1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
آموزش در قالب مفاهیمی خواهد بود که به صورت مکمل مباحث مطروحه در ترسیم مقدماتی، بتواند پایه ای مناسب برای درسهای طرح شهرسازی (1) و مبانی و روشهای طراحی شهری باشد.
سیرآموزش آغازشده از آشنایی با واژگان طراحی به صورت مقدماتی و متناسب رشته شهرسازی در ترسیم مقدماتی، با مطرح شدن اصول کاربست خلاقانه آنها در این درس تقویت شده و نهایتاً شکل کامل شده خود را متناسب مقطع کارشناسی، در درس مبانی و روشهای طراحی شهری که در آن متد و تکنیکهای طراحی شهری مطرح می شوند، باز می یابد. |
2 |
هدف کلی |
هدف در این درس خلاقیت بیان و تحلیل و شناخت اشکال در شهر با تاکید بر بیان اندیشه و شکل بصورت تصویراست.شناخت عناصر بصری، نحوه ساماندهی و شناخت اجزای ترکیب در طراحی محیط های انسان ساز از دیگر اهداف است.
• دانش : فراگیری روش های مناسب و اصول مقدمانی طراحی کالبدی فضاهای شهری در مقیاس واحد همسایگی
• نگرش: تغییر و ارتقای دیدگاه دانشجویان نسبت به ابعاد کیفی فضا و ریشه¬یابی علل اولیه شکل گیری فضاهای مطلوب و نامطلوب با تمرکز بر ویژگی های ادراکی و زیباشناختی
• مهارت: آشنایی و کاربست تکنیک ها و فنون ترسیمی و مبانی طراحی و سازماندهی فضاهای عمومی شهری در مقیاس خرد و میانی |
3 |
شایستگی های پایه |
فهم ترکیبات سه بعدی و مهارت در بیان سه بعدی، تسلط به ابزار بیان معماری و درک و بیان محیط کالبدی شهر از شایستگی های لازم پایه برای این درس است. لذا گذراندن دروس ترسیم مقدماتی، هندسه احجام و پرسپکتیو و بیان معماری قبل از انتخاب این درس ضروری است. |
4 |
اهداف یادگیری |
در پایان کلاس انتظار می رود دانشجویان در خصوص مفاهیم و واژگان بوجود آورنده فضای دیداری، عناصراولیه در فضا، توده و فضا و مفاهیم مرتبط، محصوریت و تعریف فضا، فضا- فضای شهری-مکان، دیدهای پی در پی شهری، اصول شکل دهنده فضای شهری دارای تسلط نسبی گردند. |
5 |
روش تدریس |
فراگیری درس به صورت عمده مبتنی بر آموزش الکترونیکی خواهد بود. محتوای آموزشی در قالب ترکیب محتوای آنلاین و آفلاین در اختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت؛ به این صورت جلسات آنلاین شامل سه بخش اصلی خواهند بود: الف) ارائه ی بخشی از محتوای آموزشی که باید به صورت آنلاین تدریس شود، ب) پرسش و پاسخ با دانشجویان در رابطه با محتوای آموزشی که از قبل مطالعه کرده اند و ج) کرکسیون های جمعی. کرکسیون های گروهی هر جلسه در ادامه کلاس آنلاین با گروه ها به صورت مجزا و در سامانه های مجازی دانشگاه انجام خواهد شد اما در رابطه با برخی موضوعات نیاز به کرکسیون های جمعی خواهد بود که در صورت لزوم در کلاس آنلاین به آن پرداخته می شود. دانشجویان در هرجلسه موظف به کرکسیون تمرینات محوله در جلسه قبل هستند. علاوه براین با هدف مشارکت بیشتر دانشجویان در فضای کلاس، کتابشناسی رشته و آشنایی آنها با گونه تحقیقات کتابخانه ای و میدانی مباحثی در تکمیل برنامه کلاسی و به صورت مکمل برنامه نظری کلاس درقالب کنفرانس های گروهی توسط دانشجوبان ارائه خواهد شد. گروه کنفرانس دهنده موظف است فایل ارائه خود را به صورت پاورپوینت صداگذاری شده پیش از جلسه مربوطه در سامانه های آنلاین بارگذاری نموده ونحوه ارائه موضوع را حتما پیش از ارسال فایل نهایی کرکسیون کند.
لازم به ذکر است که تمامی دانشجویان موظف هستند دسترسی به میکروفون فعال و آمادگی برای حضور در کلاس به صورت تصویری و اطمینان از فعال بودن وبکم را پیش از هرجلسه کلاسی هماهنگ کنند تا ارتباط موثرتری در فرایند یادگیری برقرار شود. |
6 |
وظایف دانشجو |
• انجام تمرین های هفتگی در زمان مقرر
• هماهنگی و یادگیری فعالیت های گروهی (TeamWork)
• ارائه متناسب و علمی تمرین های محوله در طول ترم
• رعایت انضباط آموزشی
• حضور به موقع و فعال در کلاس و کرکسیون های هفتگی |
7 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی به صورت مستمر در طول ترم انجام خواهد شد. کیفیت هر یک از جلسات هفتگی کرکسیون ها در طول ترم ، کیفیت ارائه تحقیقات دانشجویی، حضور فعال و مشارکت جویانه در کلاس های آنلاین و کیفیت تحویل پروژه میان ترم و پایان ترم در نمره نهایی تاثیر خواهند داشت. پروژه یک موضوع کوچک طراحی است که در طول ترم و با کاربست مسائل مختلف نظری شکل می گیرد. |
8 |
منبع |
- گونه شناسی فضا در شهرسازی ،توماس تیس اونسن ،ترجمه دکتر مهشید شکوهی،انتشارات دانشگاه هنر(1387)
- پویه شناسی صورمعماری،رودلف آرنهایم،ترجمه مهردادقیومی بیدهندی، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت)(1382)
- زیبایی شناختی در معماری ،یورگ کورت گروتر،ترجمه دکتر جهانشاه پاکزاد و مهندس عبد الرضا همایون،انتشارات دانشگاه شهیدبهشتی (1383)
- شبکه ارتباطی در طراحی شهری، دکتر فریدون قریب، انتشارات دانشگاه تهران(1383)
- رویکردی به سوی طراحی شهری، ماریون رابرتز و کلارا گرید، ترجمه دکتر راضیه رضازاده و دکتر مصطفی عباس زادگان، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران(1390)
- فلسفه هنروزیباشناختی،جان هاسپرز،راجراسکراتن،ترجمه دکتریعقوب آژند،انتشارات دانشگاه تهران(1385)
- محیطهای پاسخده، ای ین بنتلی، ترجمه دکتر مصطفی بهزادفر،انتشارات دانشگاه علم وصنعت ایران(1382)
- فضای شهری،راب کریر،ترجمه خسرو هاشمی نژاد،موسسه انتشارات جهاد دانشگاهی(1375)
- طراحی فضای شهری(جلداول ودوم)،محمود توسلی و ناصربنیادی،مرکز مطالعات و تحقیقات معماری و شهرسازی ایران(1372)
- اصول و روشهای طراحی شهری و فضاهای مسکونی در ایران (جلد اول)،محمود توسلی،مرکز مطالعات و تحقیقات معماری و شهرسازی ایران(1376)
- مبانی طراحی شهری،ریچارد هدمن و آندرو یازوسکی،ترجمه دکتر راضیه رضازاده و دکترمصطفی عباس زادگان،انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران(1381)
- گزیده منظر شهری ،گوردون کالن ،ترجمه دکتر منوچهر طبیبیان،انتشارات دانشگاه تهران(1383
- بعد پنهان،ادوارد ت.هال،ترجمه دکترمنوچهرطبیبیان،انتشارات دانشگاه تهران(1385)
- مبانی نظری وفرآیند طراحی شهری، جهانشاه پاکزاد،معاونت شهرسازی و معماری وزارت مسکن و شهرسازی(1385)
- پلان گرافیک،تئودور دی و الکرودیوید ای.داویس،ترجمه دکترمحمدباباشمسی،نشر محیا(1382)
- کروکی(طرح هایی ازفضاهای معماری ایران)،مرتضی صدیق،انتشارات هنر آبی(1384)
- آموزش راندو(جلد سوم مجموعه کتب اسکیس و ارائه)، مرتضی صدیق، انتشارات حرفه هنرمند(1388)
An Introduction to Housing Layouts, a GLC study, Architectural Press:London. |
9 |
فایل |
Pdf File |