طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس جزوه دروس تخصصی دوره بوده و شامل دو واحد نظری و یک واحد عملی است.
2 هدف کلی آشنایی دانشجویان با فرایندهای هدررفت خاک، عوامل و اشکال مختلف فرسایش آبی، روش های کنترل و حفاظت خاک همانند روش های مدیریتی، بیولوژیک و سازه ای حفاظت خاک
3 شایستگی های پایه از آنجایی که فرسایش خاک یک فرایند پیچیده و متاثر از عوامل متعددی است، انتظار می رود دانشجویان قبل از انتخاب این درس با مفاهیم و خصوصیات خاک، اقلیم، زمین شناسی و هیدرولوزی آشنایی داشته باشند.
4 اهداف یادگیری به طول کلی درس با سه هدف یادگیری ارائه می شود. شناخت فرسایش، انواع و عوامل ایجاد کننده آن با تاکید بر ایران نحوه اندازه گیری و برآورد میزان خاک هدر رفته در هریک از اشکال فرسایش نحوه مبارزه و حفاظت هر کدام از اشکال فرسایش
5 روش تدریس ارائه درس به صورت پاورپوینت انجام فرایند آموزش از طریق طرح سئوال و حل آن بازدید علمی از پروژه های حفاظت آب و خاک و همچنین اشکال فرسایش در منطقه کاخک گناباد
6 وظایف دانشجو حضور به موقع و فعال در کلاس های نظری حضور فعال در بازدید علمی حل تمرین های محوله
7 منبع 1- حفاظت خاک، دکتر قدیری، انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز 2- مهندسی آب و خاک، ترجمه دکتر علیزاده، انتشارات آستان قدس 3- حفاظت خاک، ترجمه دکتر امین علیزاده، انتشارات آستان قدس 4- فرسایش آبی وکنترل آن، دکتر حسین قلی رفاهی، انتشارات دانشگاه تهران 6- ژئومرفولوژی کاربردی جلد اول و دوم، دکتر حسن احمدی، انتشارات دانشگاه تهران 7- حفاظت خاک، دکتر دادخواه، انتشارات دانشگاه تهران 8-Blanco, H. and Lal, R. 2008. Principle of soil conservation and management 9- Rodney L. Huffman, Delmar D. Fangmeier, William J. Elliot, Stephen R. ; ; Seventh Edition Workman. 2013 American society of agricultural engineers
8 مواد و امکانات آموزشی رایانه، ویدئو پروژکتور، برخی وسائل اندازه گیری فرسایش
9 نحوه ارزشیابی 30 درصد میان ترم 30 درصد پایان ترم 10 درصد حضور در بازدید علمی 20 درصد پاسخ به سئوالات بازدید علمی 10 درصد انجام تکالیف