طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 فایل Pdf File
2 هدف کلی این درس به دنبال ایجاد مبانی پایه برای مهارت طراحی شهری است به طوری که مقدمتاً در کارگاه شهرسازی3 دوره کارشناسی مهندسی شهرسازی و سپس در جریان حرفه‌ ی طراحی شهری بتوان از این مهارت‌ها بهره گرفت. آشنایی دانشجویان با مراحل مختلف (فرایند) طراحی شهری و روش‌ها و فنون مورد نیاز در سطح دوره کارشناسی برای هر یک از این مراحل هدف اصلی این درس می باشد.
3 شایستگی های پایه ناخت مقدماتی شکل‌ها در شهر و نحوه ساماندهی و اجزای ترکیب در طراحی محیط‌های انسان‌ساخت از شایستگی‌های لازم پایه برای این درس است؛ لذا گذراندن درس مبانی طراحی2 و 1 و همچنین شناخت و تحلیل فضای شهری قبل از انتخاب این درس ضروری است. توانایی و شایستگی هایی که درس پرورش می دهد: انتظار می‌رود این درس دقت دانشجویان را در اتخاذ رویکرد فرآیند‌مدار در طراحی شهری بالا ببرد. رویکرد فرایند مدار به معنای مجموعه‌ی فعالیت‌های منسجم و صریحی است که هدف و راه حل را به هم پیوند می‌دهد. پس از گذراندن این درس دانشجویان می‌بایست با مراحل مختلف فرایند طراحی و دلیل اهمیت فرایند‌محوری آشنا شده باشند. در این خصوص روش های مرتبط با سنجش و و شناخت و تحلیل وضعیت، روش های مرتبط با تدوین اهداف، سیاست ها و راه حل های طراحی و و شیوه مقایسه و ارزیابی آنها و آشنایی با اسناد هدایت طراحی شهری مورد بحث قرار می گیرد.
4 روش تدریس این درس به صورت نظری و عملی ارائه می‌شود و دانشجویان با کار بر روی یک پروژه عملی با نحوه تهیه یک پروژه طراحی شهری آشنا خواهند شد. آموزش درس مبتنی بر رئوس زیر خواهد بود: • تعریف فرآیند طراحی شهری • مراحل کلی فرایند طراحی شهری • دلایل استفاده از فرایند طراحی شهری • اهمیت، نقش و انواع فرایندها در طراحی شهری • مراحل فرایند طراحی شهری: o شناخت o تدوین اهداف کلی o تدوین اهداف عملیاتی o راه‌حل‌های کلی و طرح مفهمومی o ارزیابی راه‌حل‌ها o انتخاب راه‌حل بهینه o تکمیل راه‌حل انتخابی o تحقق پذیری و پیش بینی اجرا • فنون طراحی شهری مرتبط با گام های فوق فراگیری درس مبتنی بر آموزش نظری و عملی خواهد بود. در این رابطه، ضمن پرداختن به مبانی نظری چیستی طراحی شهری، تعاریف آن و مراحل مختلف فرایند طراحی، دانشجویان موظف هستند پروژه‌ای عملی را نیز به صورت گروهی انجام داده و آموخته‌های نظری را در آن به کار ببندند. اسناد پروژه های منتخب طبق لیست ارائه شده در جلسه اول در اختیار دانشجویان قرار می گیرد. علاوه بر آن در تناظر با موضوعات در برخی جلسات از آزمون های کوتاه نظری و ترسیمی استفاده خواهد شد.
5 منبع فهرست منابع: - انجمن شهرسازان امریکا (١٣٨٩)، استانداردهای برنامه‌ریزی و طراحی شهری، مکان‌ها و مکان‌سازی. ترجمه: دکتر مصطفی بهزادفر، انتشارات جامعه‌ی مهندسان مشاور ایران. - انجمن شهرسازی امریکا (١٣٨٩)، استانداردهای برنامه ریزی و طراحی شهری: روش‌های تحلیل، ترجمه: دکتر پروین پرتوی، انتشارات جامعه مهندسان مشاور ایران. - بحرینی، حسین و خسروی، حسین (1393)، راهنمای طراحی فضاهای شهری، انتشارات دانشگاه تهران. - بحرینی، حسین (١٣٩٣)، فرایند طراحی شهری، انتشارات دانشگاه تهران. - براون، لنس جی؛ دیوید دیکسون؛ اولیور گیلهم (١٣٨٩)، طراحی شهری برای قرن شهری ترجمه: دکترسیدحسین بحرینی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران. - بنتلی، ای ین و الکک، آلن و مورین، پال و سو، مک کلین و اسمیت، گراهام (١٣٨٣)، محیط های پاسخ ده، ترجمه: دکتر مصطفی بهزادفر، تهران: انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران. - پاکزاد، جهانشاه (١٣٨٨)، راهنمای طراحی فضاهای شهری در ایران تهران: انتشارات شهیدی. - پاکزاد، جهانشاه(1385)، مبانی نظری و فرایند طراحی شهری تهران: وزارت مسکن و شهرسازی. - پانتر، جا و کارمونا، ماتیو (1390)، بعد طراحی برنامه ریزی، ترجمه: دکتر سیدعبدالهادی دانشپور و مهندس رضا بصیری مژدهی، انتشارات سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران. - تلن، امیلی (١٣٩٥)، بازنمون طراحی شهری، ابزارها، شیوه‌ها و راهبردهایی برای شهرسازان، ترجمه: دکتر مصطفی بهزادفر و آرمان امیرخانی، انتشارات علم معمار. - توسلی، محمود (١٣٧٦)، اصول و روش‌های طراحی شهری و فضاهای مسکونی در ایران جلد اول. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران. - تیس اونسن، توماس(١٣٨٧) گونه شناسی فضا در شهرسازی، ترجمه: دکتر مهشید شکوهی، انتشارات دانشگاه هنر. - ذکاوت، کامران(١٣٩٥)، ابعاد سازنده کیفیت محیط در طراحی شهری، مقدمه‌ای بر روش‌ها و فنون طراحی شهری، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی. - رابرتز، ماریون و گرید، کلارا (١٣٩٠)، رویکردی به سوی طراحی شهری (روش‌ها و فنون طراحی شهری)، ترجمه دکتر راضیه رضازاده و دکتر مصطفی عباس زادگان، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران. - کارمونا، ماتیو و همکاران (١٣٩٠)، ارزش طراحی شهری (رویکردی اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی به طراحی شهری)، ترجمه رضا - بصیری مژدهی و حمیده فرهمندیان، انتشارات طحان، تهران. - گلکار, کوروش (١٣٨٢)، مؤلفه‌های سازنده کیفیت طراحی شهری، صفه، شماره ٣٢. - گلکار، کوروش (١٣٨٥)، سنجش مکان درطراحی شهری، صفه، شماره ٤٠. - گلکار، کوروش (١٣٨٢)، از تولد تا بلوغ طراحی‌ شهری، صفه، شماره ٣٦. - لنگ، جان (١٣٩٤)، طراحی شهری، گونه‌شناسی رویه‌ها و طرح‌ها، ترجمه: دکتر حسین بحرینی، انتشارات دانشگاه تهران. - مدنی پور (١٣٩٥)، طراحی شهری، فضا و جامعه، ترجمه: دکتر بهناز امین زاده و راضیه رضا بیگی ثانی، انتشارات دانشگاه تهران. - نقی زاده، محمد (١٣٨٩) تحلیل و طراحی فضای شهری (مبانی، تعاریف، معیارها و شیوه‌ها)، پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی. - هدمن، ریچارد و یازوسکی، آندرو(١٣٨١) مبانی طراحی شهری، ترجمه: دکتر راضیه رضازاده و دکترمصطفی عباس زادگان، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران. - Bahrainy, H., & Bakhtiar, A. (2016). Toward an Integrative Theory of Urban Design. Springer. - Carmona, M. (2010). Public places, urban spaces: the dimensions of urban design. Routledge. - Lang, J. (2007). Urban design as a discipline and as a profession. The Urban Design Reader. London: Routledge, ٤٦١-٧٨. - Moughtin, C. (2003). Urban design: Method and techniques. Routledge. - Shirvani, H. (1985). The urban design process. New York: Van Nostrand Reinhold.
6 مواد و امکانات آموزشی امکانات سمعی بصری- لوازم و ابزار طراحی
7 نحوه ارزشیابی سنجش کلی دانش و توانایی دانشجو در پایان درس منوط به موارد زیر است: - آزمون کتبی در پایان درس به منظور سنجش برداشت دانشجو از مباحث درس - کیفیت پژوهش، پرورش و ارائه پروژه عملی انتخاب‌شده (گروهی) - آزمونک‌های هفتگی از مباحث تعیین‌شده از منابع درس - کیفیت حضور فعالانه و شرکت در بحث و گفت‌و‌گوی کلاسی