طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره آشنایی با تاریخچه رشته های علمی، علاوه بر درک بهتر از آن رشته، باعث ارتقا و پیشرفت در آن رشته توسط صاحب نظران آن رشته خواهد شد. اندیشمندان بزرگ رشته های علمی(مثلا نیوتون در فیزیک) به مدد این آشنایی باعث ایجاد تحول در رشته های خود شدند.
2 هدف کلی آشنایی با اندیشه های تربیتی متفکران بزرگ مسلمان
3 شایستگی های پایه دانش در مورد مفاهیم پایه رشته همچون تربیت، ابعاد، ارکان و مراحل تربیت، علوم تربیتی، آشنایی با موضوع رشته علوم تربیتی، اهداف رشته، روش های تحقیق و پژوهش در رشته، آموزه های اسلامی و قرآنی
4 اهداف یادگیری شناخت بزرگترین متفکران تربیتی مسلمان آشنایی با آثار مهم آنها شناخت اندیشه های تربیتی ایشان
5 روش تدریس سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی، پروژه
6 وظایف دانشجو مطالعه، تحقیق، حضور فعال در کلاس، ارائه سخنرانی
7 منبع 1- رفیعی، بهروز(1392). مربیان بزرگ مسلمان، تهران: سمت. 2- دفتر همکاری حوزه و دانشگاه(1377- 1379- 1388- 1380- 1391)، آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن، ج. 1 تا 5، زیر نظر اعرافی و همکاران، تهران: سمت 3- جمعی از نویسندگان(1383). فلسفه تعلیم و تربیت(جلد اول). تهران: سمت و پژوهشکده حوزه و دانشگاه. 4- طوسی، خواجه نصیرالدین(1387)، اخلاق ناصری، تهران: انتشارات خوارزمی. 5- غزالی، محمدبن احمد(1376)، کیمیای سعادت، 2 جلد، تهران: انتشارات گنجینه 6- نراقی، احمد(1393)، معراج السعاده، قم: پیام مقدس 7- نراقی، مهدی بن ابی ذر(1381)، جامع السعادات یا علم اخلاق اسلامی: ترجمة جلال الدین مجتبوی، تهران بختیار نصرآبادی، حسن علی و دیگران(1386)، درآمدی بر تعلیم و تربیت و مبانی آن از 8- دیدگاه غزالی، تربیت اسلامی، 4: 193-218 9- orsy, Zaghloul(1997), Thinkers on Education, V. 1-4, India: Unesco Publishing/Oxford & IBH publishing
8 مواد و امکانات آموزشی تخته سفید، دیتا پروژکتور
9 نحوه ارزشیابی حضور فعال کلاسی، انجام پروژ]، ارائه کلاسی و آزمون