طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 هدف کلی آشنایی دانشجویان با انواع کتابخانه‌ها و ماهیت، استانداردها، کارکردها، خدمات و مباحث مرتبط با آن‌ها
2 شایستگی های پایه • انواع کتابخانه‌ها را تشریح نماید. • خدمات انواع کتابخانه‌ها و جامعه خدماتی آن‌ها را تبیین نماید. • نقش کتابخانه‌های تخصصی در توسعه سازمان را عملاً پیاده‌سازی نماید. • نقش کتابخانه عمومی را در توسعه فرهنگی و اجتماعی تحلیل نموده و برای آن مثال بیاورد. • کارکردهای کتابخانه آموزشگاهی را تبیین نموده و نقش آن در توسعه یادگیری را عملاً پیاده‌سازی نماید. • نقش کتابخانه دانشگاهی را در ارتقای علمی دانشجویان و پژوهشگران و رتبه دانشگاه تبیین نماید. • نقش کتابخانه ملی در حفظ آثار و میراث مکتوب و غیر مکتوب ایران و سازماندهی و منابع ملی را تشریح نماید.
3 روش تدریس سخنرانی پرسش و پاسخ ارائه کلاسی
4 وظایف دانشجو - مشارکت در مباحث کلاسی - ارائه کلاسی - حضور منظم در کلاس
5 منبع 1. پل، رزیتا؛ خورست، پیتر تی بوی (1390). سنجش کیفی: ارزیابی عملکرد کتابخانه‌ها. ترجمه عبدالله نجفی. ویراست2. تهران: کتابدار؛ سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. 2. ب‍ی‍ران‍ون‍د، ع‍ل‍ی و حمید قاضی‌زاده (1397). کتابخانه‌های تخصصی و توسعه‌سازمانی (رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی). ویراستار علمی محسن نوکاریزی. تهران: دانشگاه پیام نور. 3. بیرانوند، علی و ملیحه نیک‌کار (1391). کتابخانه‌های عمومی و توسعه فرهنگی. ویراستار علمی هادی شریف‌مقدم. تهران: چاپار‬.‬ 4. ع‍م‍اد خ‍راس‍ان‍ی‌، ن‍س‍ری‍ن‌دخ‍ت‌ (1388). خدمات عمومی کتابخانه و شیوه‌های آن. ویراست ۲. تهران: کتابدار. 5. قاضی‌زاده، حمید؛ علی بیرانوند و عاصفه عاصفی (1395). کتابخانه‌های آموزشگاهی و توسعه‌یادگیری ( رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی). ویراستار علمی هادی شریف‌مقدم. تهران: دانشگاه پیام نور 6. صبا، ایرج (1381). شیوه بهره‌گیری از کتابخانه‌ها و منابع اطلاعاتی. تهران: سمت. 7. نش‍اط ، ن‍رگ‍س (1396). ‌نظام‌های همکاری در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی. تهران: سمت. 8. علی عربیان، عبدالرضا (1394). سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران . گروه تحقیق و تألیف عبدالرضا علی‌عربیان، مهرناز عطاران، بهناز شعبانی ؛ زیر نظر محسن حبیبی ؛ سرویراستار میترا طاهری‌لطفی .تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی. 9. عظیمی‌خبازان، فرنوش (1390). خدمات اطلاع‌رسانی در کتابخانه‌های دانشگاهی. ویراستار افسانه عطائی. تهران: چاپار.‬
6 مواد و امکانات آموزشی رایانه، ویدئو پروژکتور، وایت برد، نرم‌افزارهای آفیس
7 نحوه ارزشیابی - مشارکت در کلاس 2 نمره - ارائه 2 نمره - آزمون میان ترم 8 نمره - آزمون پایان ترم 8 نمره
8 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس به عنوان یک درس نظری در سرفصل جدید جایگزین دروس مختلف آشنایی با انواع کتابخانه ها شده است.
9 فایل Pdf File