1 |
هدف کلی |
آشنایی با ساختمان و تجهیزات کتابخانهای، برنامهریزی و تغییر در نمای داخلی و خارجی، بهرهمندی از فناوریهای نوین و تغییراتی که بواسطه آن ایجاد شده است. |
2 |
اهداف یادگیری |
دانشجو پس از یادگیری این درس قادر خواهد بود:
- تجهیزات مورد نیاز برای کتابخانه و مراکز اطلاعاتی را شناسایی کند.
- عناصر لازم و ضرورذی در ساختمان کتابخانه و مراکز اطلاعاتی را شناسایی کند.
- ساختمان و تجهیزات کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی را ارزیابی کند.
- با توجه به فضای موجود در هر کتابخانه، تجهیزات لازم برای آن را تخمین بزند. |
3 |
وظایف دانشجو |
- ارائه یک گزارش از ساختمان کتابخانه و تجهیزات بکار رفته در آن با نگاه منتقدانه.
- حضور فعالانه در مباحث مطرح شده در کلاس درس |
4 |
منبع |
1. - عازم، پرویز. (1378). ساختمان و تجهیزات کتابخانه. تهران: دبیرخانه هیات امنای کتابخانههای عمومی کشور. - تعاونی، شیرین. (1377). استانداردهای وسائل و تجهیزات کتابخانه. تهران: سروش.
2. - پرتو، بابک (1386). ساختمان و تجهیزات کتابخانه. تهران: چاپار.
3. دستنامه ایمنی و امنیت کتابخانه ها/ نوشته ی بروس ای. شومان با ترجمه ی محبوبه مرادیان، سیدعباس مرجانی، رضا شجاعی و مقدمه: دکتر رحمت الله فتاحی .- مشهد: انتشارات سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، 1398. |
5 |
مواد و امکانات آموزشی |
- دیتا پروژکتور
- اسلاید آموزشی |
6 |
نحوه ارزشیابی |
- مشارکت در مباحث کلاسی 2 نمره
حضور منظم 1 نمره
- آزمون میان ترم 8 نمره
- آزمون پایان ترم 6 نمره
گزارش و ارائه 3 نمره |
7 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس ساختمان و تجهیزات کتابخانه در مجموعه درس های رشته کتابداری بسیار ضروری به نظر می رسد. بدون دانش کتابداران از این درس، طراحی و ساخت ساختمان کتابخانه منطبق با شرایط و الزامات کتابخانه ای نخواهد بود چرا که طراحان و معماران در ساختمان کتابخانه تنها به شرایط فنی توجه دارند و کمتر به شرایط کارکردی می پردازند. |
8 |
فایل |
Pdf File |