1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس پایه برای باقی دروس دوره کارشناسی ارشد. |
2 |
هدف کلی |
- آشنایی با امکانات اولیه نرمافزار ورد
- آشنایی با انواع حافظههای ابری و نحوۀ کار با آنها
- استفاده از نرمافزارهای صفحهکلید استاندارد و تعریفکردن کاراکترهای مختلف بر روی آنها برای نگارش صحیح متون فارسی
- کسب مهارت نگارش و درستنویسی در ورد و شناخت کاراکترهای استاندارد
- آشنایی با انواع سبکهای استناددهی جهانی و نحوۀ نگارش آنها و شناخت خطاهای موجود در سبکهای پیشفرض ورد با تأکید بر سبک apa
- آشنایی با انواع نرمافزارهای تولید محتوای الکترونیک.
- کسب مهارت فهرستنویسی و نمایهنویسی در نرمافزارهای ورد و ایندیزاین.
- آشنایی با انواع نمایهها و بانکهای اطلاعات موجود در اینترنت و کاربرد آنها در انجام تحقیق دانشگاهی.
- مهارت جستجوی کتب و مقالات فارسی و انگلیسی و رسالات و پایاننامههای مرابط در نمایهها و بانکهای اطلاعات موجود در اینترنت.
- کسب مهارت در جستجوی نسخ خطی و منابع کهن در درگاههای اینترنتی و فهرستهای برخط و برونخط.
- تنظیم نوشتار پژوهش و انواع استناد و ساختاربندی به یاری امکانات یارانشی.
- شناخت ضریب استناد، ردهبندی نشریات و ورود در فرایند ارسال مقالات در سامانههای نشریات داخلی و بینالمللی. |
3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی با کامپیوتر و محیط کار ویندوز.
آشنایی بااینترنت و روشهای جستجوی پیشرفته
آشنایی با آفیس |
4 |
اهداف یادگیری |
- آشنایی با امکانات اولیه نرمافزار ورد
- آشنایی با انواع حافظههای ابری و نحوۀ کار با آنها
- استفاده از نرمافزارهای صفحهکلید استاندارد و تعریفکردن کاراکترهای مختلف بر روی آنها برای نگارش صحیح متون فارسی
- کسب مهارت نگارش و درستنویسی در ورد و شناخت کاراکترهای استاندارد
- آشنایی با انواع سبکهای استناددهی جهانی و نحوۀ نگارش آنها و شناخت خطاهای موجود در سبکهای پیشفرض ورد با تأکید بر سبک apa
- آشنایی با انواع نرمافزارهای تولید محتوای الکترونیک.
- کسب مهارت فهرستنویسی و نمایهنویسی در نرمافزارهای ورد و ایندیزاین.
- آشنایی با انواع نمایهها و بانکهای اطلاعات موجود در اینترنت و کاربرد آنها در انجام تحقیق دانشگاهی.
- مهارت جستجوی کتب و مقالات فارسی و انگلیسی و رسالات و پایاننامههای مرابط در نمایهها و بانکهای اطلاعات موجود در اینترنت.
- کسب مهارت در جستجوی نسخ خطی و منابع کهن در درگاههای اینترنتی و فهرستهای برخط و برونخط.
- تنظیم نوشتار پژوهش و انواع استناد و ساختاربندی به یاری امکانات یارانشی.
- شناخت ضریب استناد، ردهبندی نشریات و ورود در فرایند ارسال مقالات در سامانههای نشریات داخلی و بینالمللی. |
5 |
روش تدریس |
وش تدریس : ادغام روش ها نوین و سنتی، بهترین الگوی آموزش برای تدریس این درس می باشد. 1. روش شاگــــرد ـ استــــادی 2. شیـــــوه پــــرسش و پاســـــخ 3. الـگــــوی تدریس غیـــــر مستقیم. 4. روش تدریس کارگاهی |
6 |
وظایف دانشجو |
وظایف دانشجو:
1- مطالعة متناسب با موضوع اعلامی توسط استاد در هر جلسه و مشارکت دانشجویان در مباحث مطروح نظری از جانب استاد در مقدمات نیمسال و پاره هر جلسه از کلاس و غالب باقیمانده وقت جلسات کلاس به به خوانش و تحلیل متن با اشتراک استاد و دانشجویان اختصاص خواهد یافت.
2- ممارست در خوانش متن با کمک ابزار لازم خارج از کلاس و پاسخ به پرسش استاد در این باره.
3- شرکت فعال در مباحث کلاس، آزمونک ها و انجام تکالیف پژوهشی و حضور منظم در کلاس و شرکت در مباحث علمی طرح شده توسط استاد.
4- انجام تحقیق عملی در یکی از زمینههای مرتبط با درس. |
7 |
مواد و امکانات آموزشی |
مواد و امکانات آموزشی:
کلاس – کامپیوتر- درس نامه درس – تهیه منابع برای هر یک از مباحث درس- گزیده مقالات و کتب مرتبط-فهرست اجمالی و تفصیلی منابع- ویدیوپروژکتور و امکانات نمایش پاورپوینت در کلاس – سایت مجازی – سالن امتحانات . |
8 |
نحوه ارزشیابی |
شیوه ارزشیابی:
در طول هفته های دوره: انجام تکالیف هفتگی و بررسی و نقد آنها به طور مستمر و اختصاص بخش اصلی نمره درس به کارهای عملی و کیفیت انها و ارائه کارهای عملی نهایی مرتبط با مهارتها در طول دوره.
وسط دوره: امتحان میان ترم.
پایان دوره: امتحان پایان ترم. |
9 |
فایل |
Pdf File |
10 |
منبع |
- پورجوادی، نصرالله. (1379). «کامپیوتر در خدمت ادبیات فارسی». نشر دانش. پاییز. شماره 97.
- صادقی، علیاشرف و زندیمقدم، زهرا. (1394). فرهنگ املایی خط فارسی. تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
- عباسی، سیفالله و بادله، علیرضا. (1393). تولید محتوای الکترونیکی. چاپ دوم. تهران: مؤسسۀ فرهنگیهنری دیباگران تهران.
- فتوحی، محمود. (1393). آیین نگارش مقالۀ پژوهشی. چاپ یازدهم. تهران: سخن.
- محسنی، احمد. (1387). آیین نگارش و ویرایش مکاتبات اداری. مشهد: مرندیز.
- American Psychological Association,(2010), Publication manual of the American Psychological Association, 6th ed, Washington: American Psychological Association.
- Gendolla, Peter; Schäfer, Jörgen (2007). The Aesthetics of Net Literature. Writing, Reading and Playing in Programmable Media. Bielefeld (Germany): Transcript.
- Glazier, Loss Pequeño (2002). Digital Poetics: the Making of E-Poetries. Alabama.
- Landow, George. (2005). Hypertext 3.0: Critical Theory and New Media in an Era of Globalization (Parallax: Re-visions of Culture and Society).
- Hayles, N. Katherine. (2008). Electronic Literature: New Horizons for the Literary. Notre Dame: University of Notre Dame Press.
- Strehovec, Janez (2016). Text as Ride. Electronic Literature and New media Art. Morgentown: West Virginia University Press (Computing Literature book series).
- www.apa.org
- https://style.mla.org
- http://aacc.tums.ac.ir/public/Vancouver_style_guide
- https://www.chicagomanualofstyle.org
- https://ieee.dataport.org/sites/default/files/analysis/27/IEEE%20Citation%20Guidelines.pdf |