طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره جایگاه درس در برنامه درسی دوره : از آنجا که رشته تحقیقات آموزشی با روش¬شناسی پژوهش در تعلیم و تربیت سر و کار دارد، آشنایی با مباحث فلسفه آموزش و پرورش و به ویژه مباحث معرفت شناسی برای این رشته ضرورتی اجتناب ناپذیر است. همچنین آشنایی با روش¬های پژوهش فلسفی که بسیار متفاوت از روش¬های کمی و تا حدودی نیز متفاوت از روش¬های کیفی هستند، در این درس می¬تواند برای دانشجویان بسیار مفید باشد.
2 هدف کلی - ایجاد نگرش مثبت نسبت به دانش فلسفه و فلسفه تعلیم و تربیت - آشنایی با مفهوم و تعاریف سه گانه سنتی و جدید فلسفه و فلسفه تعلیم و تربیت - آشنایی با طبقه¬بندی کلی و جزئی مباحث فلسفی با نظر به مکاتب فلسفی - آشنایی با رویکردها و روش¬های پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت
3 شایستگی های پایه - ابراز تمایل به فراگیری مباحث فلسفی - پاسخ به پرسش¬های ارائه شده در خصوص مباحث فلسفی و فلسفه تعلیم و تربیت در سطح دوره کارشناسی
4 اهداف یادگیری - بیان دلایل نگرش مثبت نسبت به فلسفه و فلسفه تعلیم و تربیت - بیان تعاریف فلسفه و فلسفه تعلیم و تربیت - بیان طبقه¬بندی کلی و جزئی مباحث فلسفی - توضیح رویکردها و روش¬های پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت
5 روش تدریس سخنرانی، پرسش و پاسخ، پروژه و بحث گروهی
6 وظایف دانشجو - فعالیت کلاسی و آمادگی قبلی برای مباحث درسی - شرکت در بحث های کلاسی - انجام تکالیف درسی - ارائه کلاسی
7 منبع رویکردها و روش های پژوهش در فلسفۀ تعلیم و تربیت دکتر خسرو باقری، نرگس سجادیه، طیبه توسلی
8 مواد و امکانات آموزشی تخته، رایانه، ویدیو پروژکشن، اسپیکر
9 نحوه ارزشیابی - تکوینی: از طریق میزان شرکت در مباحث گروهی در کلاس و انجام تکالیف و ارائه کلاسی(و احیانا ارائه مقاله) - تراکمی: آزمون پایان ترم
10 فایل Pdf File