پاســـــخ
3. الـگــــوی تدریس غیـــــر مستقیم |
5 |
وظایف دانشجو |
1- طرح موضوع در هر مرحله از کلاس برای شناخت ادب عامیانه و مطالعة متناسب با موضوع اعلامی توسط استاد در جلسه بعد و بحث در این باره با مشارکت دیگر دانشجویان. بخشی از کلاس به تحلیل متون هر بخش از جانب دانشجویان اختصاص خواهد یافت
2- با توجه به عدم وجود منابع چاپ شده یا حتی مکتوب در برخی موضوعات این درس، آموختن روش جستجوی میدانی در مورد هر کدام از ژانرهای ادب گفتاری و شیوة دسترسی به آنها.
3- با توجه به اهمیت نسخ در این درس و وجود بخشی از منابع درس و تحقیق در شکل نسخه، تمرین خوانش و مقابله نسخ خطی داستان عامیانه یا طومارها.
4- شرکت فعال در مباحث کلاس و انجام تکالیف پژوهشی و حضور منظم در کلاس و بحث و نقد به مباحث علمی طرح شده توسط استاد.
5- انجام تحقیق عملی در یکی از زمینههای پژوهشی مرتبط با آثار عامیانه فارسی. |
6 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس – کامپیوتر- نسخ خطی شاهنامه و متون حماسی – تهیه منابع برای مباحث درس- گزیده مقالات و کتب مرتبط-فهرست اجمالی و تفصیلی منابع- ویدیوپروژکتور و امکانات نمایش پاورپوینت در کلاس – سایت مجازی – سالن امتحانات . |
7 |
نحوه ارزشیابی |
در طول هفته های دوره: انجام تکالیف هفتگی و بررسی و نقد آنها به طور مستمر و اختصاص نیم نمره درس به کارهای عملی و کیفیت انها. |
8 |
فایل |
Pdf File |
9 |
منبع |
1. ذوالفقاری، حسن (1392). ادبیات مکتبخانه ای و داستان عامیانه(جلد اول، دوم و سوم). تهران: رشدآوران.
2. شاملو، احمد. (1397). کتاب کوچه (چهارده جلد). تهران: مازیار.
3. قائمی، فرزاد. (1397). طومار جامع نقالی( چاپ دوم). مشهد: بهنشر.
4. محجوب، جعفر. (1397). ادبیات عامیانه ایران. جلد اول و دوم. تهران: چشمه.
5. هدایت، صادق. (1395). فرهنگ عامیانه. تهران: چشمه.
و گزیده ای از مقالات مرتبط با سرفصل های درس |