طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 فایل Pdf File
2 جایگاه درس در برنامه درسی دوره آموزش در قالب مفاهیمی خواهد بود که به صورت مکمل هم در دروس ترسیم مقدماتی، ترسیم پیشرفته و مبانی و روش¬های طراحی شهری مطرح می¬شوند. سیرآموزش از آشنایی با واژگان طراحی به صورت مقدماتی و متناسب با رشته¬ی شهرسازی در ترسیم مقدماتی شروع شده، با مطرح شدن اصول کاربست خلاقانه آنها در ترسیم پیشرفته تقویت شده و نهایتاً شکل کامل شده خود را متناسب مقطع کارشناسی، در درس مبانی وروشهای طراحی شهری که در آن متد و تکنیک¬های طراحی شهری مطرح می¬شوند، باز می¬یابد.
3 هدف کلی • دانش : فراگیری اصول مقدمانی طراحی کالبدی با تمرکز بر ویژگی¬های ادراکی و زیباشناختی • نگرش: تغییر و ارتقای دیدگاه دانشجویان نسبت به کیفیت زیبایی¬شناسانه¬ی محیط بصری با شناخت خصوصیات ویژه¬ی بصری اشیا وچگونگی ارتباط متقابل آنها • مهارت: آشنایی و کاربست مفاهیم اولیه¬ی طراحی، الفبای فضا و فنون ترسیمی درخلق آثار هنری با تاکید برطراحی خرد فضاها
4 روش تدریس فراگیری درس به صورت عمده مبتنی بر آموزش الکترونیکی خواهد بود. محتوای آموزشی در قالب ترکیب محتوای آنلاین و آفلاین دراختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت؛ به این صورت جلسات آنلاین شامل سه بخش اصلی خواهند بود: الف) ارائه ی بخشی از محتوای آموزشی که باید به صورت آنلاین تدریس شود، ب) پرسش و پاسخ با دانشجویان در رابطه با محتوای آموزشی که از قبل مطالعه کرده¬اند و ج)کرکسیون¬ های جمعی. کرکسیون¬های گروهی هر جلسه در ادامه کلاس آنلاین با گروه¬ها به صورت مجزا و در سامانه¬های مجازی دانشگاه انجام خواهد شد اما در رابطه با برخی موضوعات نیاز به کرکسیون-های جمعی خواهد بود، که در صورت لزوم در کلاس آنلاین به آن پرداخته می¬شود. دانشجویان در هرجلسه موظف به کرکسیون تمرینات محوله در جلسه قبل هستند. علاوه براین با هدف مشارکت بیشتر دانشجویان در فضای کلاس، کتابشناسی رشته و آشنایی آنها با گونه¬ی تحقیقات کتابخانه ای و میدانی مباحثی در تکمیل برنامه کلاسی و به صورت مکمل برنامه نظری کلاس درقالب کنفرانس¬های گروهی توسط دانشجویان ارائه خواهد شد. گروه کنفرانس¬دهنده موظف است فایل ارائه خود را به صورت پاورپوینت صداگذاری شده پیش از جلسه مربوطه در سامانه¬های آنلاین بارگذاری نموده و نحوه ارائه موضوع را حتما پیش از ارسال فایل نهایی کرکسیون کند. لازم به ذکر است که تمامی دانشجویان موظف هستند دسترسی به میکروفون فعال، آمادگی برای حضور در کلاس به صورت تصویری و اطمینان از فعال بودن وبکم را پیش از هرجلسه کلاسی هماهنگ کنند تا ارتباط موثرتری در فرایند یادگیری برقرار شود. فهرست موضوعی درس: آموزش درس مبتنی بر رئوس زیر خواهد بود: - عناصر بصری)نقطه، خط، سطح و حجم( - سازماندهی و ترکیب عناصر بصری -اصول ساختاری، اصول نظم دهنده و اصول فضایی در ترکیب - طرح های دو بعدی ومقیاس - ادراک بصری - بیان سه بعدی - فضای داخلی و بیان آن - فضای خارجی و بیان آن - مبانی ادراک و احساس مفاهیم مذکور در تقویم آموزشی ترم از درقالب موضوعات زیر به دانشجو منتقل می شوند: واژگان بوجود آورنده¬ی فضای دیداری، عناصراولیه در فضا، انواع خطوط و ویژگی¬های آنها، انواع سطوح و ویژگی¬های آنها در حجم، ساختار شکل وریخت¬شناسی اشکال در فضاهای شهری، فرم وانواع هندسی احجام، ترکیب احجام، سازماندهی فرم، مشخصه¬های بصری فرم، بافت وتاثیر آن، نور و رنگ ومبانی کاربرد آن در دو مقیاس معماری وشهرسازی، مقیاس، رابطه فرم وفضا، فضای داخلی وخارجی، تناسبات و زیبایی شناسی، نظریه زیباشناختی، انواع فضا، حواس انسانی وفضا، سازمان وتشکل ادراکی، فرآیند ادراک و نظریه¬ها و قوانین
5 وظایف دانشجو • انجام تمرین¬های هفتگی در زمان مقرر • هماهنگی و یادگیری فعالیت های گروهی (TeamWork) • ارائه متناسب و علمی تمرین های محوله در طول ترم • رعایت انضباط آموزشی • حضور به موقع و فعال در کلاس و کرکسیون های هفتگی
6 نحوه ارزشیابی ارزشیابی به صورت مستمر در طول ترم انجام خواهد شد. کیفیت هر یک از جلسات هفتگی کرکسیون¬ها در طول ترم ، کیفیت ارائه تحقیقات دانشجویی، حضور فعال و مشارکت جویانه در کلاس¬های آنلاین و کیفیت تحویل پروژه میان ترم و پایان ترم در نمره نهایی تاثیر خواهند داشت.
7 منبع فهرست منابع: • منظر: الگو، ادراک و فرایند، بل سایمول، ترجمه بهناز امین زاده، انتشارات دانشگاه تهران (1386) • یادداشت های بصری برای معماران و طراحان، نورمن کرو و بل لازیو، انتشارات هنر و معماری(1387) • مبانی نظری هنرهای تجسمی، حبیب ا... آیت الهی، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه¬ها (1385) • زبان تصویر، جئورگی کپس، ترجمه فیروزه مهاجر، انتشارات سروش(1385) • معماری:فرم، فضا و نظم، فرانسیس دی.کی.چینگ، ترجمه زهره قراگنلو، انتشارات دانشگاه تهران (1387) • پویه شناسی صورمعماری، رودلف آرنهایم، ترجمه مهرداد قیومی بیدهندی، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه¬ها (سمت ( ( 1382) • همنشینی رنگ¬ها)راهنمای خلاقیت در ترکیب رنگ¬ها(، براید ام. ولان، ترجمه فریال دهدشتی و ناصر پور پیرار، نشر کارنگ(1387) • مبانی رنگ و کاربرد آن، حبیب ا... آیت الهی، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه¬ها(سمت) (1381) • نگاهی به مبانی معماری از فرم تا مکان، پی یر فون مایس، ترجمه دکتر سیمون آیوازیان، انتشارات دانشگاه تهران(1384) • آشنایی با طراحی محیط ومنظر(جلد 1،فصول 8 و 9 ) ، جان.ل.ماتلاک، ترجمه معاونت آموزش و پژوهش سازمان پارک¬ها وفضای سبز شهر تهران(1379) • هنرهندسه، محمود توسلی، انتشارات پیام(1383) • هندسه فرکتال درمعماری وطراحی،کارل بویل، ترجمه محمدعلی اشر گنجویی- حسین فلاح، انتشارات دانشگاه شهیدباهنرکرمان(1386) • پلان گرافیک، تئودور دی و الکرودیوید ای.داویس، ترجمه دکترمحمد باباشمسی، نشر محیا(1382) • رسم فنی، مصطفی کاظم زاده دربان، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد(1376) • زیبایی¬شناسی در معماری، یورگ کورت گروتر،ترجمه دکتر جهانشاه پاکزاد و مهندس عبد الرضا همایون، انتشارات دانشگاه شهیدبهشتی(1383) • مبانی نظری وفرآیند طراحی شهری، جهانشاه پاکزاد،معاونت شهرسازی و معماری وزارت مسکن و شهرسازی(1385) • آفرینش نظریه معماری، جان لنگ، ترجمه دکترعلیرضا عینی فر، انتشارات دانشگاه تهران(1383) مقالات: • تقوایی،ویدا، 1386 .نظم فضایی پنهان معماری ایرانی و ساختار آن . نشریه هنرهای زیبا، شماره 30، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران • طاهباز،منصوره، 1383 .زیبایی در معماری. نشریه صفه، شماره 37 ، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی • حبیب، فرح، 1385. هماوایی نور و رنگ در فضای شهری ایرانی. نشریه هنرهای زیبا، شماره 27، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران