1 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجویان با ویژگیهای ساختمان و معماری فضای داخلی و تجهیزات کتابخانهای |
2 |
اهداف یادگیری |
پس از گذراندن این درس دانشجو باید بتواند:
• تجهیزات موردنیاز برای کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی را شناسایی کند.
• عناصر اساسی ضروری در ساختمان کتابخانه و مراکز اطلاعاتی را ارزیابی کند.
• ساختمان و تجهیزات کتابخانهها و مراکز اطلاعاتی را ارزیابی کند.
• با توجه به فضای موجود در هر کتابخانه، تجهیزات لازم برای آن را تخمین بزند.
• با توجه به استانداردهای چیدمان و همچنین استانداردهای تجهیزات، طرحی برای چیدمان مناسب در کتابخانه را طراحی کند.
• استانداردهای زیستمحیطی برای یک کتابخانه را بشناسد.
• تجهیزات فناورانه موردنیاز کتابخانه را بشناسد. |
3 |
روش تدریس |
سخنرانی * پرسش و پاسخ * نمایشی (نمایش طرز کار وسیله، مدل یا ...)
بحث گروهی * یادگیری مشارکتی مبتنی بر مسئله
مبتنی بر پروژه آزمایشگاهی بازدید علمی
سایر موارد: ..... |
4 |
منبع |
1. براون، کارول آر (1389). طراحی فضای داخلی کتابخانه. ترجمه نصرت ریاحی نیا و اعظم اتحادی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
2. عازم، پرویز (1396). ساختمان و تجهیزات کتابخانه: مدیریت و برنامهریزی. تهران: کتابدار.
3. پرتو، بابک (1386). ساختمان و تجهیزات کتابخانه. تهران: چاپار.
4. یارمحمدی، علی (1396). ساختمان و تجهیزات کتابخانه. تهران: دبیزش.
5. شریف مقدم، هادی (1391). ساختمان و تجهیزات کتابخانه با تأکید بر کتابخانههای دانشگاهی ایران. ویراست 2. تهران: دانشگاه پیام نور.
6. یارمحمدی، علی (1398). تجهیزات کتابخانهها. تهران: خانه تاسیسات.
7. شومان، بروس. ای (1394). دستنامه ایمنی و امنیت کتابخانه: پیشگیری، خطمشی ها و رویه ها. ترجمه محبوبه مرادیان، عباس مرجانی، رضا شجاعی، با مقدمه دکتر رحمتالله فتاحی.- مشهد: سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی.
8. تعاونی، شیرین (1377). استانداردهای وسایل و تجهیزات کتابخانه. تهران: شیرین تعاونی. |
5 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه، ویدئو پروژکتور، وایت برد، نرمافزارهای آفیس |
6 |
وظایف دانشجو |
- مشارکت و حضور فعال در کلاس
- ارائه گزارش بازدید از یک کتابخانه و نقد ساختمان و تجهیزات آن
- ارائه ترجمه استانداردهای کتابخانه ای (داوطلبانه) |
7 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس ساختمان و تجهیزات کتابخانه در مجموعه درس های رشته کتابداری بسیار ضروری به نظر می رسد. بدون دانش کتابداران از این درس، طراحی و ساخت ساختمان کتابخانه منطبق با شرایط و الزامات کتابخانه ای نخواهد بود چرا که طراحان و معماران در ساختمان کتابخانه تنها به شرایط فنی توجه دارند و کمتر به شرایط کارکردی می پردازند. |
8 |
نحوه ارزشیابی |
- مشارکت در مباحث کلاسی 2 نمره
- ارائه گزارش بازدید از یک کتابخانه 2 نمره
- ارائه مربوط به ساختمان و تجهیزات یک کتابخانه
- آزمون میان ترم 7 نمره
- آزمون پایان ترم 7 نمره |
9 |
فایل |
Pdf File |