1 |
فایل |
Pdf File |
2 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
سازماندهی اطلاعات یکی از اصلی ترین دروس رشته علم اطلاعات و کتابداری و پیش نیاز دروس مختلفی همانند: رده بندی دهدهی دیویی و کارورزی نیز می باشد. |
3 |
هدف کلی |
- آشنایی دانشجویان با اصول فهرستنویسی ( توصیف و تحلیل) منابع اطلاعاتی بویژه کتاب |
4 |
اهداف یادگیری |
انواع منابع اطلاعاتی را به لحاظ شکلی و محتوایی تحلیل کرده و دادههای لازم برای تهیه پیشینه کتابشناختی را استخراج کند.
از استانداردها و قواعد فهرستنویسی برای سازماندهی کتابهای چاپی و الکترونیکی بهویژه قواعد فهرستنویسی، فهرست سرعنوانهای موضوعی فارسی و انگلیسی، فهرست مستند نامها و مانند آنها به شکل عملی استفاده کند.
منابع کتابشناختی برای جستجوی پیشینههای کتابشناختی و نسخهبرداری از آنها (مانند پایگاه کتابشناسی ملی ایران، فهرست کتابخانه ملی، فهرست کتابخانه کنگره، پایگاه او سی ال سی و ...) را مورداستفاده قرار دهد.
نسبت به فهرستنویسی توصیفی و ثبت اطلاعات کتابشناختی و تحلیلی اقدام کند. |
5 |
روش تدریس |
- سخنرانی
- کار مشارکتی
- حل تمرین |
6 |
وظایف دانشجو |
- حضور منظم در کلاس
- مشارکت در مباحث کلاسی
- حل تمرین جلسات گذشته |
7 |
منبع |
منابع اصلی
1. فتاحی، رحمتالله؛ طاهری، مهدی (1391). فهرستنویسی: اصول و روشها. ویرایش چهارم. تهران: کتابدار.
2. حیاتی، زهیر و طاهره جوکار (1395). فهرستنویسی و ردهبندی منابع اطلاعاتی. تهران: کتابدار.
3. شهربازی، مهری؛ نیک کار، ملیحه (1390). سازماندهی مواد ۱: اصول فهرستنویسی توصیفی. تهران: دانشگاه پیام نور. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
- رایانه
- دیتا پروزکتور
- مجموعه ابزارهای فهرستنویسی
- مجموعه آفیس |
9 |
نحوه ارزشیابی |
- مشارکت کلاسی 2 نمره
- میان ترم 10 نمره
- پایان ترم 8 نمره |