طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره درس پایه برای باقی دروس دوره کارشناسی ارشد.
2 هدف کلی - آشنایی با امکانات اولیه نرم‌افزار ورد - آشنایی با انواع حافظه‌های ابری و نحوۀ کار با آنها - استفاده از نرم‌افزارهای صفحه‌کلید استاندارد و تعریف‌کردن کاراکترهای مختلف بر روی آنها برای نگارش صحیح متون فارسی - کسب مهارت نگارش و درست‌نویسی در ورد و شناخت کاراکترهای استاندارد - آشنایی با انواع سبک‌های استناددهی جهانی و نحوۀ نگارش آنها و شناخت خطاهای موجود در سبک‌های پیش‌فرض ورد با تأکید بر سبک apa - آشنایی با انواع نرم‌افزارهای تولید محتوای الکترونیک. - کسب مهارت فهرست‌نویسی و نمایه‌نویسی در نرم‌افزارهای ورد و این‌دیزاین. - آشنایی با انواع نمایه‌ها و بانک‌های اطلاعات موجود در اینترنت و کاربرد آنها در انجام تحقیق دانشگاهی. - مهارت جستجوی کتب و مقالات فارسی و انگلیسی و رسالات و پایان‌نامه‌های مرابط در نمایه‌ها و بانک‌های اطلاعات موجود در اینترنت. - کسب مهارت در جستجوی نسخ خطی و منابع کهن در درگاه‌های اینترنتی و فهرست‌های برخط و برون‌خط. - تنظیم نوشتار پژوهش و انواع استناد و ساختاربندی به یاری امکانات یارانشی. - شناخت ضریب استناد، رده‎بندی نشریات و ورود در فرایند ارسال مقالات در سامانه‌های نشریات داخلی و بین‌المللی.
3 شایستگی های پایه آشنایی با کامپیوتر و محیط کار ویندوز. آشنایی بااینترنت و روشهای جستجوی پیشرفته آشنایی با آفیس
4 اهداف یادگیری - آشنایی با امکانات اولیه نرم‌افزار ورد - آشنایی با انواع حافظه‌های ابری و نحوۀ کار با آنها - استفاده از نرم‌افزارهای صفحه‌کلید استاندارد و تعریف‌کردن کاراکترهای مختلف بر روی آنها برای نگارش صحیح متون فارسی - کسب مهارت نگارش و درست‌نویسی در ورد و شناخت کاراکترهای استاندارد - آشنایی با انواع سبک‌های استناددهی جهانی و نحوۀ نگارش آنها و شناخت خطاهای موجود در سبک‌های پیش‌فرض ورد با تأکید بر سبک apa - آشنایی با انواع نرم‌افزارهای تولید محتوای الکترونیک. - کسب مهارت فهرست‌نویسی و نمایه‌نویسی در نرم‌افزارهای ورد و این‌دیزاین. - آشنایی با انواع نمایه‌ها و بانک‌های اطلاعات موجود در اینترنت و کاربرد آنها در انجام تحقیق دانشگاهی. - مهارت جستجوی کتب و مقالات فارسی و انگلیسی و رسالات و پایان‌نامه‌های مرابط در نمایه‌ها و بانک‌های اطلاعات موجود در اینترنت. - کسب مهارت در جستجوی نسخ خطی و منابع کهن در درگاه‌های اینترنتی و فهرست‌های برخط و برون‌خط. - تنظیم نوشتار پژوهش و انواع استناد و ساختاربندی به یاری امکانات یارانشی. - شناخت ضریب استناد، رده‎بندی نشریات و ورود در فرایند ارسال مقالات در سامانه‌های نشریات داخلی و بین‌المللی.
5 روش تدریس وش تدریس : ادغام روش ها نوین و سنتی، بهترین الگوی آموزش برای تدریس این درس می باشد. 1. روش شاگــــرد ـ استــــادی 2. شیـــــوه پــــرسش و پاســـــخ 3. الـگــــوی تدریس غیـــــر مستقیم. 4. روش تدریس کارگاهی
6 وظایف دانشجو وظایف دانشجو: 1- مطالعة متناسب با موضوع اعلامی توسط استاد در هر جلسه و مشارکت دانشجویان در مباحث مطروح نظری از جانب استاد در مقدمات نیمسال و پاره هر جلسه از کلاس و غالب باقیمانده وقت جلسات کلاس به به خوانش و تحلیل متن با اشتراک استاد و دانشجویان اختصاص خواهد یافت. 2- ممارست در خوانش متن با کمک ابزار لازم خارج از کلاس و پاسخ به پرسش استاد در این باره. 3- شرکت فعال در مباحث کلاس، آزمونک ها و انجام تکالیف پژوهشی و حضور منظم در کلاس و شرکت در مباحث علمی طرح شده توسط استاد. 4- انجام تحقیق عملی در یکی از زمینه‌های مرتبط با درس.
7 مواد و امکانات آموزشی مواد و امکانات آموزشی: کلاس – کامپیوتر- درس نامه درس – تهیه منابع برای هر یک از مباحث درس- گزیده مقالات و کتب مرتبط-فهرست اجمالی و تفصیلی منابع- ویدیوپروژکتور و امکانات نمایش پاورپوینت در کلاس – سایت مجازی – سالن امتحانات .
8 نحوه ارزشیابی شیوه ارزشیابی: در طول هفته های دوره: انجام تکالیف هفتگی و بررسی و نقد آنها به طور مستمر و اختصاص بخش اصلی نمره درس به کارهای عملی و کیفیت انها و ارائه کارهای عملی نهایی مرتبط با مهارتها در طول دوره. وسط دوره: امتحان میان ترم. پایان دوره: امتحان پایان ترم.
9 فایل Pdf File
10 منبع - پورجوادی، نصرالله. (1379). «کامپیوتر در خدمت ادبیات فارسی». نشر دانش. پاییز. شماره 97. - صادقی، علی‌اشرف و زندی‌مقدم، زهرا. (1394). فرهنگ املایی خط فارسی. تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی‌. - عباسی، سیف‌الله و بادله، علیرضا. (1393). تولید محتوای الکترونیکی. چاپ دوم. تهران: مؤسسۀ فرهنگی‌هنری دیباگران تهران. - فتوحی، محمود. (1393). آیین نگارش مقالۀ پژوهشی. چاپ یازدهم. تهران: سخن. - محسنی، احمد. (1387). آیین نگارش و ویرایش مکاتبات اداری. مشهد: مرندیز. - American Psychological Association,(2010), Publication manual of the American Psychological Association, 6th ed, Washington: American Psychological Association. - Gendolla, Peter; Schäfer, Jörgen (2007). The Aesthetics of Net Literature. Writing, Reading and Playing in Programmable Media. Bielefeld (Germany): Transcript. - Glazier, Loss Pequeño (2002). Digital Poetics: the Making of E-Poetries. Alabama. - Landow, George. (2005). Hypertext 3.0: Critical Theory and New Media in an Era of Globalization (Parallax: Re-visions of Culture and Society). - Hayles, N. Katherine. (2008). Electronic Literature: New Horizons for the Literary. Notre Dame: University of Notre Dame Press. - Strehovec, Janez (2016). Text as Ride. Electronic Literature and New media Art. Morgentown: West Virginia University Press (Computing Literature book series). - www.apa.org - https://style.mla.org - http://aacc.tums.ac.ir/public/Vancouver_style_guide - https://www.chicagomanualofstyle.org - https://ieee.dataport.org/sites/default/files/analysis/27/IEEE%20Citation%20Guidelines.pdf