1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
از دروس تخصصی و یکی از دروس متنی رشته زبان و ادبیات فارسی که محتوای آن (به همراه بخش اول) در بین متون نظم فارسی، پایه واحدهای دیگر شناخت نظم فارسی است. زیرا که شاهنامة فردوسی به عنوان اولین شاهکار بزرگ شعر و ادب فارسی و اولین متن بزرگ بازمانده از گذشته و شاخص ترین اثر سبک خراسانی و پایه فیلولوژی زبان فارسی به گواه فرهنگهای فارسی، متنی مهم در درک طبیعت زبان فارسی و همچنین اثری بنیادین در شناخت فرهنگ و هویت و ملیت ایرانی است که دانشجو را با یکی از دو ژانر شاخص شعر کلاسیک فارسی آشنا می کند. آشنایی با شاهنامة فردوسی در سطح متن، داستان و محتوا و خوانش کامل داستان رستم و اسفندیار محتوای دوره را تشکیل می دهد. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با شاهنامة فردوسی در سطح متنی، داستانی، محتوا و نقد منابع و نسخ و تصحیح های شاهنامه و کسب دانش جامع نسبت به ویژگیها، مضامین و سیر تکوین متون حماسی فارسی در نوع ملی (پهلوانی) و اشراف به ارزشهای ادبی شاهنامة فردوسی و شکل¬گیری آن و کسب دانش جامع نسبت به داستان منتخب (رستم و اسفندیار) و خوانش علمی داستان. |
3 |
شایستگی های پایه |
متون نظم 2 قسمت اول درس شاهنامه 1 |
4 |
اهداف یادگیری |
1- مطالعة کامل داستان رستم و اسفندیار در سطح متنشناسی.
2- بررسی شاهنامة فردوسی در سطح تحلیل سبک و زبان و شناخت عناصر اساطیری داستانها و آشنایی با ظرفیتهای تاریخی اثر.
3- آشنایی با حماسة فارسی پس از شاهنامه و سیر حماسهسرایی در ایران و نقد منابع شاهنامة فردوسی.
4- آشنایی با منابع اصلی شاهنامهپژوهی و نسخ و تصحیحهای مهم شاهنامة فردوسی و دیگر متون حماسی فارسی.
5- انجام تحقیق عملی در یکی از زمینههای مرتبط با شاهنامه (در حد یک تحقیق کلاسی). |
5 |
روش تدریس |
ادغام روش ها نوین و سنتی، بهترین الگوی آموزش برای تدریس این درس می باشد.
1. روش شاگــــرد ـ استــــادی
2. شیـــــوه پــــرسش و پاســـــخ
3. الـگــــوی تدریس غیـــــر مستقیم |
6 |
وظایف دانشجو |
1- مطالعة متناسب با موضوع اعلامی توسط استاد در هر جلسه و مشارکت دانشجویان در مباحث مطروح نظری از جانب استاد در مقدمات نیمسال و پاره هر جلسه از کلاس و غالب باقیمانده وقت جلسات کلاس به به خوانش و تحلیل متن با اشتراک استاد و دانشجویان اختصاص خواهد یافت.
2- ممارست در خوانش متن با کمک ابزار لازم خارج از کلاس و پاسخ به پرسش استاد در این باره.
3- شرکت فعال در مباحث کلاس، آزمونک ها و انجام تکالیف پژوهشی و حضور منظم در کلاس و شرکت در مباحث علمی طرح شده توسط استاد.
4- انجام تحقیق عملی در یکی از زمینههای مرتبط با درس. |
7 |
منبع |
رستم و اسفندیار از تصحیح خالقی مطلق از شاهنامه فردوسی + گزیده مقالات مرتبط با سرفصل |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس – کامپیوتر- درس نامه درس – تهیه منابع برای هر یک از مباحث درس- گزیده مقالات و کتب مرتبط-فهرست اجمالی و تفصیلی منابع- ویدیوپروژکتور و امکانات نمایش پاورپوینت در کلاس – سایت مجازی – سالن امتحانات . |
9 |
نحوه ارزشیابی |
در طول هفته های دوره: انجام تکالیف هفتگی و بررسی و نقد آنها به طور مستمر و اختصاص نیم نمره درس به کارهای عملی و کیفیت انها.
درطول دوره: ارائه کارهای عملی نهایی مرتبط با مهارتهای مرتبط با خوانش و ویرایش یک متن حماسی منظوم یا شفاهی.
وسط دوره: امتحان میان ترم.
پایان دوره: امتحان پایان ترم. |
10 |
فایل |
Pdf File |