1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
با توجه به اینکه حماسهها در ژانر حماسههای شفاهی و کلاسیک- به طور عام- و شاهنامة فردوسی – به طور خاص- در ادامة اساطیر شکل گرفته اند و این متون لبریز از روایات و محتوا و ظرفیت و ارزش اساطیری است این درس، در شمار دروس پایه و بنیادین و برای دیگر دروس ضروری است؛ همچنین این درس جامع دو زمینه شناخت اساطیر ایران و دانش اسطوره شناسی تحلیلی و تطبیقی است که اهمیت زیادی در شکل گرفتن ذهنیت علمی دانشجو خواهد داشت. |
2 |
هدف کلی |
1- بررسی دربارة اساطیر، آیینها و ادیان ایران باستان، با مراجعه به متون و منابع معتبر
2- کسب توانایی استفادة کاربردی از اساطیر در تحلیل متون حماسی
3- شناخت کامل نسبت به تعاریف و دیدگاههای اصلی موجود در علم اسطورهشناسی و رویکردهای مختلف در این حوزه (شامل رویکردهای انسانشناختی و نقد اسطورهای، ساختارگرا، پدیدارشناختی، روانشناختی و ...). |
3 |
شایستگی های پایه |
کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی |
4 |
اهداف یادگیری |
شناخت منابع و خاستگاههای حماسههای فارسی در دو نوع «منظوم»: ملّی در ژانرهای (پهلوانی)، تاریخی و دینی و «منثور» در ژانر حماسههای شفاهی (مثل طومارها و پهلواننامههای منثور) و شاهنامههای منثور سروده شده پس از شاهنامة فردوسی و پیشینة تحقیقات در مورد آنها، شناخت نسخ و تصحیحهای این متون، شناخت کیفیتهای مختلف، شخصیتها و داستانهای متون و تحلیلهای مختلف طرحشده در مورد آنها و کسب توان خوانش این متون و کسب قدرت درک معنا و تحلیل آنها. |
5 |
روش تدریس |
ادغام روش ها نوین و سنتی، بهترین الگوی آموزش برای تدریس این درس می باشد.
1. روش شاگــــرد ـ استــــادی
2. روش حل مسئلــــه
3. شیــــــوه سخنــــــرانی
4. شیـــــوه پــــرسش و پاســـــخ
5. الـگــــوی تدریس غیـــــر مستقیم |
6 |
وظایف دانشجو |
1- طرح موضوع در هر مرحله از کلاس و مطالعة متناسب با موضوع اعلامی توسط استاد در جلسه بعد و بحث در این باره با مشارکت دیگر دانشجویان.
2- آموختن روش جستجوی منابع تحقیق تطبیقی در مورد هر کدام از اساطیر ایران و شیوة الویتبندی منابع اساطیر جهان در ارتباط آنها با اساطیر ایران.
3- شرکت فعال در مباحث کلاس و انجام تکالیف پژوهشی و حضور منظم در کلاس و بحث و نقد به مباحث علمی طرح شده توسط استاد.
4- انجام تحقیق عملی در یکی از زمینههای پژوهشی مرتبط با اساطیر ایران. |
7 |
منبع |
1- آموزگار، ژاله. (1380). تاریخ اساطیری ایران. تهران: انتشارات سمت.
2- بهار، مهرداد. (1375). پژوهشی در اساطیر ایران (پارة نخست و دوم). تهران: آگاه.
3- سگال، رابرتآلن. (۱۳۸۹). اسطوره، ترجمه: فریده فرنودفر. تهران: بصیرت.
4- عفیفی، رحیم. (1374). اساطیر و فرهنگ ایران در نوشته های پهلوی. تهران: توس. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس – کامپیوتر- در اختیار داشتن ذخیره دیجیتال منابع کلاسیک اسطوره شناسی به زبان اصلی؛ قابل نمایش در کلاس–گزیده مقالات و کتب مرتبط-فهرست اجمالی و تفصیلی منابع- ویدیوپروژکتور و امکانات نمایش پاورپوینت منابع در کلاس – سایت مجازی – سالن امتحانات . |
9 |
نحوه ارزشیابی |
در طول دوره: شرکت فعال در مباحث و کارهای علمی.
درطول دوره: ارائه پژوهشی در حد مهارتهای مرتبط با سرفصل ها و فعالیت های پژوهشی منتخب در پایان دوره.
پایان دوره: امتحان پایان ترم. |
10 |
فایل |
Pdf File |