1 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجویان با انواع کتابخانهها و ماهیت، استانداردها، کارکردها، خدمات و مباحث مرتبط با آنها |
2 |
شایستگی های پایه |
• انواع کتابخانهها را تشریح نماید.
• خدمات انواع کتابخانهها و جامعه خدماتی آنها را تبیین نماید.
• نقش کتابخانههای تخصصی در توسعه سازمان را عملاً پیادهسازی نماید.
• نقش کتابخانه عمومی را در توسعه فرهنگی و اجتماعی تحلیل نموده و برای آن مثال بیاورد.
• کارکردهای کتابخانه آموزشگاهی را تبیین نموده و نقش آن در توسعه یادگیری را عملاً پیادهسازی نماید.
• نقش کتابخانه دانشگاهی را در ارتقای علمی دانشجویان و پژوهشگران و رتبه دانشگاه تبیین نماید.
• نقش کتابخانه ملی در حفظ آثار و میراث مکتوب و غیر مکتوب ایران و سازماندهی و منابع ملی را تشریح نماید. |
3 |
روش تدریس |
سخنرانی
پرسش و پاسخ
ارائه کلاسی |
4 |
وظایف دانشجو |
- مشارکت در مباحث کلاسی
- ارائه کلاسی
- حضور منظم در کلاس |
5 |
منبع |
1. پل، رزیتا؛ خورست، پیتر تی بوی (1390). سنجش کیفی: ارزیابی عملکرد کتابخانهها. ترجمه عبدالله نجفی. ویراست2. تهران: کتابدار؛ سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
2. بیرانوند، علی و حمید قاضیزاده (1397). کتابخانههای تخصصی و توسعهسازمانی (رشته علم اطلاعات و دانششناسی). ویراستار علمی محسن نوکاریزی. تهران: دانشگاه پیام نور.
3. بیرانوند، علی و ملیحه نیککار (1391). کتابخانههای عمومی و توسعه فرهنگی. ویراستار علمی هادی شریفمقدم. تهران: چاپار.
4. عماد خراسانی، نسریندخت (1388). خدمات عمومی کتابخانه و شیوههای آن. ویراست ۲. تهران: کتابدار.
5. قاضیزاده، حمید؛ علی بیرانوند و عاصفه عاصفی (1395). کتابخانههای آموزشگاهی و توسعهیادگیری ( رشته علم اطلاعات و دانششناسی). ویراستار علمی هادی شریفمقدم. تهران: دانشگاه پیام نور
6. صبا، ایرج (1381). شیوه بهرهگیری از کتابخانهها و منابع اطلاعاتی. تهران: سمت.
7. نشاط ، نرگس (1396). نظامهای همکاری در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی. تهران: سمت.
8. علی عربیان، عبدالرضا (1394). سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران . گروه تحقیق و تألیف عبدالرضا علیعربیان، مهرناز عطاران، بهناز شعبانی ؛ زیر نظر محسن حبیبی ؛ سرویراستار میترا طاهریلطفی .تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
9. عظیمیخبازان، فرنوش (1390). خدمات اطلاعرسانی در کتابخانههای دانشگاهی. ویراستار افسانه عطائی. تهران: چاپار. |
6 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه، ویدئو پروژکتور، وایت برد، نرمافزارهای آفیس |
7 |
نحوه ارزشیابی |
- مشارکت در کلاس 2 نمره
- ارائه 2 نمره
- آزمون میان ترم 8 نمره
- آزمون پایان ترم 8 نمره |
8 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس به عنوان یک درس نظری در سرفصل جدید جایگزین دروس مختلف آشنایی با انواع کتابخانه ها شده است. |
9 |
فایل |
Pdf File |