طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 هدف کلی آشنا ساختن دانشجویان با طرز استفاده از خدمات کتابخانه ای و منابع اطلاعاتی و کسب مهارتهای سواد اطلاعاتی
2 اهداف یادگیری آشنایی با کتابخانه و سیر تحولی کتابخانه ها در ایران و جهان - معرفی انواع کتابخانه و خدمات عمومی و تخصصی آنها - فهرستنویسی و ردهبندی کتابخانه )به اختصار(: آشنایی با رده بندی دیویی و کنگره به اختصار و معرفی رده علوم تربیتی - خدمات مرجع و انواع منابع مرجع عمومی و تخصصی - جایگاه اطلاعات و کتابخانه و پایگاه های اطلاعاتی در فرایند تحقیق - کتابخانه دیجیتال و شیوه های دسترسی به اطلاعات از راه دور - پایگاه های اطلاعاتی ایرانی: سید، ایراندک و مرکز اطلاع رسانی منطقه ای - پایگاه های اطلاعاتی در حوزه علوم تربیتی و نمایه نامه های استنادی - مهارتهای سواد اطلاعاتی - آشنائی با روشها جستجو )ساده و پیشرفته( - استفاده از اینترنت برای بهبود سواد اطلاعاتی
3 روش تدریس - سخنرانی - پرسش و پاسخ - یادگیری مشارکتی
4 وظایف دانشجو - مشارکت فعال در کلاس - ارائه اختیاری
5 منبع 1. ع‍م‍اد خ‍راس‍ان‍ی‌، ن‍س‍ری‍ن‌دخ‍ت‌ (1388). خدمات عمومی کتابخانه و شیوه‌های آن. ویراست ۲. تهران: کتابدار. 2. قاضی‌زاده، حمید؛ علی بیرانوند و عاصفه عاصفی (1395). کتابخانه‌های آموزشگاهی و توسعه‌یادگیری ( رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی). ویراستار علمی هادی شریف‌مقدم. تهران: دانشگاه پیام نور 3. صبا، ایرج (1381). شیوه بهره‌گیری از کتابخانه‌ها و منابع اطلاعاتی. تهران: سمت. 4- پریرخ، مهری، ) ۱۳۸۶ (. آموزش سواد اطلاعاتی :مفاهیم، روشها و برنامه ها تهران: کتابدار. 5- خالقی، نرگس، سیامک، مرضیه ) ۱۳۸۹ (. آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی ویراستار علمی جیران خوانساری، ویراستار ادبی عبدالحسین طالعی. تهران:کتابدار: دانشگاه قم. ‏منابع فرعی 6. م‍ی‍ره‍ادی‌، ت‍وران‌‏‫‏‬ (1397). کتابخانه آموزشگاهی و نقش آن در ایجاد عادت به مطالعه. ویرایش 2. تهران: شرکت تهیه و نشر فرهنگنامه کودکان و نوجوانان.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ 7. شریف، عاطفه؛ نسترن پورصالحی و لیا عرفانی (1399). کتابخانه‌های آموزشگاهی راهنمای نظری و عملی. تهران: سازمان جهاد دانشگاهی تهران، انتشارات‏‫‏‫.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ 8- نشاط، نرگس؛ حری، عباس (1386). کتابخانه آموزشگاهی در مدرسه کتابخانه مدار. تهران: شبکه کتاب؛ چاپار. 9. نجف‌پور مقدم، پروین (1397). کتابخانه‌های آموزشگاهی ابزاری برای برندسازی آموزش. تهران: سنجش و دانش.‬
6 مواد و امکانات آموزشی - کلاس درس - دیتا پروژکتور - نرم افزارهای آفیس - اینترنت
7 نحوه ارزشیابی - مشارکت در کلاس 2 نمره _ آزمون میان ترم 9 آزمون پایان ترم 9
8 فایل Pdf File