1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس 2 واحد نظری و جزو دروس تخصصی مهندسی شهرسازی می باشد. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با مدل های کمی در شهرسازی و چگونگی کاربرد آن برای حل مسائل شهری است. |
3 |
شایستگی های پایه |
تسلط بر محاسبات ریاضی (جذر، لگاریتم) و آشنایی با آمار کمی |
4 |
اهداف یادگیری |
از آنجا که این درس بر مدل های کمی تاکید می کند و قابل استفاده در دروس کارگاهی می باشد انتظار است دانشجویان در پایان این درس بتوانند موضوعات کمی در شهرسازی را مطالعه و پیش بینی نمایند. پیش بینی جمعیت محدوده های شهری با روش های مختلف، فهم . ادراک نقش اقتصادی شهرها، تشخیص ظرفیت جمعیت پذیری مناطق شهری، محاسبه مدل های جذب و تولید سفر، توصیف چگونگی رشد شهر، ارزیابی گزینه ها و ... |
5 |
روش تدریس |
این درس ماهیت محاسباتی دارد و به صورت انجام تکالیف توسط دانشجویان انجام می گردد.
لذا علاوه بر ارائه کلاسی توسط استاد، دانشجویان نیز مباحثی را ارائه نموده و به منظور تقویت یادگیری موثر، تکالیفی را انجام خواهند داد. |
6 |
وظایف دانشجو |
حضور و مشارکت فعال در کلاس ارائه کلاسی متناسب با موضوعات مورد بحث و انجام تکالیف متناسب با هر جلسه |
7 |
مواد و امکانات آموزشی |
امکانات مربوط به حضور فعال در کلاس و حل مساله |
8 |
نحوه ارزشیابی |
نحوه ارشیابی به دو صورت آزمون میان ترم، پایان ترم و تکالیف کلاسی می باشد. |
9 |
منبع |
خلیل کلانتری،1396. مدل های کمی در برنامه ریزی (منطقه ای ، شهری و روستایی). فرهنگ صبا.
حسن حکمت نیا و میر نجف موسوی، 1390. کاربرد مدل در جغرافیا با تاکید بر برنامه ریزی شهری و ناحیه ای.
نغمه محمد پور، 1397. مروری بر مدل های کمی و کیفی پیشرفته در شهرسازی با ارائه مثال های کاربردی. انتشارات سیمای دانش.
علی حاجی نژاد و احمدالهو فتاحی. 1395. کاربرد مدل ها و فنون تصمیم گیری در جغرافیا با تاکید بر برنامه ریزی روستایی، شهری و گردشگری. انتشارات جهاد دانشگاهی. |
10 |
فایل |
Pdf File |