| 1 | 
											جایگاه درس در برنامه درسی دوره | 
											درس آماایش و سازماندهی سیاسی مناطق مرزی | 
										
																			
											| 2 | 
											هدف کلی | 
											آشنایی دانشجویان با مجموعه متغیرها و شاخص های مناطق مرزی و اصول و مبانی آمایش و شناخت و تحلیل اصول، الزامات و بایسته های آمایش در مناطق مرزی | 
										
																			
											| 3 | 
											شایستگی های پایه | 
											آشنایی با مباحث مرز و شاخص ها و ویژگی های اختصاصی مناطق مرزی و مبانی و اصول آمایش و برنامه ریزی | 
										
																			
											| 4 | 
											اهداف یادگیری | 
											شناخت مفاهیم اصطلاحات | 
										
																			
											| 5 | 
											اهداف یادگیری | 
											شناخت مفاهیم اصطلاحات | 
										
																			
											| 6 | 
											اهداف یادگیری | 
											شناخت ماهیت تهدید. انواع تهدید. ابعاد تهدید. شاخص ها و ویژگی های تهدید. تهدیدات امنیتی و تهدیدات مناطق مرزی | 
										
																			
											| 7 | 
											اهداف یادگیری | 
											شناخت ماهیت تهدید. انواع تهدید. ابعاد تهدید. شاخص ها و ویژگی های تهدید. تهدیدات امنیتی و تهدیدات مناطق مرزی | 
										
																			
											| 8 | 
											اهداف یادگیری | 
											شناخت ماهیت امنیت. انواع و ابعاد امنیت. شاخص ها و ویژگی های امنیت . رویکردها و نگرشها در حوزه امنیت . امنیت پایدار . امنیت مرز و مرزنشینان | 
										
																			
											| 9 | 
											اهداف یادگیری | 
											شناخت ماهیت امنیت. انواع و ابعاد امنیت. شاخص ها و ویژگی های امنیت . رویکردها و نگرشها در حوزه امنیت . امنیت پایدار . امنیت مرز و مرزنشینان | 
										
																			
											| 10 | 
											اهداف یادگیری | 
											شناخت مفاهیم . مبانی. اصول ، رویکردها، پیشینه . و تجربیات آمایش سرزمین | 
										
																			
											| 11 | 
											اهداف یادگیری | 
											شناخت مفاهیم . مبانی. اصول ، رویکردها، پیشینه . و تجربیات آمایش سرزمین | 
										
																			
											| 12 | 
											اهداف یادگیری | 
											شناخت مفاهیم . مبانی. اصول ، رویکردها، پیشینه . و تجربیات آمایش سرزمین | 
										
																			
											| 13 | 
											اهداف یادگیری | 
											شناخت مفاهیم . مبانی. اصول ، رویکردها، پیشینه . و تجربیات آمایش سرزمین | 
										
																			
											| 14 | 
											اهداف یادگیری | 
											1-شناخت ویژگی های طبیعی مناطق مرزی 
2-شناخت ویژگی های انسانی . و اجتماعی و فرهنگی مناطق مرزی و مرزنشینان
3-شناخت ویژگی های سیاسی و ژئوپلیتیکی خاص مناطق مرزی در دو سوی مرز 
4- شناخت منابع و وضعیت اقتصادی مناطق مرزی و شاخص های توسعه مرزنشنیان | 
										
																			
											| 15 | 
											اهداف یادگیری | 
											1-شناخت ویژگی های طبیعی مناطق مرزی 
2-شناخت ویژگی های انسانی . و اجتماعی و فرهنگی مناطق مرزی و مرزنشینان
3-شناخت ویژگی های سیاسی و ژئوپلیتیکی خاص مناطق مرزی در دو سوی مرز 
4- شناخت منابع و وضعیت اقتصادی مناطق مرزی و شاخص های توسعه مرزنشنیان | 
										
																			
											| 16 | 
											اهداف یادگیری | 
											1-شناخت ویژگی های طبیعی مناطق مرزی 
2-شناخت ویژگی های انسانی . و اجتماعی و فرهنگی مناطق مرزی و مرزنشینان
3-شناخت ویژگی های سیاسی و ژئوپلیتیکی خاص مناطق مرزی در دو سوی مرز 
4- شناخت منابع و وضعیت اقتصادی مناطق مرزی و شاخص های توسعه مرزنشنیان | 
										
																			
											| 17 | 
											اهداف یادگیری | 
											1-شناخت ویژگی های طبیعی مناطق مرزی 
2-شناخت ویژگی های انسانی . و اجتماعی و فرهنگی مناطق مرزی و مرزنشینان
3-شناخت ویژگی های سیاسی و ژئوپلیتیکی خاص مناطق مرزی در دو سوی مرز 
4- شناخت منابع و وضعیت اقتصادی مناطق مرزی و شاخص های توسعه مرزنشنیان | 
										
																			
											| 18 | 
											اهداف یادگیری | 
											1-آشنایی با اصول ،راهبردها و سیاست های توسعه و آمایش در مناطق مرزی 
2-آشنایی با اصول و راهبردهای دفاعی و امنیتی 
3- آشنایی با اصول راهبردها و سیاست های آمایش و سازماندهی فضایی مناطق مرزی | 
										
																			
											| 19 | 
											اهداف یادگیری | 
											1-آشنایی با اصول ،راهبردها و سیاست های توسعه و آمایش در مناطق مرزی 
2-آشنایی با اصول و راهبردهای دفاعی و امنیتی 
3- آشنایی با اصول راهبردها و سیاست های آمایش و سازماندهی فضایی مناطق مرزی | 
										
																			
											| 20 | 
											اهداف یادگیری | 
											1-آشنایی با اصول ،راهبردها و سیاست های توسعه و آمایش در مناطق مرزی 
2-آشنایی با اصول و راهبردهای دفاعی و امنیتی 
3- آشنایی با اصول راهبردها و سیاست های آمایش و سازماندهی فضایی مناطق مرزی | 
										
																			
											| 21 | 
											اهداف یادگیری | 
											1-آشنایی با اصول ،راهبردها و سیاست های توسعه و آمایش در مناطق مرزی 
2-آشنایی با اصول و راهبردهای دفاعی و امنیتی 
3- آشنایی با اصول راهبردها و سیاست های آمایش و سازماندهی فضایی مناطق مرزی | 
										
																			
											| 22 | 
											اهداف یادگیری | 
											آشنایی با اصول . ملاحظات  و الزامات خاص دفاعی و امنیتی مناطق مرزی و نقش آن در آممایش مناطق مرزی | 
										
																			
											| 23 | 
											اهداف یادگیری | 
											آشنایی با اصول . ملاحظات  و الزامات خاص دفاعی و امنیتی مناطق مرزی و نقش آن در آممایش مناطق مرزی | 
										
																			
											| 24 | 
											اهداف یادگیری | 
											شناخت ماهیت و کارکرد انواع واحد های نظامی و دفاعی و انتظامی و شاخص ها و معیارهای مکان گزینی هر واحد با توجه به ماهیت و عملکرد آن | 
										
																			
											| 25 | 
											اهداف یادگیری | 
											شناخت ماهیت و کارکرد انواع واحد های نظامی و دفاعی و انتظامی و شاخص ها و معیارهای مکان گزینی هر واحد با توجه به ماهیت و عملکرد آن | 
										
																			
											| 26 | 
											اهداف یادگیری | 
											آشنایی با تجارب آمایشی کشورها در مناطق مرزی با ویژگیهای مشترک طبیعی.انسانی و سیاسی با ایران . امریکا -مکزیک . هند و بنگلادش. .... | 
										
																			
											| 27 | 
											اهداف یادگیری | 
											آشنایی با تجارب آمایشی کشورها در مناطق مرزی با ویژگیهای مشترک طبیعی.انسانی و سیاسی با ایران . امریکا -مکزیک . هند و بنگلادش. .... | 
										
																			
											| 28 | 
											روش تدریس | 
											در مجموع ترکیبی و تلفیقی به اقتضای موضوع  سرفصل درس و زمان 
در دوجلسه اول تاکید بیشتر بر سخنرانی و در جلسات بعدی روش های مشارکتی و استفاده از ظرفیت فکری و عملی دانشجویان در قالب بحث گروهی. طرح سوال. طوفان فکری. و ارایه برخی مطالب توسط دانشجویان و در صورت تامین اعتبار مالی بازدید علمی از مناطق مرزی | 
										
																			
											| 29 | 
											وظایف دانشجو | 
											آشنایی با مباحث مقدماتی برنامه ریزی منطقه ای . مبانی و مفاهیم آمایش  و سازماندهی قبل از جلسه سوم و پس از آن مطالعه و شناخت مباحث هر جلسه قبل از ورود به کلاس بر اساس زمانبندی اعلام شده | 
										
																			
											| 30 | 
											منبع | 
											•	زرقانی، سید هادی،  مقدمه ای بر شناخت مرزهای بین المللی. سید هادی زرقانی. 1386. انتشارات دانشگاه علوم انتظامی
•	عندلیب؛علیرضا،  نظریه پایه اصول آمایش مناطق مرزی. 1389. دانشکده فرماندهی و ستاد 
•	زرقانی، سید هادی، درآمدی بر امنیت پایدار در مرز و مناطق مرزی، 1398، تهران: انتشارات انجمن ژئوپلیتیک ایران  
•	مقدمه ای بر آمایش و مکان یابی. دانشکده و پژوهشکده پدافند غیر عامل .1391. انتشارات دانشگاه امام حسین . 
•	زرقانی، سید هادی، حمدالله سجاسی. سیده زهرا موسو.  درآمدی بر مهاجرت و امنیت . 1395. انتشارات انجمن ژئوپلیتیک ایران . فصل دوم و سوم 
•	افشردی، محمد حسین و محسن جان پرور، الگوی مدیریت مرزهای سرزمینی .. 1392. دانشگاه دفاع ملی
•	عظیمی بلوریان، احمد، مفهوم آمایش سرزمین در برنامه ریز توسعه ، ، 1394،تهران، نشر رسا | 
										
																			
											| 31 | 
											مواد و امکانات آموزشی | 
											کتاب و مقالات 
فیلم و تصاویر مربوط به مناطق مرزی و آمایش آن ها در جهان 
بازدید علمی از مناطق مرزی | 
										
																			
											| 32 | 
											نحوه ارزشیابی | 
											شرکت در مباحث کلاسی 
ارائه کار عملی در کلاس 
آزمون کتبی | 
										
																			
											| 33 | 
											اهداف یادگیری | 
											آشنایی دانشجویان با مففهوم و مبانی تهدید و امنیت 
آشنایی دانشجویان با اصول و مبانی آمایش سرزمین 
آشنایی دانشجویان با ویژگی ها و شاخص های مرز و مناطق مرزی 
آشنایی دانشجویان با اصول، راهبردها و سیاست های آمایش مناطق مرزی
آشنایی دانشجویان باراهبردها وسیاست های سازماندهی فضایی مناطق مرزی
آشنایی دانشجویان با رابطه متقابل امنیت و دفاع با آمایش سرزمین
آشنایی دانشجویان باتجارب آمایش دفاعی در مناطق مرزی جهان
آشنایی دانشجویان با نحوه تدوین  سند آمایش | 
										
																			
											| 34 | 
											فایل | 
											Pdf File |