طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره فضای شهری مجموعه ای است از روابط گوناگون ومتنافر میان گروه های اجتماعی که به مکان درزمان خاص خصوصیت می بخشد، بر مبنای این تعاملات هویت می یابد و هویت می بخشد. مفاهیم فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی آن در مفاهیم کالبدی مستحیل شده و ظرفی است برای جاری شدن رفتارهای مدنی ناشی از مناسبات موجود دربطن جامعه شهری. با این تاویل در بررسی فضاهای شهری با آبشخورهای متفاوت نه فقط باید ازطریق ویژگیهای زیبا شناختی فرم، بلکه با فهم مشخصه های محتوا و فحوی، آنها را مورد بازشناسی قرارداد. یعنی تحلیل مکان و زمان به عنوان شرایط عام و مقولات اقتصادی - سیاسی و اجتماعی- فرهنگی به عنوان شرایط خاص. در پس همه تجلیات کالبدی- فضایی اندیشه هایی متاثر از نحوه نگرش فلسفی به جهان وحکمت نهفته است به گونه ای که حضور یا عدم حضور و تقویت یا تضعیف فضاهای عمومی شهری جهت ساری شدن حیات مدنی در هردوره را می توان نمادحضور یا عدم حضوراندیشه فلسفی – سیاسی بالنده معنا کرد. بنابراین آگاهی از منویات سازندگان بی دانستن نحوه نگرش آنها به جهان، چیستی تعریف مادی شان از جهان و چگونگی تعاریف زیست محیطی شان میسور نیست.
2 هدف کلی شناخت ویژگی ها، ابعاد و مولفه های تاثیر گذر بر کیفیات یک فضای شهری مهم ترین هدف درس است. آشنایی دانشجویان شهرسازی با این مقوله مهم و حیاتی کمک موثری به درک بهتر و کامل تر محیط شهری و طراحی و برنامه ریزی آگاهانه و معنی دار انواع فضاهای شهری خواهد کرد.
3 شایستگی های پایه آشنایی مقدماتی با فرایند طراحی شهری و مولفه های اولیه کالبدی- فضایی موثر در کیفیت فضاهای شهری و زیبایی شناسی آن از شایستگی های لازم پایه برای دانشجویان این درس است تا با این پشتوانه مفاهیم متعالی تر در خصوص کیفیات فضای شهری تدریس شود. لذا گذراندن دروس مبانی و روش های طراحی شهری و ترسیم پیشرفته قبل از انتخاب این درس ضروری است.
4 اهداف یادگیری در پایان کلاس انتظار می رود دانشجویان درچارچوب ظرفیت دوره کارشناسی قادر به شناخت آن باشند که چگونه مفاهیم فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی فضای شهری در مفاهیم کالبدی آن مستحیل می شود تا برآن اساس فضای شهری را در زمان و مکان تحلیل نمایند. دید عمیق تری نسبت به مفهوم فضای شهری و کیفیت های شایسته آن پیدا کنند، بفهمند چگونه اندیشه های بالنده می تواند موجب حضور و تقویت فضاهای عمومی شهری و رونق حیات مدنی باشد و در آینده حرفه ای به شکل گیری معنادار تر و با کیفیت تر فضاهای شهری کمک کنند.
5 روش تدریس فراگیری درس مبتنی بر آموزش نظری وعملی خواهد بود. ضمن پرداختن به فضای معماری و تفاوت آن بافضای شهری، اهمیت فضای عمومی درمجموعه شهر بیان می شود. بدیهی است دراین شناخت نمی توان به ظاهر بسنده کرد ودر تحلیل چیستی فضا، شناخت مبانی نظری و دیدگاههای حاکم لازم است. سرفصل درس شامل موارد ذیل است: تعریف فضاهای شهری، انواع و ویژگی های فضاهای شهری، تاریخچه شکل گیری و شکل دهی به فضاهای شهری در جهان، نقش متفاوت فضاهای شهری، فرصت ها و تهدیدها در فضاهای شهری امروز، برداشت فضاهای شهری و عملکردها و فعالیت های آن، فرم و کیفیات کالبدی در فضاهای شهری، روش های تحلیل فضای شهری و جهانی شدن و فضاهای شهری. در آموزش مفاهیم فوق از تجربه های غنی تاریخی و تحول فضاهای شهری در یونان، روم، قرون وسطی، رنسانس، قرون 17 و 18، قرون 19 و 20 و قرن 21 و تجربه شرق و شکل گیری فضای شهری در آن کمک گرفته می شود.
6 منبع - فضاهای عمومی و خصوصی شهر، علی مدنی پور، ترجمه فرشاد نوریان، انتشارات شرکت پردازش و برنامه ریزی شهری(1387) - شکل شهرها اقتصاد سیاسی و طراحی شهری، الکساندر کاتبرت، ترجمه حمیدرضا پارسی و آرزو افلاطونی، انتشارات دانشگاه تهران(1395) - طراحی شهر خرد:مبانی و چارچوب ها، علی مدنی پور، ترجمه بهادر زمانی، انتشارات دانشگاه تهران(1390) - طراحی شهری فضا و جامعه، علی مدنی پور، ترجمه بهناز امین زاده و راضیه رضابیگی ثانی، انتشارت دانشگاه تهران(1395) - روح مکان، به سوی پدیدار شناسی معماری(فصول7 و8) ، کریستیان نوربرگ شولتز، ترجمه محمدرضا شیرازی، انتشارات رخ داد نو، تهران(1388) - گزینه ای از معماری: معنا و مکان(بخش سوم: معنا در معماری)، کریستیان نوربرگ شولتز، ترجمه ویدا نوروز برازجانی، نشر جان جهان، تهران(1382) - معنا در معماری غرب،کریستیان نوربرگ شولتز،ترجمه مهرداد قیومی بیدهندی،انتشارات فرهنگستان هنر(1386) - تاریخ شکل شهر (تا انقلابات صنعتی،شهرهای اسلامی خاورمیانه و امپراتوری اسپانیا)،جیمز موریس ،ترجمه راضیه رضازاده، مهندسین مشاورفجرتوسعه(1381) - طراحی فضای شهری1و2، محمودتوسلی با همکاری ناصربنیادی،مرکز مطالعات وتحقیقات شهرسازی ومعماری ایران(1372) - طراحی شهرها،ادموندبیکن،ترجمه فرزانه طاهری، مرکز مطالعات و تحقیقات معماری و شهرسازی ایران. - ساخت شهربراساس مبانی هنری،کامیلو زیته،ترجمه دکتر فریدون قریب، انتشارات دانشگاه تهران(1385) - میدان های شهری، معماری و طراحی فضاهای، یورگن کنیرش، ترجمه دکتر فریدون قریب، انتشارات دانشگاه تهران(1385) - تحلیل و طراحی فضای شهری(مبانی، تعاریف، معیارها و شیوه ها)، محمد نقی زاده، پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی(1389). - استانداردهای برنامه ریزی و طراحی شهری: روش های تحلیل، انجمن شهرسازی امریکا، ترجمه دکتر پروین پرتوی، انتشارات جامعه مهندسان مشاور ایران(1389) - Urban Design for An Urban Century, place making for people, Lance Jay Brown , David Dixon and Oliver Gillham, Wiley, New Jersey(2009) - Urban Design: Street and Square, Cliff Moughtin, London: Architectural Press(2003) -Town and Square from the Agora to the Village Green, Paul Zucker,New York: Columbia University Press(1959) - Human Aspects of Urban form, Amos Rapoport,Pergamon Press(1977) -100 Most Beautiful Squares Of The World(A journey around 5 continents) ,Manfred Leier ,REBO Publishers(2004) مقالات این بخش: - Whose Public Space?, Madanipour, Ali, in: Whose Public Space?(International Case Studies In Urban Design and Development), Ali Madanipour, Routledge(2010). - Social Exclusion and Space, Madanipour, Ali, in: The city reader, Richard T. LeGates and Frederic Stout, Routledge(2007). - قهرمانی، هومن(1390)، قرائتی بر آرای پدیدارشناسانه کریستیان نوربرگ شولتز، فصلنامه آبادی، شماره72 و 73 - تجدد،فراتجدد وپس از آن درشهرسازی،دکترسیدحسین بحرینی،انتشارات دانشگاه تهران(1378) - نظریه های پسا مدرن در معماری، محمدرضا شیرازی، نشر نی، تهران (1387) - وضعیت پسا مدرنیته(تحقیق در خاستگاه های تحول فرهنگی)، دیوید هاروی، ترجمه عارف اقوامی مقدم، نشر پژواک(1390) - آینده شهری قرن21، پیتر هال و اولریخ فایفر، ترجمه اسماعیل صادقی و ناهید صفایی، جامعه مهندسان مشاور ایران(1388) - شوک آینده،الوین تافلر،ترجمه شهیندخت خوارزمی ،نشر سیمرغ(1369) - عصراطلاعات(ظهورجامعه شبکه ای،قدرت هویت،پایان هزاره)،مانوئل کاستلز، ترجمه احدعلیقلیان وسایرین،انتشارات طرح نو(1385) - فضای هیبریدی(فرمهای جدید درمعماری دیجیتال)،پیترزلنر،ترجمه علیرضا سیداحمدیان و حمیدخداپناهی،نشرهنرمعماری قرن(1386) - فرا معماری(فضاها درعصرالکترونیک)، لوئینچی پرستیننزا پوگلیسی،ترجمه محمدرضاجودت،انتشارات گنج هنر(1386) - به سوی تمدن جدید(سیاست در موج سوم)، الوین تافلر و هایدی تافلر، ترجمه محمدرضا جعفری، نشر سیمرغ(1376) - متافیزیک واقعیت مجازی، مایکل هایم، ترجمه سروناز تربتی، نشر رخ داد نو(1390) -Cities in Globalization(Practices,Policies and Theories),Peter J.Taylor ,Ben Derubdder,Pieter Saey and Frank Witlox,Routledge(2007) -The Global Cities Reader,Neil Brenner and Roger Keil, Routledge(2006) -قهرمانی، هومن و دیگران(1396)، بازآفرینی فرهنگ مبنا رهیافتی برای معاصرسازی بافت های تاریخی شهر در مواجهه با برنامه پایتخت فرهنگی، کنفرانس بین المللی برنامه ریزی و مدیریت شهری مشهد 2017، مشهد. - قهرمانی، هومن و دیگران(1397)، بافت های تاریخی، ظرفیتی مغفول مانده در تحقق توسعه پایدار، نقدی بر تجربه نوسازی شهری در استانبول و مشهد، کنگره بین المللی معماری و شهرسازی معاصر پیشرودر کشورهای اسلامی، مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد. - قهرمانی، هومن و نجی، نسیم(1397)، فضاهای هوشمند تعاملی، رویکردی نوین در ارتقای کیفی فضاهای عمومی شهری، کنگره بین المللی معماری و شهرسازی معاصر پیشرودر کشورهای اسلامی، مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد. - قهرمانی، هومن و حیدری، امیرحسین(1397)، از پروژه های بزرگ مقیاس تجاری تا فضاهای عمومی در شهر، کنگره بین المللی معماری و شهرسازی معاصر پیشرودر کشورهای اسلامی، مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد. - قهرمانی، هومن و دیگران (1393)،افزایش رقابت پذیری شهری با استفاده از گردشگری فرهنگی و محدوده های فرهنگی، مقایسه تطبیقی مشهد و استانبول، ششمین کنفرانس ملی مدیریت و برنامه ریزی شهری با تاکید بر مولفه های شهر اسلامی، مشهد. -قهرمانی، هومن و قاسمی، شقایق(1393)، خوانشی از شهر چند فرهنگی متاثر از فرایند جهانی شدن شهرها، همایش ملی شهر جهانی: نقش ارتباطات راهیردی و دیپلماسی شهری در توسعه اجتماعی، تهران، مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران. -قهرمانی، هومن و شیعه، اسماعیل و عباس زادگان، مصطفی(1393)، تبیین دگرگونی فضاهای شهری در بستر اقتصادی عصر جهانی شدن- توسعه فضاهای شهری گامی در جهت تقویت دیپلماسی شهری، هفتمین جشنواره بین المللی برترین های پژوهش و نو آوری در مدیریت شهری، دانشگاه تهران. -قهرمانی، هومن و افسری، سپیده(1393)، افزایش رقابت پذیری شهری با استفاده از گردشگری فرهنگی و محدوده های فرهنگی، مقایسه تطبیقی مشهد و استانبول، ششمین کنفرانس ملی مدیریت و برنامه ریزی شهری با تاکید بر مولفه های شهر اسلامی، مشهد. - قهرمانی، هومن، دانشپور، عبدالهادی و عباس زادگان، مصطفی(1392)، خوانشی بر دگرگونی شهر در عصر اطلاعاتی و جهانی شدن، فصلنامه علمی- پزوهشی آرمان شهر، شماره 11. - قهرمانی، هومن و شیعه، اسماعیل(1390)، قرائتی بر نظام شهرسازی آمریکا، فصلنامه علمی پزوهشی آرمان شهر، شماره 7. - مزینی،منوچهر(1376)،نقدی بر مقاله شهر عام نوشته رم کولهاس.فصلنامه آبادی،سال هفتم ،شماره 25،67-71. -میشل، ویلیام(1380)، معماری مجازی، ترجمه خانم دکتر صادق پی، نشریه صفه ،سال یازدهم،شماره 33،99-103. -محمدی،مجید(1376)،شهر بی شناسه،فصلنامه آبادی،سال هفتم،شماره 25،74-77. - کولهاس،رم وبروس،مائو(13)،شهرسازی راچه شد؟،ترجمه سام طهرانچی،مجله معماری وشرسازی،شماره40و41،109-106. - کولهاس،رم(1379)،گفتگو با رم کولهاس،ترجمه کتایون لباف.مجله معماری و شهرسازی،دوره نهم،شماره 56و57،48-51. - صبری،رضاسیروس (1379)،تاثیر ارتباطات در کیفیت زندگی شهری، نشریه صفه، سال دهم،شماره 30،14-25. -Ghahremani, Hooman & Afsari, Sepideh (2016), Urban spaces transformations through enhancing urban competitiveness in globalization era, China, Shanghai: Urban Transitions Global Summit 2016. -Ghahremani, Hooman & Afsari, Sepideh (2017), Transformations of Urban Spaces in the Context of Globalization and Urban Competitiveness. - The Post-City Age, Webber, Melvin, in: The city reader, Richard T. LeGates and Frederic Stout, Routledge(2007). - The Teleserviced City, Mitchell, William, in: The city reader, Richard T. LeGates and Frederic Stout, Routledge(2007). - The Urban Future, Kotkin, Joel, in: The city reader, Richard T. LeGates and Frederic Stout, Routledge(2007). - Parametricism(a new global style for architecture and urban design), Schumacher, Patrik, in: Architectural Design(AD), Digital Cities, July/August 2009. - قصه شهر، تهران نماد شهر نوپرداز ایرانی، دکتر سید محسن حبیبی، انتشارات دانشگاه تهران(1389) - قهرمانی ، هومن، شیعه، اسماعیل و غلامی، گل آسا(1393)، بررسی تعامل مراسم آیینی و ساخت شهر مشهد در طرح های توسعه شهری، مراسم عزاداری محرم و صفر در بافت قدیم مشهد، فصلنامه علمی - پژوهشی معماری اسلامی- شماره 1. - قهرمانی، هومن و جوشقانی، فاطمه(1392)، بازنمایی دلایل حضور زنان در فضای شهری با بازخوانی رمان های معاصر فارسی، اولین همایش ملی فضاهایی عمومی شهری پایدار- دانشگاه هنر تهران. - قهرمانی، هومن(1389)، باز تولید ناپایداری در طرح های توسعه شهری ایران، اولین همایش ملی توسعه شهری پایدار، دانشگاه تهران. - قهرمانی، هومن(1388)، تاملی در روند دگرگونی محدوده ارگ مشهد، فصلنامه آبادی، شماره66. -Ghahremani, Hooman, Hashemi, Niloofar (2018), A Critical Approach to the Interventions in historical Urban Fabrics Focusing on City Competitiveness; Case Study: Central Area Surrounding the Holy Shrine, Mashhad, Iran, Armanshahr Journal, Vol.10, No. 22. -Ghahremani, Hooman, Afsari, Sepideh (2018), Religious tourism in public spaces or commodification of public spaces? (A discussion on a proposed form of urban space in Mashhad) (Hooman ghahremani-Sepideh Afsari, Tehran: First International Conference on Future of Urban Public Spaces, Tarbiat Modares University). - Ghahremani, Hooman, Abbaszadegan, Mostafa & Afsari, Sepideh(2014), Evaluation of instability (social) in urban developments,Case study: Ghaleh Abkooh’s renewal plan, Armanshahr, Journal of Architecture, Urban Design & Urban Planning, No. 12. - Ghahremani, Hooman, Abbaszadegan, Mostafa, Mojtahed Sistani, Eram(2014), Evaluation technique of perceptual qualities of an urban corridor, Noghan Bazaar, Mashhad, International Journal of Architectural engineering & Urban Planning, Vol. 23, No. 2.
7 نحوه ارزشیابی سنجش کلی دانش وتوانایی دانشجو در پایان درس منوط به موارد زیر است: - آزمون مفهومی کتبی در پایان درس به منظور سنجش برداشت دانشجو از مباحث درس - کیفیت پژوهش و پرورش موضوع تاریخی- هنری انتخاب شده وچگونگی عرضه آن به کلاس -فهم صحیح مقالات آموزشی منتخب بر اساس کرکسیون انجام شده و ارائه مناسب آن در کلاس - کیفیت حضور فعالانه و شرکت در بحث وگفتگوی درس
8 فایل Pdf File
9 وظایف دانشجو حضور فعالانه دانشجویان و شرکت فعالانه آنها در مباحث علمی طرح شده مورد انتظار جدی است. در خصوص ارائه های دانشجویی نیز گروه ارائه دهنده موظف است یکی از مباحث مطروحه در جلسه اول را انتخاب کرده و با مراجعه به منابع معرفی شده، نتیجه را تنظیم و در یکی از جلسات مطرح نماید.چکیده ارائه می بایست در حد یک تا دو برگه دراختیاردانشجویان قرار گیرد. علاوه بر این از بین جدید ترین متون اصلی مرتبط با بدنه کلاس مقاله هایی جهت ارائه به دانشجویان معرفی می شود که باید در زمان مقرر به ارائه ی آن مبادرت ورزند و ترجمه فارسی آن را در اختیار سایر همکلاسی ها قرار دهند. دانشجویان مجموعه ی متون را به صورت دفترچه در اختیار خواهند گرفت و در آزمون نهایی درس نیز به پرسش هایی در رابطه با این مجموعه پاسخ خواهند داد. در قسمت کارگاهی کلاس برای پی بردن به جنبه های عملی نمونه ای ازترکیبات کالبدی در برگیرنده فضاهای شهری در شهرهای ایران یا جهان به عنوان یک مورد پژوهی و در قالب پروژه های گروهی، برداشت و بیان می شود که جهت گیری آن عمدتاً متمرکز بر مطالعات تطبیقی تغییرات ساخت فضایی و ارتباط آن با مبانی نظری حاکم خواهد بود.