طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 فایل Pdf File
2 جایگاه درس در برنامه درسی دوره سازماندهی اطلاعات یکی از اصلی ترین دروس رشته علم اطلاعات و کتابداری و پیش نیاز دروس مختلفی همانند: رده بندی دهدهی دیویی و کارورزی نیز می باشد.
3 هدف کلی - آشنایی دانشجویان با اصول فهرستنویسی ( توصیف و تحلیل) منابع اطلاعاتی بویژه کتاب
4 اهداف یادگیری انواع منابع اطلاعاتی را به لحاظ شکلی و محتوایی تحلیل کرده و داده‌های لازم برای تهیه پیشینه کتابشناختی را استخراج کند. از استانداردها و قواعد فهرست‌نویسی برای سازماندهی کتاب‌های چاپی و الکترونیکی به‌ویژه قواعد فهرست‌نویسی، فهرست سرعنوان‌های موضوعی فارسی و انگلیسی، فهرست مستند نام‌ها و مانند آن‌ها به شکل عملی استفاده کند. منابع کتابشناختی برای جستجوی پیشینه‌های کتاب‌شناختی و نسخه‌برداری از آن‌ها (مانند پایگاه کتابشناسی ملی ایران، فهرست کتابخانه ملی، فهرست کتابخانه کنگره، پایگاه او سی ال سی و ...) را مورداستفاده قرار دهد. نسبت به فهرست‌نویسی توصیفی و ثبت اطلاعات کتابشناختی و تحلیلی اقدام کند.
5 روش تدریس - سخنرانی - کار مشارکتی - حل تمرین
6 وظایف دانشجو - حضور منظم در کلاس - مشارکت در مباحث کلاسی - حل تمرین جلسات گذشته
7 منبع منابع اصلی 1. فتاحی، رحمت‌الله؛ طاهری، مهدی (1391). فهرست‌نویسی: اصول و روش‌ها. ویرایش چهارم. تهران: کتابدار. 2. ح‍ی‍ات‍ی‌، زه‍ی‍ر و طاهره جوکار (1395). فهرست‌نویسی و رده‌بندی منابع اطلاعاتی. ‏تهران: کتابدار. 3. شهربازی، مهری؛ نیک کار، ملیحه (1390). سازماندهی مواد ۱: اصول فهرست‌نویسی توصیفی. تهران: دانشگاه پیام نور.
8 مواد و امکانات آموزشی - رایانه - دیتا پروزکتور - مجموعه ابزارهای فهرستنویسی - مجموعه آفیس
9 نحوه ارزشیابی - مشارکت کلاسی 2 نمره - میان ترم 10 نمره - پایان ترم 8 نمره