1 |
فایل |
Pdf File |
2 |
شایستگی های پایه |
پس از گذراندن این درس دانشجو باید بتواند:
ساختار نرمافزار کتابخانه را در بخش ورود، ذخیره، جستجو و نمایش اطلاعات تحلیل کند.
از اطلاعات شبکهها و پایگاههای کتابشناختی داخلی و خارجی را برای انتقال رکوردها به پایگاه کتابخانه استفاده نماید.
پایگاههای موردنیاز برای انواع منابع اطلاعاتی را با استفاده از نرمافزار ایجاد کند.
از پایگاهها و فایلهای جانبی مانند مستند موضوعی و مستند نام برای استانداردسازی محتوای نرمافزار استفاده نماید. |
3 |
روش تدریس |
سخنرانی
پرسش و پاسخ
کار عملی با رایانه |
4 |
وظایف دانشجو |
- حضور منظم در کلاس درس
- انجام تکالیف درسی
- تمرین عملی |
5 |
منبع |
1. فتاحی، رحمتالله؛ طاهری، مهدی (1395). فهرستنویسی رایانهای. با همکاری فرشته ناقدی احمدی. تهران: کتابدار.
2. دیانی، محمدحسین؛ داورپناه، محمدرضا (1378). مفاهیم و روشهای ذخیره و بازیابی اطلاعات. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
3. تیلور، آیرین. جی. (1390). سازماندهی اطلاعات. ترجمه محمدحسین دیانی. مشهد: کتابخانه رایانهای. |
6 |
مواد و امکانات آموزشی |
- دیتا پروژکتور و رایانه
- اینترنت
- نرم افزارهای کتابخانه ای |
7 |
نحوه ارزشیابی |
- مشارکت کلاسی 2 نمره
- ارائه کلاسی 2 نمره
- میان ترم 6 نمره
- امتحان عملی 4 نمره
- پایان ترم 6 نمره
- نمره مازاد 1 نمره |
8 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
با توجه به ورود فناوری های اطلاعاتی به حوزه سازماندهی اطلاعات کاربرد آن و آموختن این درس و استفاده از رایانه برای سازماندهی و رده بندی منابع کتابخانه ای الزامی است. |
9 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجویان در مورد چگونگی استفاده از رایانه و با کمک از پایگاه های اطلاعاتی موجود داخلی و خارجی برای سازماندهی و رده بندی منابع اطلاعاتی |