طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 هدف کلی آشنایی دانشجویان با ویژگی‌های ساختمان و معماری فضای داخلی و تجهیزات کتابخانه‌ای
2 اهداف یادگیری پس از گذراندن این درس دانشجو باید بتواند: • تجهیزات موردنیاز برای کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی را شناسایی کند. • عناصر اساسی ضروری در ساختمان کتابخانه و مراکز اطلاعاتی را ارزیابی کند. • ساختمان و تجهیزات کتابخانه‌ها و مراکز اطلاعاتی را ارزیابی کند. • با توجه به فضای موجود در هر کتابخانه، تجهیزات لازم برای آن را تخمین بزند. • با توجه به استانداردهای چیدمان و همچنین استانداردهای تجهیزات، طرحی برای چیدمان مناسب در کتابخانه را طراحی کند. • استانداردهای زیست‌محیطی برای یک کتابخانه را بشناسد. • تجهیزات فناورانه موردنیاز کتابخانه را بشناسد.
3 روش تدریس سخنرانی * پرسش و پاسخ * نمایشی (نمایش طرز کار وسیله، مدل یا ...) بحث گروهی * یادگیری مشارکتی مبتنی بر مسئله مبتنی بر پروژه آزمایشگاهی بازدید علمی سایر موارد: .....
4 منبع 1. براون، کارول آر (1389). طراحی فضای داخلی کتابخانه. ترجمه نصرت ریاحی نیا و اعظم اتحادی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت). 2. عازم، پرویز (1396). ساختمان و تجهیزات کتابخانه: مدیریت و برنامه‌ریزی. تهران: کتابدار. 3. پرتو، بابک (1386). ساختمان و تجهیزات کتابخانه. تهران: چاپار. 4. یارمحمدی، علی (1396). ساختمان و تجهیزات کتابخانه. تهران: دبیزش. 5. شریف مقدم، هادی (1391). ساختمان و تجهیزات کتابخانه با تأکید بر کتابخانه‌های دانشگاهی ایران. ویراست 2. تهران: دانشگاه پیام نور. 6. یارمحمدی، علی (1398). تجهیزات کتابخانه‌ها. تهران: خانه تاسیسات. 7. شومان، بروس. ای (1394). دستنامه ایمنی و امنیت کتابخانه: پیشگیری، خط‌مشی ها و رویه ها. ترجمه محبوبه مرادیان، عباس مرجانی، رضا شجاعی، با مقدمه دکتر رحمت‌الله فتاحی.- مشهد: سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی. 8. تعاونی، شیرین (1377). استانداردهای وسایل و تجهیزات کتابخانه. تهران: شیرین تعاونی.
5 مواد و امکانات آموزشی رایانه، ویدئو پروژکتور، وایت برد، نرم‌افزارهای آفیس
6 وظایف دانشجو - مشارکت و حضور فعال در کلاس - ارائه گزارش بازدید از یک کتابخانه و نقد ساختمان و تجهیزات آن - ارائه ترجمه استانداردهای کتابخانه ای (داوطلبانه)
7 جایگاه درس در برنامه درسی دوره درس ساختمان و تجهیزات کتابخانه در مجموعه درس های رشته کتابداری بسیار ضروری به نظر می رسد. بدون دانش کتابداران از این درس، طراحی و ساخت ساختمان کتابخانه منطبق با شرایط و الزامات کتابخانه ای نخواهد بود چرا که طراحان و معماران در ساختمان کتابخانه تنها به شرایط فنی توجه دارند و کمتر به شرایط کارکردی می پردازند.
8 نحوه ارزشیابی - مشارکت در مباحث کلاسی 2 نمره - ارائه گزارش بازدید از یک کتابخانه 2 نمره - ارائه مربوط به ساختمان و تجهیزات یک کتابخانه - آزمون میان ترم 7 نمره - آزمون پایان ترم 7 نمره
9 فایل Pdf File