1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
عمومی اجباری با محتوای نظری-عملی |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با مفاهیم تربیت بدنی و علوم ورزشی و نقش آن در زندگی فردی و اجتماعی، فراگرفتن شیوه های حفظ و
نگهداری سلامت و تناسب بدن، فراگرفتن اصول حرکات بدنی، آشنایی و کسب قابلیت های مربوط به حرکات پایۀ
ورزشی وایجاد فرصت مناسب ورزشی. |
3 |
شایستگی های پایه |
برخورداری از سلامت کامل جسمانی و روانی |
4 |
اهداف یادگیری |
- آشنایی با اصول و فلسفه و اهداف تربیت بدنی
- شناخت اوقات فراغت و نقش ورزش در این زمینه
- شناخت رفتار فردی و اجتماعی در محیط ورزش
- آگاهی از ایمنی و بهداشت در محیط ورزش
- آشنایی با اصول حفظ و نگهداری سلامت، تناسب بدن و کنترل وزن
- آشنایی با وضعیت بدنی مطلوب، ناهنجاری های وضعیتی بدن و حرکات اصلاحی
- آشنایی با روش های صحیح انجام حرکات در فعالیت های روزمره زندگی از قبیل خوابیدن، نشستن، ایستادن، راه رفتن و بلند کردن اجسام
- آشنایی با اصول خودآزمایی جسمی و حرکتی
- آشنایی با نقش ورزش در پیشگیری و درمان بیماری ها |
5 |
روش تدریس |
آموزش شفاهی و عملی همراه با بازخورد فرد به فرد در راستای توسعه عوامل آمادگی جسمانی وابسته به تندرستی، مهارت های پایه و سواد حرکتی |
6 |
وظایف دانشجو |
شناخت مفاهیم و اهداف تربیت بدنی و تلاش در راستای توسعه آمادگی جسمانی با هدف ارتقاء سطح استقامت قلبی-تنفسی، استقامت عضلانی، بهبود ترکیب بدن، قدرت، سرعت، چابکی، توان، تعادل و هماهنگی عصبی-عضلانی. |
7 |
منبع |
1- نمازی زاده مهدی، سلحشور بهمن، تربیت بدنی عمومی، (1391)، انتشارات سمت، چاپ بیست و یکم.
2- گائینی عباسعلی، رجبی حمید، آمادگی جسمانی، (1391)، انتشارات سمت، چاپ هشتم.
3- Vivian Heyward , Advanced Fitness Assessment and Exercise Prescription, (2005), 6th
Edition, Human Kinetics.
4- Carol Kennedy-Armbruster, Mary Yoke, Methods of Group Exercise Instruction Course,
2009, 2nd Edition, Human Kinetics |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
پیست دوومیدانی، کرونومتر، توپ های پزشکی، مخروط ها، مانع، جعبه، استپ، سالن بدنسازی مجهز به ابزار و دستگاه های مقاومتی. |
9 |
نحوه ارزشیابی |
- کمیت و کیفیت حضور در کلاس و اجرای تمرینات
- آزمون شفاهی از محتوای نظری ارائه شده در طول ترم
- آزمون های عملکردی شامل آزمون استقامت قلبی-تنفسی و عضلانی، انعطاف پذیری، قدرت عضلانی، سرعت و چابکی، تعادل و هماهنگی عصبی-عضلانی. |