1 |
هدف کلی |
آشنا شدن دانشجویان با نرم افزارهای اموزشی و فرایند طارحی و ارزیابی آنان |
2 |
شایستگی های پایه |
پس از گذراندن این درس دانشجو باید بتواند:
ماهیت و فرآیند نرم افزاری کردن آموزش را شرح دهد.
انواع نرم افزارهای آموزشی را بشناسد و کارکردهای آن را بیان و تحلیل نماید.
طرحی برای تهیه یک نرم افزار آموزشی در زمینه مختلف مسائل آموزشی ارائه کند.
کاربردهای نرم افزارهای اجتماعی، چندرسانهای و تعاملی را توضیح دهد و نقاط ضعف و قوت آنها را تحلیل کند.
ماهیت بازیهای آموزشی به به عنوان یک نرم افزار آموزشی را بیان نماید و طرحی برای تولید یک بازی آموزشی ارائه
دهد.
دسته بندی جدیدی از نرم افزارهای آموزشی ارائه نماید. |
3 |
روش تدریس |
- سخنرانی
- پرسش و پاسخ
- کار عملی
- پروژه دانشجویی |
4 |
وظایف دانشجو |
- مشارکت فعال در کلاس درس
- انجام امور عملی برای جلسات آینده
- طراحی یک پروژه نرم افزار آموزشی در یکی از بسترهای آموزشی موجود |
5 |
منبع |
منابع
1- شاه جعفری، فرشته (1385). طراحی و ارزشیابی نرم افزارهای آموزشی. انتشارات امیری.
2- رستگارپور، حسن؛ منصفی راد، علی؛ سرآبادانی، علیرضا (1390). اصول طراحی و تولید نرم افزارهای آموزشی. تهران: کتاب آراد، کهکشان دانش.
3- منصفی راد، علی؛ سرآبادانی، علیرضا (1388). مقدمه ای بر اصول و معیارهای ارزشیابی نرم افزارهای آموزشی. تهران: مدرسه.
4- عزیزی، اسحقعلی (1394). آموزش به کمک نرم افزارهای آموزشی در مدارس هوشمند. تهران: آراده.
5- امینینسب، عالیه؛ خوشبختی، الهیار؛ مخاطب، محمد (1392). کاربرد نرم افزارهای آموزشی در فرایند یاددهی – یادگیری. تهران: موسسه فرهنگی و هنری هنر نوین مهر آرنگ.
6- برهانی، بتول (1392). نرم افزارهای آموزشی (موثر بر پیشرفت تحصیلی). مشهد: نشر الف. |
6 |
مواد و امکانات آموزشی |
- رایانه
- دیتا پروژکتور
- سایت رایانه
- اینترنت و نرم افزارهای آفیس |
7 |
نحوه ارزشیابی |
- مشارکت در کلاس درس 2 نمره
- آزمون پایان ترم 8 نمره
- ارائه کلاسی در مورد یک نرم افزار آموزشی 2 نمره
- ارائه پروژه به صورت عملی 8 نمره |
8 |
فایل |
Pdf File |