طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره از آنجا که در هر رشته علمی، جستجوی مطالب و منابع معتبر و مرتبط و تحقیق و پژوهش به منظور یافتن پاسخ برای سوالات مختلف از نخستین و مهمترین نیازهای هر دانش¬پژوه است، درس روش تحقیق یکی از دروس پایه دوره محسوب می¬شود که همه دانشجویان به آن نیاز دارند. همچنین با توجه به لزوم انجام حداقل یک پژوهش در رشته زبانشناسی که باید در قالب پایان¬نامه شکل بگیرد، درس روش تحقیق مهمترین درسی است که دانشجویان را برای انجام تحقیق و نگارش پایان نامه راهنمایی می¬کند.
2 هدف کلی هدف کلی ین درس آشناکردن دانشجویان کارشناسی ارشد با مبانی روش¬های تحقیق در زبان¬شناسی نظری و کاربردی است. این درس درکی از اصول طراحی تحقیق و تجربه عملی در روش¬های کمی و کیفی برای تجزیه و تحلیل داده-های زبانی به دانشجویان می¬دهد. آشنایی با منابع علمی معتبر، مجلات و سایت¬های علمی، جستجو در پایگاههای اینترنتی و استفاده مطلوب از آنها و نیز شیوه نگارش گزارش علمی تحقیق و مقاله¬نویسی و آشنایی با برخی نکات کاربردی رایانه از دیگر اهداف این درس است. همچنین تلاش می¬شود برخی مفاهیم پایه آماری مورد استفاده در تحقیق به دانشجویان ارائه گردد.
3 شایستگی های پایه آشنایی متوسط با برخی مفاهیم اولیه تحقیق و نگارش مقاله و شیوه های جستجوی مطالب در اینترنت و نرم افزارهای کاربردی و نیز تسلط نسبی به زبان انگلیسی و رایانه
4 اهداف یادگیری پس از اتمام موفقیت¬آمیز این دوره، دانشجویان قادر خواهند بود به: • درک چگونگی طرح پرسش¬ها و روش¬شناسی تحقیق در زبان¬شناسی و مطالعات مرتبط با زبان • درک انواع مختلف تحقیقات مرتبط با زبان و اصول مدیریت داده • شناخت انواع روش¬های تحقیق • طراحی و اجرای یک پروژه تحقیقاتی در زبان¬شناسی و مطالعات مرتبط با زبان
5 روش تدریس دانشجویان با پیش مطالعه در کلاس حاضر شده و هنگام ارائه مطالب بر اساس منابع معرفی شده از سوی استاد، پرسشها و ابهامات خود را مطرح کرده به پرسشهای استاد یا سایر دانشجویان پاسخ می دهند و کلاس با بحث و مشارکت دو جانبه پیش می رود. همچنین دانشجویان در زمان تعیین شده به ارائه تکلیف خود در کلاس می پردازند.
6 وظایف دانشجو 1. شرکت منظم در جلسات کلاس بر اساس برنامه 2. پیش مطالعه و حضور موثر در کلاس و شرکت در بحثهای کلاسی 3. انجام یک پروژه تحقیق با راهنمایی استاد تا پایان نیمسال 4. بررسی انتقادی یک مقاله علمی از مجلات معتبر و ارائه آن در کلاس 5. شرکت در آزمون پایانی
7 منبع منابع: 1. منابع اصلی (بخشهایی از هر کتاب): Dornyei, Zoltan. (2007). Research Methods in Applied Linguistics. Oxford: Oxford University Press. Litosseliti, Lia. (2018). Research Methods in Linguistics. 2ed. Basingstoke: Continuum. Hatch, Evelyn. Lazaraton, Anne. (1991) The Research Manual: Design and Statistics for Applied Linguistics. Boston: Heinle & Heinle Publishers. منابع تکمیلی: حافظ نیا، محمدرضا. (1377). مقدمه¬ای بر روش تحقیق در علوم انسانی. تهران: سمت.
8 مواد و امکانات آموزشی کتاب درسی کاغذی یا الکترونیکی پاور پوینت و لپ تاپ جهت ارائه کلاسی یا انجام جستجو و نگارش
9 نحوه ارزشیابی %15 حضور فعال و مشارکت در مباحث کلاس با آمادگی قبلی %15 بررسی انتقادی یک مقاله یا پایان¬نامه از منظر روش تحقیق و شیوه نگارش (نیمه دوم نیمسال) %30 ارائه یک تحقیق کامل شامل طرح اولیه، اجرای تحقیق و نگارش مقاله (تا یک هفته بعد از امتحان پایانی) %60 امتحان پایانی ________________ جمع: 120% (بیست درصد تشویقی)
10 فایل Pdf File