1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
با توجه به این که عنوان این رشته و گرایش از زبانشناسی، آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان است، بدیهی است مهم ترین هدف آن آماره سازی دانشجویان برای امر تدریس زبان فارسی است. از این رو درس رویکردها و روش های تدریس را می توان مهم ترین درس پایه در این دوره دانست چرا که در این درس دانشجویان با نظریه های اصلی و مفاهیم پایه در امر آموزش زبان خارجی آشنا می شوند. همچنین فنون مهم تدریس زبان خارجی و انواع روش های و رویکردهای آموزش زبان با توجه به خاستگاه نظری آنها در این درس به دانشجویان معرفی می شود که در تربیت مدرس زبان نقش اساسی دارد. |
2 |
هدف کلی |
هدف اصلی این درس آشناکردن دانشجویان کارشناسی ارشد از طرفی با مفاهیم نظری و بنیادین تدریس زبان به خارجیان و از طرف دیگر با روش¬ها و فنون عملی و مهارت¬های تدریس زبان است. مجموعه رویکردهای مختلف به زبان¬آموزی که از خاستگاه¬های مختلف فکری و فلسفی سرچشمه می¬گیرند و نیز روش¬هایی که مبتنی بر این رویکردها در تدریس عملی زبان خارجی به کار می¬روند در این درس مورد بررسی قرار می¬گیرند. همچنین در هر روش تدریس مجموعه¬ای از فنون آموزشی و تمرین¬های مختلف که در کلاس درس کاربرد دارند و نیز شیوه¬های ارزشیابی و ارائه تکالیف درسی ارائه خواهد شد. |
3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی اولیه با برخی مفاهیم زبان شناختی - تسلط نسبی به زبان انگلیسی - آشنایی با رایانه و اینترنت و شیوه های جست و جو |
4 |
اهداف یادگیری |
پس از اتمام موفقیت¬آمیز این دوره، دانشجویان:
•با اصول آموزش زبان دوم و مفاهیم بنیادی آن آشنا خواهند شد،
•روش¬های مختلف تدریس را شناخته ویژگی¬های هرکدام را درک خواهند کرد و می¬توانند بر اساس شرایط مختلف فراگیران کلاس خود یک یا چند روش را انتخاب کنند،
•فنون و مهارت¬های مختلف تدریس بخش¬های مختلف زبان همچون دستور، واژگان، تلفظ، خواندن را در روش¬های مختلف فرا خواهند گرفت.
•روش¬های مختلف ارزشیابی در کلاس درس را خواهند آموخت،
•قادر به طرح پرسش و انجام پژوهش در زمینه¬های آموزش زبان فارسی به خارجیان خواهند بود. |
5 |
روش تدریس |
دانشجویان با پیش مطالعه در کلاس حاضر شده و هنگام ارائه مطالب بر اساس منابع معرفی شده از سوی استاد، پرسشها و ابهامات خود را مطرح کرده به پرسشهای استاد یا سایر دانشجویان پاسخ می دهند و کلاس با بحث و مشارکت دو جانبه پیش می رود. همچنین دانشجویان در زمان تعیین شده به ارائه تکلیف خود در کلاس می پردازند. |
6 |
وظایف دانشجو |
1. شرکت منظم در جلسات کلاس بر اساس برنامه
2. پیش مطالعه و حضور موثر در کلاس و شرکت در بحثهای کلاسی
3. ارائه فصول مشخص شده از کتاب در قالب سمینار دانشجویی
4. بررسی انتقادی یک مقاله علمی از مجلات معتبر و ارائه آن در کلاس
5. شرکت در آزمون پایانی |
7 |
منبع |
1. منابع اصلی:
Larsen-Freeman, Diane. & Anderson, Marti (2011). Techniques & Principles in Language Teaching 3rd. ed. Oxford: Oxford University Press.
Brown, H. Douglas. (2014). Principles of Language Learning and Teaching. 6th ed. New York: Pearson.
2. منابع تکمیلی:
Richards, Jack C. and Rodgers, Theodore S. (2014) Approaches and Methods in Language Teaching. 3rd ed. Cambridge: Cambridge University Press.
صحرایی، رضا مراد. (1399). زبان فارسی را چگونه آموزش دهیم. تهران: نشر نویسه پارسی |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
کتاب درسی کاغذی یا الکترونیکی
پاور پوینت و لپ تاپ جهت ارائه کلاسی یا انجام جستجو و نگارش |
9 |
نحوه ارزشیابی |
%15 حضور فعال و مشارکت در مباحث کلاس با آمادگی قبلی
%15 سمینار کلاسی ارائه یک روش تدریس و بررسی انتقادی یک مقاله در زمینه آموزش فارسی به خارجیان
%30 ارائه پروژه کلاسی انجام یک پژوهش عملی یا نظری در قالب مقاله (تا یک هفته بعد از امتحان پایانی)
%70 امتحان پایانی
________________
جمع: 130% (سی درصد تشویقی) |
10 |
فایل |
Pdf File |