1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره : از آنجا که رشته تحقیقات آموزشی با روش¬شناسی پژوهش در تعلیم و تربیت سر و کار دارد، آشنایی با مباحث فلسفه آموزش و پرورش و به ویژه مباحث معرفت شناسی برای این رشته ضرورتی اجتناب ناپذیر است. همچنین آشنایی با روش¬های پژوهش فلسفی که بسیار متفاوت از روش¬های کمی و تا حدودی نیز متفاوت از روش¬های کیفی هستند، در این درس می¬تواند برای دانشجویان بسیار مفید باشد. |
2 |
هدف کلی |
- ایجاد نگرش مثبت نسبت به دانش فلسفه و فلسفه تعلیم و تربیت
- آشنایی با مفهوم و تعاریف سه گانه سنتی و جدید فلسفه و فلسفه تعلیم و تربیت
- آشنایی با طبقه¬بندی کلی و جزئی مباحث فلسفی با نظر به مکاتب فلسفی
- آشنایی با رویکردها و روش¬های پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت |
3 |
شایستگی های پایه |
- ابراز تمایل به فراگیری مباحث فلسفی
- پاسخ به پرسش¬های ارائه شده در خصوص مباحث فلسفی و فلسفه تعلیم و تربیت در سطح دوره کارشناسی |
4 |
اهداف یادگیری |
- بیان دلایل نگرش مثبت نسبت به فلسفه و فلسفه تعلیم و تربیت
- بیان تعاریف فلسفه و فلسفه تعلیم و تربیت
- بیان طبقه¬بندی کلی و جزئی مباحث فلسفی
- توضیح رویکردها و روش¬های پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت |
5 |
روش تدریس |
سخنرانی، پرسش و پاسخ، پروژه و بحث گروهی |
6 |
وظایف دانشجو |
- فعالیت کلاسی و آمادگی قبلی برای مباحث درسی
- شرکت در بحث های کلاسی
- انجام تکالیف درسی
- ارائه کلاسی |
7 |
منبع |
رویکردها و روش های پژوهش در فلسفۀ تعلیم و تربیت
دکتر خسرو باقری، نرگس سجادیه، طیبه توسلی |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
تخته، رایانه، ویدیو پروژکشن، اسپیکر |
9 |
نحوه ارزشیابی |
- تکوینی: از طریق میزان شرکت در مباحث گروهی در کلاس و انجام تکالیف و ارائه کلاسی(و احیانا ارائه مقاله)
- تراکمی: آزمون پایان ترم |
10 |
فایل |
Pdf File |