طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره با توجه به این‌که حماسه‌ها در ژانر حماسه‌های شفاهی و کلاسیک- به طور عام- و شاهنامة فردوسی – به طور خاص- در ادامة اساطیر شکل گرفته اند و این متون لبریز از روایات و محتوا و ظرفیت و ارزش اساطیری است این درس، در شمار دروس پایه و بنیادین و برای دیگر دروس ضروری است؛ همچنین این درس جامع دو زمینه شناخت اساطیر ایران و دانش اسطوره شناسی تحلیلی و تطبیقی است که اهمیت زیادی در شکل گرفتن ذهنیت علمی دانشجو خواهد داشت.
2 هدف کلی 1- بررسی دربارة اساطیر، آیینها و ادیان ایران باستان، با مراجعه به متون و منابع معتبر 2- کسب توانایی استفادة کاربردی از اساطیر در تحلیل متون حماسی 3- شناخت کامل نسبت به تعاریف و دیدگاههای اصلی موجود در علم اسطوره‌شناسی و رویکردهای مختلف در این حوزه (شامل رویکردهای انسان‌شناختی و نقد اسطوره‌‌ای، ساختارگرا، پدیدارشناختی، روان‌شناختی و ...).
3 شایستگی های پایه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی
4 اهداف یادگیری شناخت منابع و خاستگاه‌های حماسه‌های فارسی در دو نوع «منظوم»: ملّی در ژانرهای (پهلوانی)، تاریخی و دینی و «منثور» در ژانر حماسه‌های شفاهی (مثل طومارها و پهلوان‌نامه‌های منثور) و شاهنامه‌های منثور سروده شده پس از شاهنامة فردوسی و پیشینة تحقیقات در مورد آنها، شناخت نسخ و تصحیح‌های این متون، شناخت کیفیتهای مختلف، شخصیتها و داستانهای متون و تحلیل‌های مختلف طرح‌شده در مورد آنها و کسب توان خوانش این متون و کسب قدرت درک معنا و تحلیل آنها.
5 روش تدریس ادغام روش ها نوین و سنتی، بهترین الگوی آموزش برای تدریس این درس می باشد. 1. روش شاگــــرد ـ استــــادی 2. روش حل مسئلــــه 3. شیــــــوه سخنــــــرانی 4. شیـــــوه پــــرسش و پاســـــخ 5. الـگــــوی تدریس غیـــــر مستقیم
6 وظایف دانشجو 1- طرح موضوع در هر مرحله از کلاس و مطالعة متناسب با موضوع اعلامی توسط استاد در جلسه بعد و بحث در این باره با مشارکت دیگر دانشجویان. 2- آموختن روش جستجوی منابع تحقیق تطبیقی در مورد هر کدام از اساطیر ایران و شیوة الویت‌بندی منابع اساطیر جهان در ارتباط آنها با اساطیر ایران. 3- شرکت فعال در مباحث کلاس و انجام تکالیف پژوهشی و حضور منظم در کلاس و بحث و نقد به مباحث علمی طرح شده توسط استاد. 4- انجام تحقیق عملی در یکی از زمینه‌های پژوهشی مرتبط با اساطیر ایران.
7 منبع 1- آموزگار، ژاله‌. (1380). تاریخ‌ اساطیری‌ ایران. تهران: انتشارات‌ سمت. 2- بهار، مهرداد. (1375). پژوهشی در اساطیر ایران (پارة نخست و دوم). تهران: آگاه. 3- سگال، رابرت‌آلن. (۱۳۸۹). اس‍طوره‌، ترجمه: فریده فرنودفر. تهران: بصیرت‏‫‏. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ 4- عفیفی، رحیم. (1374). اساطیر و فرهنگ ایران در نوشته های پهلوی. تهران: توس.
8 مواد و امکانات آموزشی کلاس – کامپیوتر- در اختیار داشتن ذخیره دیجیتال منابع کلاسیک اسطوره شناسی به زبان اصلی؛ قابل نمایش در کلاس–گزیده مقالات و کتب مرتبط-فهرست اجمالی و تفصیلی منابع- ویدیوپروژکتور و امکانات نمایش پاورپوینت منابع در کلاس – سایت مجازی – سالن امتحانات .
9 نحوه ارزشیابی در طول دوره: شرکت فعال در مباحث و کارهای علمی. درطول دوره: ارائه پژوهشی در حد مهارتهای مرتبط با سرفصل ها و فعالیت های پژوهشی منتخب در پایان دوره. پایان دوره: امتحان پایان ترم.
10 فایل Pdf File