1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس جزء دروس تخصصی و مشترک بین دو گرایش حفاظت آب و خاک و سیلاب و رودخانه می باشد. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجویان با فرایندهای کواترنر ایران و جهان و جنبه های کاربردی آن در منابع طبیعی کشور |
3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی دانشجویان با سازندهای ماقبل کواترنر که به عنوان منبع و منشاء تشکیلات کواترنر است از ضروریات است. همچنین اطلاع از خصوصیات سنگ های مختلف و همچنین نحوه شناسایی آنها در طبیعت نیز که در سرفصل درس زمین شناسی دوران کارشناسی است از الزامات این درس است. |
4 |
اهداف یادگیری |
- آشنایی با واحدهای چینه شناسی
- آشنایی با سازندهای ماقبل کواترنر
- آشنایی با تغییرات اقلیمی در کواترنر
- آشنایی با پادگانه های آبرفتی دوران چهارم
- آشنایی با پدیده های مهم کواترنر ایران و دنیا
- آشنایی با زمینه های کاربردی تشکیلات کواترنری |
5 |
روش تدریس |
ارائه مطالب به صورت پاورپوینت، تهیه و نمایش اسلاید و عکس از پدیده های کواتر نر ایران و دنیا، بررسی برخی پدیده های قابل رویت بر روی عکس های هوایی و بازدید از تشکلات کواترنری طبق سرفصل عملی |
6 |
وظایف دانشجو |
شرکت فعال و کامل در کلاس، انجام تکلایف محوله و تحقیق و ارائه یک موضوع جدید در مورد کواترنر ایران یا جهان |
7 |
منبع |
- احمدی، حسن و سادات فیض نیا 1391، سازندهای کواترنر (مبانی نظری و کاربردی آن در منابع طبیعی)، انتشارات دانشگاه تهران، 557 صفحه.
- معتمد، احمد 1390، جغرافیای کواترنر، انتشارات سمت، 268 صفحه
- فیض نیا، سادات 1392، سنگ های رسوبی غیرآواری (بجزکربناتها)، انتشارات دانشگاه تهران، 432 صفحه
- فیض نیا، سادات 1388، سنگ های رسوبی کربناته، اننتشارات آستان قدس رضوی، 472 صفحه
Scott A. Elias and Cary J. Mock, 2013, Encyclopedia of Quaternary Science, Elsevier B.V. All rights reserved, 3888.
Anderson D. Goudie A. and Adrian Parker, 2013. Global Environments through the Quaternary, Oxford University press, 424 pages. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
- ویدئو پروژکتور جهت ارائه درس
- میکروسوپ بینوکلر جهت مشاهده نمونه ها
- عکس های هوایی از پدیده های مختلف
با توجه به شرایط کرونایی موجود کلیه سرفصل ها به صورت مجازی تدریس خواهد شد و برنامه بازدید ان شاالله برای ترم های بعد برنامه ریزی می شود. |
9 |
نحوه ارزشیابی |
- 20 درصد فعالیت های کلاسی
- 40 درصد امتحان میان ترم
-40 درصد امتحان پایان ترم |