طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 فایل Pdf File
2 جایگاه درس در برنامه درسی دوره درس بررسی سیستمهای قدرت 1 یکی از دروس پایه رشته مهندسی برق است. دانشجو در این درس با مفاهیم پایه سیستم قدرت و به ویژه سیستم انتقال نیرو شامل مدل و تحلیل عملکرد شبکه انتقال آشنا می شود و سپس مطالعات سیستم مانند پخش بار و پخش بار اقتصادی مورد بررسی قرار می گیرد.
3 هدف کلی هدف اصلی این است که دانشجو در این درس با مفاهیم اولیه سیستم قدرت و تحلیل این سیستم آشنا شود. پس از مفدمه ای بر نقش واهمیت انرژی الکتریکی در جهان امروز از دیدگاه امنیت انرژی و اقتصاد ملی، به معرفی کلی سیستم قدرت، ساختار آن و مطالعات سیستم پرداخته می شود. دانشجو ابتدا با مفاهیم پایه ای توان اکتیو و راکتیو و مختلط آشنا می شود. سپس به مدل سازی سیستم فدرت با تاکید بر سیستم انتقال پرداخته می شود و مدل های مختلف خط انتقال برای مطالعات سیستم بدست می آید و ویژگی های خط انتقال در شرایط مختلف بهره برداری بررسی می گردد. در انتها به بحث پخش بار و پخش بار اقتصادی به عنوان مهمترین مطالعات سیستم پرداخته می شود.
4 شایستگی های پایه درس ماشین های الکتریکی 2 هم نیاز درس است.
5 اهداف یادگیری بعد از گذراندن این درس، دانشجویان مفاهیم پایه در سیستم های انرژی الکتریکی را درک خواهند کرد و با روشهای که امروزه در تحلیل و کنترل سیستم انرژی الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد آشنا می شوند. به طور دقیق تر، دانشجویان قادر خواهند بود تا به مطالعه شبکه های انتقال بپردازند و برنامه های پخش بار، پخش بار اقتصادی را برای تحلیل سیستم قدرت به کار گیرند. انتظار این است که دانشجویان بتوانند با مدل هایی مناسب تحلیل و مطالعات اولیه سیستم های قدرت را انجام دهند.
6 روش تدریس در هر جلسه درس و قبل از ورود به جزییات، نخست تصویری کلی و مفهومی از موضوع درس ارایه می شود. در این قسمت اهمیت موضوع و فلسفه بحث برای دانشجو تبیین می شود تا انگیزه لازم برای دنبال کردن با اشتیاق درس تا انتهای جلسه را داشته باشد. سپس با مدل سازی ریاضی مساله و اجزای سیستم و ساخت مدل ریاضی کل سیستم به موضوع به طور عمیق پرداخته می شود. در ادامه عملکرد مدل و ویژگی های آن بر اساس تکنیک های شبیه سازی مورد ارزیابی قرار می گیرد. در پایان، تلاش می شود که با مثال های کاربردی و واقعی منطبق با شرایط کشور درس تشریح و تبیین گردد.
7 وظایف دانشجو مشارکت فعال در کلاس و حل تمرین ها و تکالیف به موقع و شرکت در آزمون ها
8 منبع از کتاب هایی که در همه دانشگاه های معتبر جهان تدریس می شود به عنوان مرجع استفاده می شود.
9 مواد و امکانات آموزشی از کلاس درس و در مواردی از کلاس های مجازی و شبکه های اجتماعی برای تدریس،رفع اشکال و ارتباط با دانشجویان استفاده می شود.
10 نحوه ارزشیابی کار کلاسی تا 6 نمره میان ترم تا 7 نمره آزمون پایانی تا 10 نمره