1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
از آنجا که در هر رشته علمی، جستجوی مطالب و منابع معتبر و مرتبط و تحقیق و پژوهش به منظور یافتن پاسخ برای سوالات مختلف از نخستین و مهمترین نیازهای هر دانش¬پژوه است، درس روش تحقیق یکی از دروس پایه دوره محسوب می¬شود که همه دانشجویان به آن نیاز دارند. همچنین با توجه به لزوم انجام حداقل یک پژوهش در رشته زبانشناسی که باید در قالب پایان¬نامه شکل بگیرد، درس روش تحقیق مهمترین درسی است که دانشجویان را برای انجام تحقیق و نگارش پایان نامه راهنمایی می¬کند. |
2 |
هدف کلی |
هدف کلی ین درس آشناکردن دانشجویان کارشناسی ارشد با مبانی روش¬های تحقیق در زبان¬شناسی نظری و کاربردی است. این درس درکی از اصول طراحی تحقیق و تجربه عملی در روش¬های کمی و کیفی برای تجزیه و تحلیل داده-های زبانی به دانشجویان می¬دهد. آشنایی با منابع علمی معتبر، مجلات و سایت¬های علمی، جستجو در پایگاههای اینترنتی و استفاده مطلوب از آنها و نیز شیوه نگارش گزارش علمی تحقیق و مقاله¬نویسی و آشنایی با برخی نکات کاربردی رایانه از دیگر اهداف این درس است. همچنین تلاش می¬شود برخی مفاهیم پایه آماری مورد استفاده در تحقیق به دانشجویان ارائه گردد. |
3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی متوسط با برخی مفاهیم اولیه تحقیق و نگارش مقاله و شیوه های جستجوی مطالب در اینترنت و نرم افزارهای کاربردی و نیز تسلط نسبی به زبان انگلیسی و رایانه |
4 |
اهداف یادگیری |
پس از اتمام موفقیت¬آمیز این دوره، دانشجویان قادر خواهند بود به:
• درک چگونگی طرح پرسش¬ها و روش¬شناسی تحقیق در زبان¬شناسی و مطالعات مرتبط با زبان
• درک انواع مختلف تحقیقات مرتبط با زبان و اصول مدیریت داده
• شناخت انواع روش¬های تحقیق
• طراحی و اجرای یک پروژه تحقیقاتی در زبان¬شناسی و مطالعات مرتبط با زبان |
5 |
روش تدریس |
دانشجویان با پیش مطالعه در کلاس حاضر شده و هنگام ارائه مطالب بر اساس منابع معرفی شده از سوی استاد، پرسشها و ابهامات خود را مطرح کرده به پرسشهای استاد یا سایر دانشجویان پاسخ می دهند و کلاس با بحث و مشارکت دو جانبه پیش می رود. همچنین دانشجویان در زمان تعیین شده به ارائه تکلیف خود در کلاس می پردازند. |
6 |
وظایف دانشجو |
1. شرکت منظم در جلسات کلاس بر اساس برنامه
2. پیش مطالعه و حضور موثر در کلاس و شرکت در بحثهای کلاسی
3. انجام یک پروژه تحقیق با راهنمایی استاد تا پایان نیمسال
4. بررسی انتقادی یک مقاله علمی از مجلات معتبر و ارائه آن
در کلاس
5. شرکت در آزمون پایانی |
7 |
منبع |
منابع:
1. منابع اصلی (بخشهایی از هر کتاب):
Dornyei, Zoltan. (2007). Research Methods in Applied Linguistics. Oxford: Oxford University Press.
Litosseliti, Lia. (2018). Research Methods in Linguistics. 2ed. Basingstoke: Continuum.
Hatch, Evelyn. Lazaraton, Anne. (1991) The Research Manual: Design and Statistics for Applied Linguistics. Boston: Heinle & Heinle Publishers.
منابع تکمیلی:
حافظ نیا، محمدرضا. (1377). مقدمه¬ای بر روش تحقیق در علوم انسانی. تهران: سمت. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
کتاب درسی کاغذی یا الکترونیکی
پاور پوینت و لپ تاپ جهت ارائه کلاسی یا انجام جستجو و نگارش |
9 |
نحوه ارزشیابی |
%15 حضور فعال و مشارکت در مباحث کلاس با آمادگی قبلی
%15 بررسی انتقادی یک مقاله یا پایان¬نامه از منظر روش تحقیق و شیوه نگارش (نیمه دوم نیمسال)
%30 ارائه یک تحقیق کامل شامل طرح اولیه، اجرای تحقیق و نگارش مقاله (تا یک هفته بعد از امتحان پایانی)
%60 امتحان پایانی
________________
جمع: 120% (بیست درصد تشویقی) |
10 |
فایل |
Pdf File |