1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس به عنوان مهمترین سرفصل مرتبط با آشنایی دانشجویان دوره کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات عربی با شیوه پژوهش، روشمندی سازماندهی دستاوردهای تحقیقاتی و پژوهشی تلاش دارد تا با ارائه چارچوب نظری مشخص، شیوه درست تحقیق، ارائه پروژههای پژوهشی، مقالات دانشگاهی، تنظیم و ساماندهی چگونگی ارائه سمینار علمی و فراهمسازی مقدمات جهت آشنایی دانشجو با شیوه گردآوری اطلاعات در پایاننامههای تحصیلی، مبنای نظری درست و شیوه عملی کارآمدی را برای دانشجویان و مخاطبان ترسیم نماید.مهمترین مفاهیم و سرفصلهای پیش روی این درس در نیمسال تحصیلی عبارتنداز: شناخت مبانی پژوهش، آشنایی با تاریخ تحقیقات علمی و گونههای مختلف پژوهش، تبیین مراحل انجام پژوهش برای دانشجویان شامل: آشنایی با معیارهای مورد نظر جهت انتخاب موضوع پژوهشس، بررسی پیشینه پژوهش، ضرورت انجام پژوهش، اهداف پیش روی پژوهشگر، پرسش بنیادین پژوهش، فرضیههای پژوهش، تبیین چارچوب نظری کار، شرح روشهای انجام پژوهش، بیان مراحل جستجوی مصادر و منابع، مطالعه و خوانش متون و چگونگی گردآوری و تدوین دادهها، سازماندهی، فصلبندی، تقسیم دادهها و تعیین محورهای کلی و جزئی، تحلیل دادهها و تنظیم نسخه نهایی پژوهش، جمعبندی و نتیجهگیری. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با انواع پژوهشهای دانشگاهی
آشنایی به شیوههای انجام پژوهش متناسب با موضوع
آشنایی با میانی و اصول روش تحقیق و ارائه سمینار علمی
آشنایی با مصادر اصلی و منابع مرتبط با انواع پژوهش در رشته زبان و ادبیات عربی و معرفی ابزار و امکانات پژوهش در این رشته. |
3 |
شایستگی های پایه |
توان انجام انواع طرحهای پژوهشی مورد نیاز رشته زبان و ادبیات عربی
توان ارائه سمینار علمی در همایشها و مجامع علمی داخل و خارج
توان ارائه پیشنهاده پایاننامه تحصیلی، انواع مقاله و نگارش پایاننامه انتهای دوره |
4 |
اهداف یادگیری |
هدف از این درس، یادگیری مبانی و روشهای پژوهش و ارائه سمینار علمی و آشنایی با مراحل مختلف آن است به گونهای که دانشجو در پایان دوره، توان ارائه سمینار علمی، پیشنهاده طرح پژوهشی و انجام طرح را داشته باشد |
5 |
روش تدریس |
روش ترکیبی شامل: سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی، یادگیری مشارکتی |
6 |
وظایف دانشجو |
دانشجو در این درس باید هنگام ارائه مطالب از سوی استاد، به یادداشت برداری مطالب حائز اهمیت بپردازد و سپس در بحث گروهی و پرسش و پاسخ، مشارکت فعال داشته باشد و با انتخاب یک موضوع مشخص در پایان دوره، یک سمینار علمی و یک پژوهش کامل مبتنی بر اصول و مبانی فرا گرفته را ارائه نماید. |
7 |
منبع |
قاسم، محمد محمد(1999): مدخل إلی مناهج البحث العلمی، لبنان، بیروت
عقیل حسین عقیل(دت): خطوات البحث العلمی، من تحدید المشکلة إلی تفسیر النتیجة، مصر، القاهرة
ضیف، شوقی(2004). البحث الادبی: طبیعه، مناهجه، اصوله، مصادره،مصر: دارالمعارف.
فاتحی نژاد، عنایت الله(1397ش). امهات المصادر العربیه (فی الشعر و الادب و اللغه و النحو و التاریخ و الجغرافیا)ا،تهران :انتشارات سمت.
فضل الله، م.( 1998 ). أصول کتابة البحث وقواعد التحقیق. بیروت: دار الطلیعة.
شلبی،احمد(1974). کیف تکتب بحثاً أو رسالة. ،الطبعة الثامنة، بیروت:مکتبة النهضة المصریه.
بدوى ، عبد الرحمن(1977).مناهج البحث العلمی،الطبعة الثالثة، وکالة المطبوعات . |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
کتاب،جزوه،به صورت مجازی و استفاده از امکانات وبینار(ادوبی کانکت) |
9 |
نحوه ارزشیابی |
آزمون میان ترم
آزمون پایانی
فعالیتهای کلاسی شامل: ارائه سمینار و تدوین طرح پژوهشی |
10 |
فایل |
Pdf File |