طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 فایل Pdf File
2 شایستگی های پایه پس از گذراندن این درس دانشجو باید بتواند: ساختار نرم‌افزار کتابخانه را در بخش ورود، ذخیره، جستجو و نمایش اطلاعات تحلیل کند. از اطلاعات شبکه‌ها و پایگاه‌های کتابشناختی داخلی و خارجی را برای انتقال رکوردها به پایگاه کتابخانه استفاده نماید. پایگاه‌های موردنیاز برای انواع منابع اطلاعاتی را با استفاده از نرم‌افزار ایجاد کند. از پایگاه‌ها و فایل‌های جانبی مانند مستند موضوعی و مستند نام برای استانداردسازی محتوای نرم‌افزار استفاده نماید.
3 روش تدریس سخنرانی پرسش و پاسخ کار عملی با رایانه
4 وظایف دانشجو - حضور منظم در کلاس درس - انجام تکالیف درسی - تمرین عملی
5 منبع 1. فتاحی، رحمت‌الله؛ طاهری، مهدی (1395). فهرست‌نویسی رایانه‌ای. با همکاری فرشته ناقدی احمدی. تهران: کتابدار. 2. دیانی، محمدحسین؛ داورپناه، محمدرضا (1378). مفاهیم و روش‌های ذخیره و بازیابی اطلاعات. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد. 3. تیلور، آیرین. جی. (1390). سازماندهی اطلاعات. ترجمه محمدحسین دیانی. مشهد: کتابخانه رایانه‌ای.
6 مواد و امکانات آموزشی - دیتا پروژکتور و رایانه - اینترنت - نرم افزارهای کتابخانه ای
7 نحوه ارزشیابی - مشارکت کلاسی 2 نمره - ارائه کلاسی 2 نمره - میان ترم 6 نمره - امتحان عملی 4 نمره - پایان ترم 6 نمره - نمره مازاد 1 نمره
8 جایگاه درس در برنامه درسی دوره با توجه به ورود فناوری های اطلاعاتی به حوزه سازماندهی اطلاعات کاربرد آن و آموختن این درس و استفاده از رایانه برای سازماندهی و رده بندی منابع کتابخانه ای الزامی است.
9 هدف کلی آشنایی دانشجویان در مورد چگونگی استفاده از رایانه و با کمک از پایگاه های اطلاعاتی موجود داخلی و خارجی برای سازماندهی و رده بندی منابع اطلاعاتی