1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس سازماندهی مواد 3 یا همان رده بندی کنگره یکی از دروس اصلی مرتبط با سازماندهی موارد است که برای نظم بخشیدن به مجموعه منابع مورد استفاده قرار می گیرد. |
2 |
هدف کلی |
آشنا شدن دانشجویان با ساختار رده بندی کتابخانه کنگره و نحوه رده بندی کتابها در این نظام رده بندی و همچنین نحوه کار با گسترش های این نظام رده بندی |
3 |
اهداف یادگیری |
پس از گذراندن این درس دانشجو باید بتواند:
به شکل کاربردی از طرح ردهبندی کنگره برای شماره دهی به کتابها استفاده کند.
از جدولهای مرتبط با ردهبندی مختلف برای تعیین شمارههای فرعی استفاده نماید.
طرحهای گسترشیافته برای ردههای ادبیات، زبان، تاریخ و جغرافیای ایران را بهخوبی مورداستفاده قرار دهد. |
4 |
روش تدریس |
- سخرانی
- مشارکت گروهی
- حل تمرین و کارهای عملی |
5 |
وظایف دانشجو |
- حضور منظم در کلاس درس
- مشارکت در مباحث کلاسی
- حل تمرین های داده شده در هر جلسه |
6 |
منبع |
1 مرتضایی فرد، فاطمه (1399). راهنمای استفاده از ردهبندی کنگره. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
2. حیاتی، زهیر؛ جوکار، طاهره؛ برهمند، نیلوفر (1388). ردهبندی کتابخانه کنگره: نظریه، توسعه و کاربرد. تهران: کتابدار.
3. حیاتی، زهیر؛ طاهره جوکار و نیلوفر برهمند (1390). سازماندهی مواد ۴: با تأکید بر ردهبندی کتابخانه کنگره آمریکا (رشته کتابداری). تهران: دانشگاه پیام نور. |
7 |
مواد و امکانات آموزشی |
- دیتا پروژکتور
- نرم افزارهای آفیس
- کتاب های رده بندی کنگره (رده های مورد تدریس)
- گسترش های رده بندی کتابخانه کنگره |
8 |
نحوه ارزشیابی |
- مشارکت در کلاس درس و حل تمرین ها 2 نمره
- آزمون میان ترم 10 نمره
- آزمون پایان ترم 8 نمره |
9 |
فایل |
Pdf File |