| 1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
از دروس تخصصی و یکی از مهمترین دروس رشته زبان و ادبیات فارسی که مادر
واحدهای دیگر است. به ویژه در صورت ادامة تحصیل دانشجو تا مقطع تکمیلی
این درس در موفقیت دانشجو در عرصه پژوهش جایگاهی بنیادین دارد.
درس تلفیقی از دو مبحث روش تحقیق و شناخت مراجع است که برای هر کدام از
این زمینهها، یک درس اختیاری نیز با جنبه تکمیلی ارائه شده است. |
| 2 |
هدف کلی |
آشنایی با مفاهیم اساسی تحقیق
کسب مهارتهای لازم برای تحقیق و پژوهش دانشگاهی از مرحله طراحی تحقیق تا نگارش و عرضة نهایی آن در اشکال مختلف تولیدات علمی.
شناخت چهارچوب علمی مقاله علمی - پژوهشی
شناخت انواع مراجع و فهرستها در قلمروی زبان و ادبیات فارسی و روش استفاده از آنها در تحقیق علمی.
قدرت شناخت و جستجوی منابع و تنظیم اطلاعات علمی. |
| 3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی با موضوعات مختلف قابل پژوهش در قلمروی زبان و ادبیات فارسی و قابلیت تحقیق آنها و رجوع به منابع کلیدی پیشینه قبل از طرح مساله. |
| 4 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با مفاهیم اساسی تحقیق در حوزة پژوهشهای ادبی و مباحث روش شناسی تحقیق و نقد ادبی .
توانایی پرورش مسألة تحقیق، چگونگی رسیدن به سؤال تحقیق، چگونگی یافتن فرضیه، و طراحی و جستجوی منابع تحقیق
کسب مهارت و شناخت اصول علمی مقاله نویسی و پایان نامه نویسی
شناخت نمایهها، فهرستها و پایگاههای مجازی و نرم افزارهای تحقیق؛
آشنایی با نسخه شناسی و نسخه پژوهشی و تصحیح متون.
شناخت مراجع و فهرستها و اولویت استفاده از آنها.
مهارت جستجوی منابع و جمع آوری و طبقه بندی اطلاعات |
| 5 |
روش تدریس |
ادغام روش ها نوین و سنتی، بهترین الگوی آموزش برای تدریس این درس می باشد.
11. روش شاگــــرد ـ استــــادی
12. روش حل مسئلــــه
13. شیــــــوه سخنــــــرانی
14. شیـــــوه پــــرسش و پاســـــخ
15. الـگــــوی تدریس غیـــــر مستقیم |
| 6 |
وظایف دانشجو |
1- انجام عملیات تحقیق در هر مرحله از سویة کارگاهی کلاس و نقد کار انجامی توسط استاد در جلسه بعد با مشارکت دیگر دانشجویان ؛ از طراحی تحقیق تا استخراج اطلاعات و طبقهبندی و کدنویسی آنها و نگارش محصول نهایی با یک موضوع پیشنهادی دانشجو. نیم کلاس به صورت نیمهکارگاهی به کار در مباحث عملی اختصاص دارد که تکالیف دانشجویی مرتبط با آن خواهد بود.
2- آموختن روش استفاده از فرهنگها و انواع دیگر مراجع، شناخت منابع اصلی و فرعی و جستجوی آنها در نمایهها و بانکهای اطلاعاتی و انجام تمرین در مورد هر کدام.
3- تمرین خوانش و مقابله نسخ خطی در مورد بخشی از یک متن معرفی شده از جانب استاد.
4- شرکت فعال در آزمونک ها و مباحث کلاس و آزمون میان ترم و پایان ترم و انجام تکالیف و حضور منظم در کلاس و پاسخ به پرسش های علمی استاد. |
| 7 |
منبع |
بخش مرجع شناس: بخش مراجع کتاب روش تحقیق و مرجع شناسی دکتر محمد غلامرضایی.
بخش روش تحقیق:منابع ویژه و به روز برای هر یک از مباحث درس شامل گزیده مقالات و کتب و درس نامههای طرح شده توسط استاد. |
| 8 |
مواد و امکانات آموزشی |
1. کلاس – کامپیوتر- درس نامه درس – تهیه منابع برای هر یک از مباحث درس- گزیده مقالات و کتب مرتبط-فهرست اجمالی و تفصیلی منابع- ویدیوپروژکتور و امکانات نمایش پاورپوینت در کلاس – سایت مجازی – سالن امتحانات . |
| 9 |
نحوه ارزشیابی |
در طول هفته های دوره: انجام تکالیف هفتگی و بررسی و نقد آنها به طور مستمر و اختصاص نیم نمره درس به کارهای عملی و کیفیت انها.
درطول دوره: ارائه ماکت یک مقاله علمی – پژوهشی در حد حفظ روش و ساختار مقاله (نه محتوا)، ارائه کارهای عملی نهایی مرتبط با مهارتها در پایان دوره.
وسط دوره: امتحان میان ترم.
پایان دوره: امتحان پایان ترم. |
| 10 |
هدف کلی |
آشنایی با مفاهیم اساسی تحقیق
کسب مهارتهای لازم برای تحقیق و پژوهش دانشگاهی از مرحله طراحی تحقیق تا نگارش و عرضة نهایی آن در اشکال مختلف تولیدات علمی.
شناخت چهارچوب علمی مقاله علمی - پژوهشی
شناخت انواع مراجع و فهرستها در قلمروی زبان و ادبیات فارسی و روش استفاده از آنها در تحقیق علمی.
قدرت شناخت و جستجوی منابع و تنظیم اطلاعات علمی. |
| 11 |
شایستگی های پایه |
آشنایی با موضوعات مختلف قابل پژوهش در قلمروی زبان و ادبیات فارسی و قابلیت تحقیق آنها و رجوع به منابع کلیدی پیشینه قبل از طرح مساله. |
| 12 |
روش تدریس |
ادغام روش ها نوین و سنتی، بهترین الگوی آموزش برای تدریس این درس می باشد.
11. روش شاگــــرد ـ استــــادی
12. روش حل مسئلــــه
13. شیــــــوه سخنــــــرانی
14. شیـــــوه پــــرسش و پاســـــخ
15. الـگــــوی تدریس غیـــــر مستقیم |
| 13 |
منبع |
بخش مرجع شناس: بخش مراجع کتاب روش تحقیق و مرجع شناسی دکتر محمد غلامرضایی.
بخش روش تحقیق:منابع ویژه و به روز برای هر یک از مباحث درس شامل گزیده مقالات و کتب و درس نامههای طرح شده توسط استاد. |
| 14 |
مواد و امکانات آموزشی |
1. کلاس – کامپیوتر- درس نامه درس – تهیه منابع برای هر یک از مباحث درس- گزیده مقالات و کتب مرتبط-فهرست اجمالی و تفصیلی منابع- ویدیوپروژکتور و امکانات نمایش پاورپوینت در کلاس – سایت مجازی – سالن امتحانات . |
| 15 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با مفاهیم اساسی تحقیق در حوزة پژوهشهای ادبی و مباحث روش شناسی تحقیق و نقد ادبی .
توانایی پرورش مسألة تحقیق، چگونگی رسیدن به سؤال تحقیق، چگونگی یافتن فرضیه، و طراحی و جستجوی منابع تحقیق
کسب مهارت و شناخت اصول علمی مقاله نویسی و پایان نامه نویسی
شناخت نمایهها، فهرستها و پایگاههای مجازی و نرم افزارهای تحقیق؛
آشنایی با نسخه شناسی و نسخه پژوهشی و تصحیح متون.
شناخت مراجع و فهرستها و اولویت استفاده از آنها.
مهارت جستجوی منابع و جمع آوری و طبقه بندی اطلاعات |
| 16 |
وظایف دانشجو |
1- انجام عملیات تحقیق در هر مرحله از سویة کارگاهی کلاس و نقد کار انجامی توسط استاد در جلسه بعد با مشارکت دیگر دانشجویان ؛ از طراحی تحقیق تا استخراج اطلاعات و طبقهبندی و کدنویسی آنها و نگارش محصول نهایی با یک موضوع پیشنهادی دانشجو. نیم کلاس به صورت نیمهکارگاهی به کار در مباحث عملی اختصاص دارد که تکالیف دانشجویی مرتبط با آن خواهد بود.
2- آموختن روش استفاده از فرهنگها و انواع دیگر مراجع، شناخت منابع اصلی و فرعی و جستجوی آنها در نمایهها و بانکهای اطلاعاتی و انجام تمرین در مورد هر کدام.
3- تمرین خوانش و مقابله نسخ خطی در مورد بخشی از یک متن معرفی شده از جانب استاد.
4- شرکت فعال در آزمونک ها و مباحث کلاس و آزمون میان ترم و پایان ترم و انجام تکالیف و حضور منظم در کلاس و پاسخ به پرسش های علمی استاد. |
| 17 |
نحوه ارزشیابی |
در طول هفته های دوره: انجام تکالیف هفتگی و بررسی و نقد آنها به طور مستمر و اختصاص نیم نمره درس به کارهای عملی و کیفیت انها.
درطول دوره: ارائه ماکت یک مقاله علمی – پژوهشی در حد حفظ روش و ساختار مقاله (نه محتوا)، ارائه کارهای عملی نهایی مرتبط با مهارتها در پایان دوره.
وسط دوره: امتحان میان ترم.
پایان دوره: امتحان پایان ترم. |
| 18 |
فایل |
Pdf File |