1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
سازماندهی اطلاعات یکی از ارکان اساسی علم اطلاعات و دانش شناسی است که سبب تسهیل اشاعه اطلاعات و تحقق فلسفه وجود کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی است. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجو با اصول و مفاهیم فهرستنویسی توضیفی و تحلیلی و استانداردها و قواعد آن است |
3 |
اهداف یادگیری |
دانشجو پس از گذراندن این درس قادر خواهد بود تا:
انواع مختلف منابع اطلاعاتی به لحاظ شکلی و محتوایی را شناخته و تحلیل کند
از استانداردها و قواعد موجود در زمینه فهرستنویسی توصیفی استفاده نماید
ضمن شناخت ابزارهای مختلف فهرستنویسی بتواند از آنها به شکل عملی بهره ببرد. |
4 |
روش تدریس |
عملی - نظری |
5 |
وظایف دانشجو |
حضور و مشارکت فعال در کلاس
انجام تمرین های کلاسی در فاصله بین دو کلاس |
6 |
منبع |
فهرستنویسی: اصول و روش ها نوشته رحمت الله فتاحی و سید مهدی طاهری. تهران: کتابدار. ویرایش 4
فهرستنویسی و رده بندی منابع اطلاعاتی. نوشته ظهیر حیاتی و طاهره جوکار. تهران: کتابدار
قواعد فهرستنویسی انگلو امریکن ویرایش 2. ترجمه رحمت الله فتاحی و ویراستاری اسدالله آزاد. مشهد: آستان قدس رضوی |
7 |
مواد و امکانات آموزشی |
ابزارهای فهرستنویسی شامل سرعنوان های موضوعی، مستند مشاهیر و غیره
دیتا پروژکتور |
8 |
نحوه ارزشیابی |
کار کلاسی
تمرین های عملی
میان ترم
پایان ترم |
9 |
فایل |
Pdf File |