طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس به عنوان مهمترین سرفصل مرتبط با آشنایی دانشجویان دوره کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات عربی با شیوه پژوهش، روشمندی سازماندهی دستاوردهای تحقیقاتی و پژوهشی تلاش دارد تا با ارائه چارچوب نظری مشخص، شیوه درست تحقیق، ارائه پروژه‏های پژوهشی، مقالات دانشگاهی، تنظیم و ساماندهی چگونگی ارائه سمینار علمی و فراهم‏سازی مقدمات جهت آشنایی دانشجو با شیوه گردآوری اطلاعات در پایان‎نامه‎‏های تحصیلی، مبنای نظری درست و شیوه عملی کارآمدی را برای دانشجویان و مخاطبان ترسیم نماید.مهمترین مفاهیم و سرفصل‏های پیش روی این درس در نیم‏سال تحصیلی عبارتنداز: شناخت مبانی پژوهش، آشنایی با تاریخ تحقیقات علمی و گونه‏های مختلف پژوهش، تبیین مراحل انجام پژوهش برای دانشجویان شامل: آشنایی با معیارهای مورد نظر جهت انتخاب موضوع پژوهشس، بررسی پیشینه پژوهش، ضرورت انجام پژوهش، اهداف پیش روی پژوهشگر، پرسش بنیادین پژوهش، فرضیه‏های پژوهش، تبیین چارچوب نظری کار، شرح روش‏های انجام پژوهش، بیان مراحل جستجوی مصادر و منابع، مطالعه و خوانش متون و چگونگی گردآوری و تدوین داده‏ها، سازماندهی، فصل‏بندی، تقسیم داده‏ها و تعیین محورهای کلی و جزئی، تحلیل داده‏ها و تنظیم نسخه نهایی پژوهش، جمع‏بندی و نتیجه‏گیری.
2 هدف کلی آشنایی با انواع پژوهش‏های دانشگاهی آشنایی به شیوه‏های انجام پژوهش متناسب با موضوع آشنایی با میانی و اصول روش تحقیق و ارائه سمینار علمی آشنایی با مصادر اصلی و منابع مرتبط با انواع پژوهش در رشته زبان و ادبیات عربی و معرفی ابزار و امکانات پژوهش در این رشته.
3 شایستگی های پایه توان انجام انواع طرح‏های پژوهشی مورد نیاز رشته زبان و ادبیات عربی توان ارائه سمینار علمی در همایش‏ها و مجامع علمی داخل و خارج توان ارائه پیشنهاده پایان‏نامه تحصیلی، انواع مقاله و نگارش پایان‏نامه انتهای دوره
4 اهداف یادگیری هدف از این درس، یادگیری مبانی و روش‏های پژوهش و ارائه سمینار علمی و آشنایی با مراحل مختلف آن است به گونه‏ای که دانشجو در پایان دوره، توان ارائه سمینار علمی، پیشنهاده طرح پژوهشی و انجام طرح را داشته باشد
5 روش تدریس روش ترکیبی شامل: سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی، یادگیری مشارکتی
6 وظایف دانشجو وظایف دانشجو دانشجو در این درس باید هنگام ارائه مطالب از سوی استاد، به یادداشت برداری مطالب حائز اهمیت بپردازد و سپس در بحث گروهی و پرسش و پاسخ، مشارکت فعال داشته باشد و با انتخاب یک موضوع مشخص در پایان دوره، یک سمینار علمی و یک پژوهش کامل مبتنی بر اصول و مبانی فرا گرفته را ارائه نماید.
7 منبع قاسم، محمد محمد(1999): مدخل إلی مناهج البحث العلمی، لبنان، بیروت عقیل حسین عقیل(دت): خطوات البحث العلمی، من تحدید المشکلة إلی تفسیر النتیجة، مصر، القاهرة ضیف، شوقی(2004). البحث الادبی: طبیعه، مناهجه، اصوله، مصادره،مصر: دارالمعارف. فاتحی نژاد، عنایت الله(1397ش). امهات المصادر العربیه (فی الشعر و الادب و اللغه و النحو و التاریخ و الجغرافیا)ا،تهران :انتشارات سمت. فضل الله، م.( 1998 ). أصول کتابة البحث وقواعد التحقیق. بیروت: دار الطلیعة. شلبی،احمد(1974). کیف تکتب بحثاً أو رسالة. ،الطبعة الثامنة، بیروت:مکتبة النهضة المصریه. بدوى ، عبد الرحمن(1977).مناهج البحث العلمی،الطبعة الثالثة، وکالة المطبوعات .
8 مواد و امکانات آموزشی کتاب،جزوه، تخته وایت برد ساده، ویدئو پروژکتور
9 نحوه ارزشیابی آزمون میان ترم آزمون پایانی فعالیت‏های کلاسی شامل: ارائه سمینار و تدوین طرح پژوهشی
10 فایل Pdf File