طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 فایل Pdf File
2 جایگاه درس در برنامه درسی دوره همواره شهرنشینی و پیدایی معماری بزرگ را مبداء تکوین تمدنهای بزرگ دانسته و حضورجمعی انسانها را دریک فضای مشترک مبتنی بریک فرهنگ، به فضا و مکان شهری تعبیرکرده اند.شهر، عالی ترین مکان تجمع زیستی انسان از آغاز تا کنون بوده است تا آنجا که روی آوردن او به زندگی شهری را آغاز تمدن دانسته اند. تمدن و فرهنگ بشری حاصل روابط میان انسانها در مدت زمان طولانی است. روزگاری انسان تمدن ابتدایی داشت ،اما به تدریج به موازات تحول در خواسته ها ونیازها، تمدن ها و فرهنگ های پیشرفته ای بوجود آمد. در این اولین سالهای قرن بیست ویکم بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرهایی تمرکزیافته اند که همواره زیاد می شوند، گسترش می یابند و گهگاه در شهرهای بزرگ وروستاهای همجوار ادغام می شوند. پدیده ای که تغییرات مهمی را در شیوه افکار ورفتار به دنبال دارد و شهر را مبدل به ملغمه ای از اضداد در هم تنیده کرده است، سیستمی که بیش از دیگر سیستمها پیچیده و ناپایدار است و مفاهیم فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی را در مفاهیم کالبدی مستحیل کرده است. عواملی که شهررا تعریف کرده وخود درآن تعریف گشته اند، به شهرمعنا بخشیده و خود درآن معنا شده اند، شهر را پی افکندند وخود در شهر پی افکنده شدند، شهر را به اوج رسانیدند وخود با آن به اوج رسیدند به گونه ای کلی در قالب مسائل جهان بینی، عوامل اقتصادی وعوامل زیست محیطی مطرح می شوند.
3 اهداف یادگیری هدف این درس، آشنایی ابتدایی دانشجویان با کلیات «رشته شهرسازی» و تفاوت های آن با سایر تخصص ها همچون جغرافیا، معماری، عمران و ... است. این درس دانشجویان را نسبت به اصول کلی رشته مهندسی شهرسازی و آینده تحصیلی و حرفه ای آن آگاه ساخته و می بایست چشم اندازی کلی برای دانشجویان در بدو ورود به رشته ایجاد نماید. علاوه براین، آشنایی با ویژگی های شهر و دیدگاه های مختلف در تبیین و تکوین شهرها و چگونگی روند شهرنشینی در جوامع انسانی از دیگر اهداف این درس است. انتظار می رود دانشجویان در این درس نسبت به جایگاه خاص رشته مهندسی شهرسازی در میان سایر تخصص ها (خصوصا جغرافیا و معماری) آگاه شوند. پس از گذراندن این درس دانشجو می بایست بتواند به صورت کلی متوجه مفاهیم «میان رشته ای» و مفاهیم مختص به «رشته شهرسازی» باشد و همچنین دیدگاه روشنی نسبت به تفاوت آموزش هایی که در مقاطع مخلتف تحصیلی ارائه می شود داشته باشد.
4 روش تدریس فراگیری درس مبتنی بر آموزش نظری خواهد بود که درکنار آن بدنه تحقیقات دانشجویی به سمت آزمون مباحث نظری در یک یا دو مورد پژوهی که در کلاس تعیین می شود هدایت خواهد شد. با هدف شرکت فعالانه تر دانشجویان در فضای آموزشی مباحثی در تکمیل برنامه کلاسی به صورت کنفرانس های کوتاه، توسط دانشجوبان ارائه خواهد شد.
5 منبع - تاریخ شکل شهر (تا انقلابات صنعتی)،جیمز موریس ،ترجمه راضیه رضازاده،انتشارات دانشگاه علم وصنعت ایران(1374) - حقوق شهری و شهرسازی، غلامرضا کامیار، انتشارات مجد(1387) - تئوری شکل شهر،کوین لینچ،ترجمه دکتر سیدحسین بحرینی، انتشارات دانشگاه تهران(1381) - سیمای شهر،کوین لینچ، ترجمه دکتر منوچهرمزینی، انتشارات دانشگاه تهران(1381) - به سوی شهرسازی انسانگرا، دکترامیریاراحمدی، شرکت پردازش وبرنامه ریزی شهری(1378) - شهرامروز،گی بورژل، ترجمه دکتر سید محمد سید میرزایی، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی(1377) - انسان شناسی شهری، ناصر فکوهی، نشر نی(1387) - جامعه شناسی شهر، مایک ساوج و آلن وارد، ترجمه ابولقاسم پور رضا، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی"سمت"(1385) - شهر،ژان باستیه و برنارد دزر، ترجمه دکترعلی اشرفی، انتشارات دانشگاه هنر(1377) - اندازه شهر،اسفندیارزبردست،مرکزمطالعاتی وتحقیقاتی شهرسازی ومعماری(1383) - مدیریت شهری،احمدسعیدنیا،انتشارات سازمان شهرداری ها ودهیاری های کشور(1383) - برنامه ریزی شهرهای جدید، کرامت ا... زیاری، انتشارات سمت(1387) - مقدمه ای بر مبانی برنامه ریزی شهری، اسماعیل شیعه، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران(1381) - اصلاح نظام مدیریت توسعه شهری در ایران(فصل پنجم)، مدیر تحقیق:حسین پیرزاده، وزارت مسکن وشهرسازی/ معاونت شهرسازی و معماری(1387) - دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری (1388)، مقررات شهرسازی و معماری و طرحهای توسعه و عمران مصوب شورایعالی شهرسازی و معماری ایران، نشر توسعه ایران. - مرگ وزندگی شهرهای بزرگ آمریکایی،جین جیکوب، ترجمه دکترحمیدرضاپارسی وآرزوافلاطونی، انتشارات دانشگاه تهران(1386) - فضاهای شهری دربافتهای تاریخی ایران،حسین سلطان زاده،دفترپژوهشهای فرهنگی(1385) - مقالاتی درباب مفاهیم معماری وطراحی شهری(کتاب دوم)،دکترجهانشاه پاکزاد،انتشارات شهیدی(1386) - جامعه شناسی شهر،یانکل فیالکوف،ترجمه عبدالحسین نیک گهر،انتشارات آگاه(1383)
6 نحوه ارزشیابی کیفیت حضور منظم و شرکت فعال در مباحث و پرسش و پاسخ -فعالیت‌های گروهی و ارائه کنفرانس ها-میان ترم- پایان ترم